مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی:

دست‌ورزی، دل‌ورزی و عقل‌ورزی سه کلید طلایی تربیتی برای خانواده و متولیان فرهنگی است

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به اصول دست‌ورزی، دل‌ورزی و عقل‌ورزی، خواستار همکاری بیشتر خانواده‌ها و نهادهای فرهنگی برای ارتقای کیفیت آموزش و تربیت دانش‌آموزان شد.

کد مطلب: ۱۵۴۹۱۸۸
لینک کوتاه کپی شد
دست‌ورزی، دل‌ورزی و عقل‌ورزی سه کلید طلایی تربیتی برای خانواده و متولیان فرهنگی است

اسفندیار صادقی در آیین گرامیداشت هفته امور تربیتی و تربیت اسلامی آموزش و پرورش ناحیه سه تبریز در سالن همایش مصلا با اشاره به اینکه نهادهای فرهنگی در کنار آموزش و پرورش، مسئول تربیت نسل جوان هستند، گفت: با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی آموزش و پرورش در برخی موارد به نتایج مطلوب نمی‌رسیم و این تنها به عملکرد ما محدود نمی‌شود. نهادهای فرهنگی باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان به‌ویژه بر نقش صدا و سیما در بهبود نتایج تربیتی تأکید کرد و خواستار همکاری جدی این نهادها شد. همچنین به مشکلات فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فیلترشکن‌ها و دسترسی‌های نامناسب، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به تربیت نوجوانان وارد می‌کند.

صادقی با انتقاد از برخی والدین که مشکلات تربیتی فرزندانشان را به گردن مدارس می‌اندازند، افزود: بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی ریشه در خانواده دارد. تربیت نسل آینده تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست؛ همکاری خانواده‌ها، رسانه‌ها و سایر نهادهای فرهنگی الزامی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به کاهش ۶۷ درصدی آمار خودکشی در میان دانش‌آموزان استان، از لزوم ارتباط صمیمانه‌تر معلمان با دانش‌آموزان سخن گفت.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم خواسته‌های تربیتی‌مان را به دانش‌آموزان منتقل کنیم، ابتدا باید در دل آن‌ها جای بگیریم. نمی‌توان برای همه دانش‌آموزان یک نسخه واحد نوشت؛ بلکه باید با هر دانش‌آموز مانند فرزند خود رفتار کرد.

صادقی در بخش دیگری از سخنانش، سیستم آموزشی کنونی را که بر مبنای حفظیات و نمره‌محوری است، ناکارآمد دانست و بر ضرورت پرورش قدرت نقد و تفکر انتقادی در دانش‌آموزان تأکید کرد.

او گفت: چرا اولیا تأکید دارند که همه باید دکتر شوند؟ از صد درصد دانش‌آموزان، تنها پنج درصد موفق به ورود به رشته‌های پزشکی می‌شوند و بقیه در این مسیر به افسردگی دچار می‌شوند. باید استعدادها و علایق دانش‌آموزان را شناسایی کرده و مسیرهای متنوعی برای موفقیت آن‌ها ترسیم کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در پایان با اشاره به سه عامل اساسی در تربیت «دست‌ورزی، دل‌ورزی و عقل‌ورزی» اظهار کرد: ایجاد تغییرات مثبت در مدارس تنها با جابه‌جایی افراد محقق نخواهد شد، بلکه نیازمند تغییر در نگرش‌ها و شیوه‌های مدیریتی است.

صادقی خواستار همکاری صمیمانه خانواده‌ها، نهادهای فرهنگی و استفاده از روش‌های تربیتی اصولی برای تربیت شهروندانی آگاه، مسئول و خردمند شد.

امور تربیتی به پرورش شخصیت، انتقال ارزش‌ها و مهارت های اجتماعی می‌پردازد

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل حسین‌زاده، مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ تبریز نیز در این آیین گفت: امروز در آستانه‌ی هفته گرامیداشت امور تربیتی قرار داریم. این هفته بهانه‌ای است تا به اهمیت امور تربیتی در نظام آموزشی و تربیتی کشور بپردازیم و نقش بی‌بدیل آن را در رشد، شکوفایی و تربیت نسل‌های آینده مورد توجه قرار دهیم.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه تبریز با بیان اینکه امور تربیتی تنها به آموزش دروس علمی محدود نمی‌شود، بلکه به پرورش شخصیت، انتقال ارزش‌ها و مهارت‌های اجتماعی نیز می‌پردازد، گفت:  در این راستا، مربیان و معلمان مسئولیتی سنگین بر دوش دارند آن‌ها نه تنها باید به آموزش علم بپردازند، بلکه باید با خلق فضاهای سالم و مثبت، به رشد شخصیت فردی و اجتماعی دانش‌آموزان کمک کنند و این مهم با کسب مقام‌های متعدد علمی، ورزشی، فرهنگی در مدارس ناحیه اثبات شده است.

وی تاکید کرد: در هفته گرامیداشت امور تربیتی، فرصتی فراهم می‌شود تا از زحمات و تلاش‌های معلمان و مربیان حوزه تربیت قدردانی کنیم و یادآور این نکته است که تمامی ما به‌عنوان اعضای جامعه باید در کنار هم برای ارتقاء فرهنگ تربیتی، انسجام و همبستگی اجتماعی تلاش کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار