دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان: سالانه هزار میلیارد تومان در آذربایجان شرقی برای خرید مواد مخدر به هدر می رود

در دسترس بودن ۸۰۳ نوع مواد مخدر صنعتی و توهم زا

تبریز (پانا) - دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: سالانه هزار میلیارد تومان در استان برای خرید مواد مخدر به هدر می رود که این میزان، سه برابر بودجه عمرانی است.

کد مطلب: ۹۹۱۷۰۶
لینک کوتاه کپی شد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان: سالانه هزار میلیارد تومان در آذربایجان شرقی برای خرید مواد مخدر به هدر می رود

رضا استاد رحیمی پیش از ظهر امروز در آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره نوجوان سالم در سالن اجتماعات شهید رجایی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: مواد مخدر و اعتیاد، یکی از معضلات تمامی کشورها است و موضوعی است که در تمام جهان ریشه انداخته است و همه افراد جهان به ویژه نوجوانان و جوانان را تهدید می کند.

او ادامه داد: یکی از ابزارهای مهم برای مقابله با این موضوع، بحث مبارزه به خصوص مبارزه نرم است که لازمه این نوع مبارزه هم داشتن آگاهی، آموزش و شناخت است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، آلودگی محیط زیست، مسایل هسته ای و اعتیاد را از معضلات جهان امروز عنوان کرد و گفت: در کل دنیا 300 میلیون نفر معتاد هستند و فقط در کشور ما سالانه 450 میلیارد تومان و در استان نیز سالانه 130 هزار میلیارد تومان صرف مبارزه با مواد مخدر می شود.

استاد رحیمی ادامه داد: سالانه در استان هزار میلیارد تومان برای خرید مواد مخدر به هدر می رود که این میزان سه برابر بودجه عمرانی است و این یکی از بزگترین آسیب های کشور است.

عوامل کاهنده گرایش نوجوانان به مصرف مواد مخدر در خانه و مدرسه

با بیان این که برای حفظ نوجوانان در گرایش به مصرف مواد مخدر چندین عامل باید سرلوحه کار مدیران مدارس، معلمین و خانواده ها باشد که این عوامل جزو سند سازمان ملل هستند، گفت: وجود فضای صمیمی و با نشاط در خانه و مدرسه، مشارکت فعال دانش آموزان در تصمیم گیری ها و برنامه های خانه و مدرسه، غنی سازی اوقات فراغت، استفاده از روش های فعال تدریس و ریشه دار کردن اعتقادات دینی از جمله این عوامل هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه بیان کرد: در دسترس بودن مواد مخدر یکی از معضلاتی است که در بحث اعتیاد مطرح است و با توسعه شبکه های اجتماعی نیز این روند گسترش یافته و در حال حاضر شاهد فروش انواع مواد مخدر در اینستاگرام و تلگرام هستیم.

استاد رحیمی گفت: تنوع مواد مخدر نیز از دیگر معضلات است به طوری که ما در گذشته شاهد فروش 3 یا 4 نوع مواد بودیم ولی اکنون 803 نوع مواد مخدر صنعتی و توهم زا در دسترس هستند پس باید محیط های مدارس و دانشگاه به این موضوع بیشتر توجه کنند.

وی گفت: برای پیش گیری از اعتیاد دانش آموزان طرحی همچون طرح یاریگران زندگی در مدارس اجرا می شود تا به دانش آموزران آموزش دهند و آگاه سازی کنند که اولین اشتباه، آخرین اشتباه است و همچنین مهارت های تاب آوری در برابر پیشنهادات دیگران و قدرت نه گفتن را به دانش آموزان آموزش می دهد تا حتی برای یکبار و مصرف تفننی نیز سراغ مواد مخدر نروند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: مدارس مکانی هستند که شخصیت دانش آموزان در آن ها شکل می گیرد و می تواند سبک زندگی سالم را به نوجوانان یاد دهد و با تربیت شخصیت دانش آموزان افرادی با تفکر و پویا به جامعه تحویل دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار