روایتی از اثر هنری عاشورا که جهانی شد

تبریز (پانا) - خلق تابلوی عصر عاشورا توسط استاد فرشچیان، روایت بی‌نظیری از واقعه تاریخی کربلا است که شهرت جهانی دارد.

کد مطلب: ۱۴۸۸۲۷۶
لینک کوتاه کپی شد
روایتی از اثر هنری عاشورا که جهانی شد

محمود فرشچیان، زاده ۴ بهمن ۱۳۰۸ از جمله نقاشان بلندآوازه و شهیر ایرانی است که وی را با اثرهایش با مضامین شیعی می‌شناسند.

استاد فرشچیان با سبک نو و منحصربه‌فرد که ترکیب نگارگری ایرانی و سبک هنر غربی آمیخته است از جمله هنرمندان چیره‌دستی بود که آثارش، زبان گویایی داشتند و حس حزن و غم را ماهرانه در تابلوی عصر عاشورا نمایان کرده‌ است. رنگ‌گذاری عرفانی در آثار ایشان بسیار مشهود است که این رنگبندی توانسته اثرهایش را منحصربه‌فردتر نشان دهد.

داستان خلق این اثر از زبان استاد فرشچیان چنین نقل شده است: «در سال ۱۳۵۵ در عصر عاشورا از سمت مادرشان ترغیب به شرکت در هیات می‌شوند و می‌گویند: به هیات برو و روضه گوش کن تا کمی حرف درست و حسابی بشنوی و ایشان پس از بازگشت به اتاقشان  با آن حس و حال، دست به قلم می‌شوند و  آزادانه  و حسی، بدون طراحی اولیه آن را شروع کرده و سپس به رنگ‌گذاری و خلق این اثر می‌پردازند.»

استاد فرشچیان طبق سنت‌های زمان از ترکیب‌بندی حلزونی و مدور در کار خود استفاده کرده‌ که چشم بیننده را در جای‌جای تابلو به حرکت درمی‌آورد و از چنان ترکیب‌بندی کل به هم پیوسته‌ای برخوردار است که چشم بیننده را از سوژه‌ای به سوژه‌ای دیگر به طور دَورانی می‌کشاند و حس غم و حزن و خستگی آن روز را به خوبی نشان داده است.

در  آن میان، آناتومی اسب به چشم می‌خورد که خستگی آن و پریشانی و حزن را در بازگشت مرکب بی‌سوار امام حسین(ع) به زیبایی به تصویر کشیده است. زنان آویخته از اسب با آناتومی کشیده و محزون که روی خود را پوشانده‌اند و با رنگ‌گذاری عرفانی توانسته زیبایی این تابلو را در رسا بودن این واقعه نشان دهد.

استاد فرشچیان، اثرهای بسیاری در چنین مضمون عاشورا خلق کرده از جمله هدیه عشق، پرچمدار حق و شام غریبان که صحنه واقعه عاشورا و روایت مظلومانه نوزاد شش‌ماهه‌اش، حضرت علی‌اصغر(ع) و شهادت علمدار کربلا حضرت ابوالفضل(ع) را به تصویر کشیده‌ است.

آثار استاد فرشچیان از چنان محبوبیتی بین مسلمانان و غیرمسلمانان برخوردار است که توانسته روایت واقعه کربلا  را به خوبی در آثارش نمایان سازد.

خبرنگار : دانش‌آموز: اسما قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار