فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد:

کشف تصادفی سنگ محراب تاریخی در بستان‌آباد

قطعه سنگ تاریخی به مسجد جامع روستای انبارداران انتقال می‌یابد

تبریز (پانا) - فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از کشف تصادفی یک قطعه سنگ محراب طی عملیات طرح‌ عمرانی هادی دهیاری روستای انبارداران بستان‌آباد خبر داد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۶۰۸
لینک کوتاه کپی شد
کشف تصادفی سنگ محراب تاریخی در بستان‌آباد

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایحان‌شرقی، سرهنگ غلامرضا زینالی گفت: بنابر اعلام دهیاری روستای انبارداران بستان آباد، روز گذشته در راستای اجرای طرح هادی و در جریان عملیات پی کنی احداث دیوار پیرامون قبرستان این روستا، یک قطعه سنگ تاریخی یعنی سنگ محراب به‌صورت اتفاقی مشاهده و کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در جریان کشف تصادفی این سنگ محراب، بلافاصله موضوع به ستاد یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اطلاع داده شد که با هماهنگی‌های لازم با مرجع‌قضایی و انتظامی درخواست اعلام نظریه کارشناسان معاونت میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی برای سنگ مکشوفه صادر شد.

او افزود: پایگاه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی مستقر در شهرستان‌ بستان‌آباد ضمن برگزاری جلسات متعدد تعامل و استفاده از ظرفیت‌های مشارکت اجتماعی در خصوص ادامه فعالیت طرح عمرانی هادی، دهیاری‌ها و شورای اسلامی روستاها را با ملاحظات حفاظتی، موارد و مقررات قانونی حفظ حریم آثار و کشف تصادفی آثار تاریخی مطلع ساخته بود که تعامل کم‌نظیر دهیاری روستای انبارداران، حفظ و امکان کارشناسی تخصصی این قطعه سنگ تاریخی را برای معاونت میراث‌فرهنگی استان، امکان‌پذیر کرد.

زینالی با اشاره به آمادگی کامل یگان‌ حفاظت میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی برای تعامل و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی گفت: هماهنگی دستگاه‌های اجرایی عمرانی با یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا پروژه‌های عمرانی مانند طرح‌های هادی روستایی با آگاهی از حریم بناها و محوطه‌های تاریخی به‌درستی اجرا شوند. وی گفت: این تعامل نه تنها از بروز تخریب‌های احتمالی در حین اجرای پروژه‌ها جلوگیری می‌کند، بلکه در مواقع کشف تصادفی آثار تاریخی، آگاهی لازم را برای حفاظت فوری و اصولی از این آثار فراهم می‌سازد.

زینالی تاکید کرد: ارتقای آگاهی دستگاه‌های اجرایی از ضوابط میراث‌فرهنگی می‌تواند در حفظ هویت فرهنگی و تاریخی منطقه نقش مؤثری ایفا کند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: این سنگ تاریخی پس از طی بررسی‌های کارشناسی، مستندنگاری و طی اقدامات قانونی، طی صورت‌جلسه‌ای به دهیار و شورای اسلامی روستای انبارداران شهرستان بستان‌آباد واگذار شد که پس از انتقال سنگ حجاری تاریخی به مسجد جامع روستا برای حفظ و نگهداری در محل مناسب، به منظور اطمینان از حفظ میراث‌تاریخی و فرهنگی منطقه، این قطعه سنگ به‌صورت رسمی ثبت و مستند شد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار