معاون برنامه‌ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد:

رشد بیش از 8 برابری ارزش تولیدات صنعتی/ تشكل‌ها با یكدیگر ارتباط موثر برقرار كنند

خبرگزاری پانا: معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت از رشد 860 درصدی ارزش تولیدات صنعتی در سال 89 نسبت به سال 80 خبر داد.

کد مطلب: ۹۹۵۴۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، «سیدعلیرضا شجاعی» در نشست تخصصی كه با موضوع برسی راهكارهای تحقق سیاست های كلی تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی برگزار شد با بیان اینكه حجم ارزش تولیدات صنعتی در سال 80 به حدود 20 میلیارد تومان رسیده بود افزود: با استناد به آمار رسمی مركز آمار میزان ارزش تولیدات صنعتی در سال 89 به 191 هزار میلیارد تومان رسید كه از رشد 860 درصدی حكایت دارد؛ ضمن اینكه برآورد می‌شود این رقم تاكنون به 300 هزار میلیارد تومان نیز رسیده است.
وی در ادامه با بیان اینكه در سیاست‌های كلی تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی به حمایت از تولید محصولاتی كه عرضه رقابتی آنها با خالص ارز‌آوری مثبت یا خالص ارزبری منفی همراه باشد اشاره شده، افزود: امسال باید 12 میلیارد دلار ارز آوری در كشور افزایش یابد و در مقابل 3 میلیارد دلار ارز بری كشور نیز باید كاهش بیابد تا به تراز تجاری مثبت در حوزه غیرنفتی برسیم.
وی ادامه داد: در سال گذشته 14.7 میلیارد دلار برای صادرات صنعتی هدفگذاری شده بود كه علیرغم تمام فشارها و محدودیت ایجادشده توسط دشمن، این رقم با رشد 24 درصدی نسبت به سال 90 به 14.8 میلیارد دلار رسید و بیش از 100 درصد اهداف صادرات صنعتی در سال 91 محقق شد.
وی گفت: برای سال جاری 17 میلیارد دلار صادرات صنعتی هدفگذاری شده است كه در صورت تداوم روند رشد سال گذشته، این رقم می‌تواند به 18.3 میلیارد دلار تا پایان سال جاری برسد.
شجاعی در ادامه با انتقاد از عدم ارتباط موثر میان تشكل های صنعتی افزود: باید یك زنجیره ارتباطی میان تشكل های تخصصی ایجاد شود تا مشكلات واحدهای تولیدی بویژه مشكل نقدینگی این واحدها سریعتر برطرف شود.
معاون برنامه ریزی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه هم‌اكنون بیش از 60 هزار بنگاه فعال در كشور وجود دارد افزود: 14.5 میلیارد دلار از صادرات كشور در اختیار 150 هلدینگ و بنگاه تولیدی است.
شجاعی ادامه داد: بر این اساس و با استناد به آمار رسمی مركز آمار ایران، در سال 89، بیش از 89 درصد از بنگاه های تولیدی زیر 50 نفر كاركن هستند كه 46 درصد از این میزان زیر 10 نفر كاركن هستند كه این نشان‌دهنده كوچك بودن بنگاه‌ها و آسیب‌پذیر بودن آنها و همچنین عدم توانایی در رقابت ملی و بین‌المللی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سیاست‌های كلی ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش صنعت گفت: در این سیاست‌ها، بر افزایش توان رقابت‌پذیری صنعت ملی بر اساس رعایت اندازه اقتصادی بنگاه‌ها تاكید شده است.
وی ادامه داد: با توجه به این آمار باید برای این بنگاه ها خوشه سازی كرد و به آنها از طریق این خوشه ها كمك و حمایت رساند كه این مهم ارتباط موثر میان تشكل های تخصصی را می طلبد.
شجاعی در پایان به ارتقا كیفیت محصولا ت و ثابت نگه داشتن قیمت تولیدات داخلی نیز اشاره كرد و گفت می‌توان با استفاده از مهندسی ارزش هم كیفیت كالاهای تولیدی را ارتقا داد و هم قیمت محصولات را ثابت نگه داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار