هاشمی: مجلس و دولت درباره سهم تهران در بودجه ۹۹ تجدید نظر کنند
تهران (پانا) - رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد که اگر قرار است وضع آلودگی هوا و ازدحام مترو وکمبود اتوبوس در تهران در سال آینده از امسال بدتر نشود، حتما باید مجلس و دولت در این موضوع تجدید نظر کنند و تصمیم گیری را به رده های ارشد نظام مانند سران قوا یا مقام معظم رهبری موکول نکنند چرا که در این شرایط کشور مسایل بسیار پیچیدهتر و مشکلتری دارد که مسئولان عالی نظام باید به آنها رسیدگی کنند.
محسن هاشمی در یکصدو هشتادو ششمین جلسه شورا از واکنش سریع سازمان برنامه و بودجه نسبت به تذکر جلسه پیشینش درباره تضییع حقوق شهروندان تهرانی در بودجه سال ۹۹ کشور در صحن شورا خبر داد و گفت: سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به تذکر بنده در صحن علنی روز یکشنبه شورا، اطلاعیه مشروحی صادر کرده است که در ابتدا از حساسیت و پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه نسبت به مسایل مدیریت شهری قدردانی میکنم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه افزود: مطلبی که بارها در این اطلاعیه به آن استناد شده است، مصوبات و تصیماتی است که در جهت حل مشکل سیستم حمل ونقل عمومی تدوین شده است و بنده نیز بارها در مصاحبهها به مثبت بودن آنها اشاره کردهام اما متاسفانه این مصوبات روی کاغذ باقیماندهاند و در میدان اجرا به دلیل نگاه بخشی و عدم ریسکپذیری و جسارت دستگاههای مختلف و ناهماهنگی در بورکراسی، زمینگیر شدهاند که نمونه آن مصوبه شورای اقتصاد برای تامین ۱۹ هزار دستگاه اتوبوس شهری در سال گذشته بوده که در این اطلاعیه به ۹ هزار دستگاه تقلیل یافته، وزارت کشور ۶ هزار دستگاه به تهران اختصاص داد اما در جلسه معاونت اول این عدد به سه هزار و سپس به ۱۵۰۰ دستگاه کاهش یافت و روز گذشته نیز در صورتجلسه بانک مرکزی و وزارت کشور، تخصیص پیش پرداخت آن، نیازمند مصوبه سران قوا و تایید مقام معظم رهبری عنوان شده است که عملا بسیار مشکل است و به همین دلیل طی شش سال گذشته از این دولت، تاکنون یکدستگاه اتوبوس نیز تحویل شرکت واحد نشده است.
هاشمی به بخش دیگری از پاسخ سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و افزود: موضوع دیگری که به عنوان منبع اصلی تامین بودجه سیستم حمل ونقل عمومی از سوی سازمان برنامه عنوان شده، اعتبارات ارزش افزوده است که این ردیف، درآمد خود شهرداریهاست و ارتباطی به دولت ندارد، در گذشته دولت همواره از محل بودجه خود به توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی کمک میکرده است اما این کمک همانطور که در این اطلاعیه قید شده، برای کل کشور ۱۵۰ میلیارد تومان است که حتی در صورت پرداخت کامل آن، میتوان برای هر استان یک تا دو اتوبوس با این مبلغ تهیه کرد که مشکلی را حل نمیکند.
وی ادامه داد: سازمان برنامه همچنین مجموع اعتبار یارانه بلیط مترو نیز برای امسال را تاکنون ۸۰ میلیارد تومان اعلام کرده است که با سهم متروی تهران از این مبلغ، میتوان هزینههای یک هفته از سال را در شرکت بهرهبرداری مترو تامین کرد و نه با تعهدات دولت نسبتی دارد و نه با هزینهها مترو.
رئیس شورا با اشاره به بخش دیگری از اطلاعیه مذکور بیان کرد: این اطلاعیه همچنین اعلام کرده است که طی سه سال اخیر ۱۲۵ میلیارد تومان به عنوان کمک برای هزینه ساخت متروی تهران از سوی دولت پرداخت شده است که با این رقم هم میتوان نصف یک ایستگاه مترو را تکمیل و بهرهبرداری کرد.
وی با تشکر مجدد از سازمان برنامه و بودجه بابت شفاف سازی و طرح کمک دولت به حمل ونقل عمومی تهران گفت: این کمکها حقیقتا ناچیز است و اگر ما میخواهیم وضع آلودگی هوا و ازدحام مترو و کمبود اتوبوس در تهران در سال آینده از امسال بدتر نشود، حتما باید مجلس و دولت در این موضوع تجدید نظر کنند و تصمیمگیری را به ردههای ارشد نظام مانند سران قوا یا مقام معظم رهبری موکول نکنند چرا که در این شرایط کشور مسایل بسیار پیچیدهتر و مشکلتری دارد که مسئولان عالی نظام باید به آنها رسیدگی کنند.
ارسال دیدگاه