مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی عنوان کرد:

شکاف عمیق دانشگاه و مدرسه از منظر واقعیت‌های اجتماعی و پژوهش

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی شکاف عمیق دانشگاه و مدرسه از منظر واقعیت‌های اجتماعی و پژوهش را مانع تحقق اهداف اسناد بالادستی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۵۲۶۶
لینک کوتاه کپی شد
شکاف عمیق دانشگاه و مدرسه از منظر واقعیت‌های اجتماعی و پژوهش

مسعود سعادتی در نشست تحلیلی تعاملی معاونت آموزش ابتدایی و اساتید تعلیم و تربیت دانشگاه‌های استان آذربایجان شرقی در محل باشگاه فرهنگیان تبریز گفت: ورود دست اندرکاران تعلیم و تربیت چه در مدرسه و چه در دانشگاه  به عرصه‌های مدیریتی و اجرایی مطلوب است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان شناخت معلمان از مسائل اجتماعی را سبب موفقیت آنان در تمامی سطوح از مدرسه تا امور اجرایی دانست.

وی در بخش دیگری ار سخنانش با بیان اینکه بین دانشگاه به عنوان محل نظریه‌پردازی و پژوهش با مدرسه، شکافی عمیق وجود دارد، اظهار کرد: هم دانشگاه از واقعیت‌های اجتماعی فاصله دارد و هم سایر بخش‌های دریافت کننده خدمات پژوهشی، باوری را که باید به دانشگاه داشته باشند، ندارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه عملکرد جزیره‌ای دانشگاه و آموزش و پرورش، سبب وارد شدن آسیب به اهداف تعلیم و تربیت می‌شود، افزود: اگر دانشگاه صرفا به تولید مقالات پژوهشی سطح بالا و آموزش و پرورش هم فقط به رسالت ذاتی خود بپردازد، اهداف تعریف شده در اسناد بالادستی نیز محقق نمی‌شوند.

وی بر شناخت هر دو مجموعه از هم و لزوم بهره‌مندی مدارس و متولیان تعلیم و تربیت از ظرفیت‌های دانشگاهیان جهت داشتن نگاه دقیق‌تر به مسائل پرورشی، تاکید کرد و گفت: هر دو مجموعه باید پیش زمینه ذهنی خود را نسبت به هم اصلاح کنند‌.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، متذکر شد: با وجود برخی انتقادها، آموزش غیرحضوری دوران کرونا نشان داد آموزش و پرورش در ایجاد نظم و تربیت دانش‌آموزان به رسالت خود عمل کرده است.

وی با اشاره به وجود ۴۰۰۰ دکتر معلم در دستگاه تعلیم و تربیت، اظهار کرد: نسبت به تخصص و مدرک نیروهای جذب شده حساسیت لازم را داریم و اغلب نیروهای پذیرفته شده دانش آموخته رشته‌های مرتبط به علوم تربیتی هستند.

ارتباط دانشگاه و آموزش و پرورش دوره ابتدایی را بنیادی‌تر پیش می‌برد

علیرضا اکبری نیز در ادامه، هدف از برگزاری این نشست را هم اندیشی در راستای تبیین  دغدغه‌های تربیتی و برطرف نمودن شکاف بین دانشگاه و مدارس، عنوان کرد و گفت: چرایی قابلیت اجرایی نداشتن دانش تئوری در زمینه علوم و مسائل تربیتی و بهره‌مندی از رهنمودهای اساتید دانشگاه می‌تواند در پر نمودن شکاف بین دانشگاه و مدرسه و تربیت دانش‌آموزانی در تراز سند تحول بنیادین و نظام مقدس جمهوری اسلامی، موثر باشد.

معاون آموزش ابتدائی استان خاطرنشان کرد: نیازمند کمک اساتید دانشگاه با ارتباط، فهم مشترک و درک و تحلیل عمیق مشکلات تعلیم و تربیت و بهره‌مندی از راهنمایی‌های راهگشای آنان و تقویت این ارتباط هستیم تا نظام آموزش و پرورش استان به ویژه در دوره ابتدائی که تمام آموزش‌ها بنیادی هستند، مسیر درست خود را طی کند.

تبیین مسائل و دغدغه‌مندی‌های مشترک نظام تعلیم و تربیت و آموزش عالی و ارائه راهکار توسط حاضران، بررسی زمینه‌های مشترک همکاری بین دستگاه تعلیم و تربیت و دانشگاه‌ها و برشماری راه‌های تربیت معلمان توانمند از جمله موارد مطرح شده در این نشست بود.

عکاس : دانش‌آموز: هادی گوزلی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار