مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی خبر داد:

اجرای 120 برنامه فرهنگی و هنری به مناسبت بزرگداشت استاد شهریار در تبریز

تبریز (پانا) - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی از برگزاری 120 برنامه فرهنگی و هنری در شهر تبریز به مناسبت روز شعر و ادب فارسی در استان و کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
اجرای 120 برنامه فرهنگی و هنری به مناسبت بزرگداشت استاد شهریار در تبریز

سیدمحمدحسین بلاغی‌مبین در نشست خبری با موضوع روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار گفت: وقتی صحبت از استاد شهریار است، صحبت از یک مجاهدت قلمی و ادبی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه با بیان اینکه کتابچه‌ای به نام استاد شهریار در نگاه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، چاپ و توزیع شده است، خاطرنشان کرد: این یک کتاب بسیار مفید است که در آن از خدمات استاد شهریار به شعر و ادب آیینی صحبت می‌کند.

وی افزود: استاد شهریار به عنوان یکی از بزرگترین شاعران دوران تاریخ ایران و آذربایجان است و این یک روز مهم است که روز شعر و ادب فارسی به نام این استاد بزرگوار نامیده شده است.

بلاغی در ادامه به مقام و منزلت استاد شهریار اشاره کرد و ادامه داد: استاد شهریار هم‌رده شعرای برجسته جهان است. او زمان‌شناس بود و زیست عالمانه، متواضعانه و ساده داشت که منجر به یک تاریخ‌سازی بزرگ شده است.

بلاغی گفت: استاد شهریار 30 هزار بیت اشعار فارسی و 3 هزار شعر ترکی دارد که هر 2 در حد اعلای شعر قرار دارد و او به راستی، نماد شعر و ادب ترکی و فارسی است.

وی افزود: ما فقط به 27 شهریور بسنده نمی‌کنیم بلکه گرامیداشت استاد از بیستم شهریور شروع شده و تا پایان شهریور ادامه دارد.

بلاغی در ادامه به رایزنی فرهنگی با برخی کشورها اشاره کرد و گفت: طبق ابلاغیه وزارت ارشاد، این روز به نحو عالی در سطح کشور و کشورهای همسایه برگزار خواهد شد.

وی در ادامه به ستاد برگزاری شعر و ادب فارسی در استان اشاره کرد و گفت: از یک ماه پیش، جلسات در خصوص برگزاری این گرامیداشت برگزار شده است به‌طوری که در سطح استان بیش از 120 عنوان برنامه فرهنگی و هنری و عمومی و قشری و تخصصی در سطح استان و تبریز برگزار خواهد شد.

بلاغی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره ملی حیدربابا شهریار در روستای خشکناب در 23 شهریور با حضور مردم منطقه، برگزاری شب‌های شعر و موسیقی در مجموعه مقبره‌الشعرا، برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی، گلباران مزار استاد شهریار و برگزاری برنامه اصلی روز شعر و ادب فارسی در تالار پتروشیمی تبریز از جمله برنامه‌های این روز است.

وی اظهار کرد: میهمانان ملی و بین‌المللی از جمله سفرای کشورهای همسایه و اساتید کشورهای همسایه و همچنین میهمانانی از وزراتخانه و رسانه‌های بین‌المللی خواهیم داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: انتظار داریم تا رسانه‌ها تبیین کارکرد آثار استاد شهریار را به کل جهان انجام دهند.

بلاغی بیان کرد: 42 برنامه در اداره‌های شهرستان‌ها برگزار خواهد شد که همه این برنامه‌ها به شهرستان‌ها ابلاغ شده است. همچنین 30 برنامه مفصل از صدا و سیمای استان برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: نهمین نشان علمی - فرهنگی استاد شهریار نیز صبح روز 27 شهریور به محققان ملی و بین‌المللی اعطا خواهد شد و همچنین 40 نفر از اساتید و جوانان شعر و ادب فارسی به مدت 3 روز در تبریز، محافلی برگزار خواهند کرد.

بلاغی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم تا روز شعر ادب و فارسی به یک هفته فرهنگی در تبریز تبدیل شود، گفت: احساس می‌شود که نسل جدید از  این مناسبت‌ها منقطع شده که باید این اتصال را ایجاد کنیم.

وی متذکر شد: در دوران خدمت بنده در این مجموعه، رسم داشتیم که به هر تشکیک و شائبه و سوال، جواب بدهیم تا رفع مشکل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: جلسه‌ای با شهید رحمتی (استاندار آذربایجان شرقی) داشتیم از این موضوع که مجوز چاپ کتاب به سختی صادر می‌شود. از این رو در بازدید شهید رحمتی از فرهنگ و ارشاد اسلامی، درخواست کرد تا سامانه مجوز باز شود که کمتر از یک هفته جواز صدور آن صادر شده بود.

بلاغی در ادامه به  صدور مجوز کتب ترکی اشاره کرد و افزود: مجوز کتاب ترکی فقط در تبریز و تهران صادر می‌شود و این یک افتخار است که تنها استان آذربایجان شرقی است که به کتاب‌های فارسی و ترکی خود مجوز صادر می‌کند وگرنه در سایر استان‌ها باید از تهران مجوز بگیرند.

وی گفت: بیش از 500 عنوان کتاب ترکی تا 30 مرداد امسال در 20 ماه اخیر چاپ شده است. 92 درصد کتاب ترکی، مجوز اول را گرفتند و در مقابل 86 درصد از کتب فارسی توانسته‌اند مجوز اولیه را دریافت کنند.

بلاغی اظهار کرد: مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی نه تنها هیچ زاویه‌ای با کتاب‌های ترکی ندارد بلکه بیشترین حمایت را هم از این کتاب‌ها داشته و حتی در جاهایی به اصالت زبان ترکی، محکم ایستاده و ایستاده‌ایم.

خبرنگار : علی قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار