در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری؛
وزیر آموزش و پرورش: باید روحیه نقادی، پرسشگری، نوآوری و خلاقیت را در دانشآموزان پرورش دهیم
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش در دیدار با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری تاکید کرد برای تغییر جریان دانشمحوری در آموزشوپرورش براساس رویکرد سند تحول تلاش میکنیم.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجیمیرزایی صبح امروز در دیدار با معاون علمی و فناوری رئیسجمهور که در سالن کنفرانس دفتر وزیر برگزار شد، با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم به زمینههای مشترکی برای توسعه همکاریها بین وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری دست پیدا کنیم، گفت: «به دنبال یافتن زمینههای همکاری هستیم و ترجیح میدهیم به نقطه مشترک مطلوب بین آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برسیم و با انرژی برای دستیابی به این هدف تلاش میکنیم.»
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از همان روزهای آغازین کار در وزارت آموزش و پرورش برای همکاری با معاونت علمی و فناوری صحبت کردم و تأخیر آن تا به امروز به دلیل درگیریهای شروع سال تحصیلی و برخی مشکلات دیگر بود، افزود: «وزارت آموزش و پرورش تلاشهایی را برای تغییر مسیر خود آغاز کرده است زیرا در حال حاضر آموزش و پرورش کشور به صورت جریان دانشمحوری است و نظام سنجش هم بر همان شکل پیشین استوار است.»
محسن حاجیمیرزایی به مفاهیم سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: «در سند تحول پیشبینی شده است که از آموزش به سمت تربیت برویم و تربیت تمامساحتی داشته باشیم که یکی از این ساحتها، ساحت علم و فناوری است که برای دستیابی به این هدف مهم نیاز است اقداماتی صورت بگیرد و بسترهای پیشرفت را فراهم کنیم.»
او افزود: «در ادامه همکاری با معاونت علمی و فناوری اعضا مشخص خواهند شد تا موارد مطرحشده همچون طرح شهاب، پژوهشسراهای دانشآموزی، مدارس استعدادهای درخشان، استارتاپها و ... را پیگیری کنند.»
وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه معاون علمی و فناوری رئیسجمهور بسیار راهگشا اقدام میکند و در تلاش هستیم تا این ارتباط را تعمیق و گسترده کنیم، گفت: «نتایج آزمونهای تیمز و پرلز باعث شده تا به فکر پیشرفت در این آزمونها باشیم.»
در ادامه این نشست اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش به بیان پیشنهادهایی برای همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری پرداختند که مقرر شد با تشکیل کارگروههای مشترک و با تعیین مسیولیت هر برنامه، اقدامات مورد نظر انجام شود.
همچنین محسن حاجیمیرزایی در حاشیه نشست با معاون علمی و فناوری ریاستجمهوری با بیان اینکه امروز فرصت مغتنمی بود که زمینههای گسترده و متنوع همکاری بین آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری شکل بگیرد، گفت: «براساس پیشبینیهای انجامشده باید نظام آموزش و پرورش از حافظهمحوری و آموزشمحوری به سمت تربیتمحوری و مهارتآموزی سوق داده شود. یکی از ساحتهایی که در تربیت پیشبینیشده، ساحت علم و فناوری است بنابراین باید بستر را برای تربیت ساحتهای علم و فناوری دانشآموزان فراهم کنیم.»
حاجیمیرزایی افزود: «دوره دانشآموزی و حضور ۱۲ ساله در مدرسه دوره تأثیرگذاری در تکمیل شخصیت افراد و آینده کاری و فعالیتهای آنان است که در مقایسه با دانشگاه، دوره دانشآموزی مهمتر است.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «باید روحیه نقادی، پرسشگری، نوآوری و خلاقیت در دانشآموزان را پرورش و مهارتهای آنان را برای پیوستن به کارهای پژوهشی توسعه دهیم.»
او گفت: «امیدوارم این نشست منجر شود تا در پژوهشسرا، طرح شهاب، تقویت المپیادها، توسعه فعالیتهای سمپاد، حضور شرکتهای استارتاپها در بخش خدمات آموزشی توسعه قابلملاحظهای داشته باشیم و این موارد از زمینههای همکاری مشترک است و این جلسه نقطه آغازی برای شتاب و جهش در تربیت علمی دانشآموزان در سراسر کشور باشد.»
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه چندی پیش از نمایشگاهی از آثار پژوهشسراهای دانشآموزی بازدید کردم که واقعاً شگفتزده شدم، گفت: «دانشآموزان در نمایشگاه کارهای بسیار مهمی انجام داده بودند، بخش مهمی از پژوهشسراها به تکنولوژیهای نوین مجهز شده است و حتی برخی از آنها بهسرعت قابلیت تجاریسازی دارند.»
حاجیمیرزایی افزود: «باید این فرصت را برای تمام دانشآموزان فراهم کنیم و پژوهشسراها تبدیل به موقعیتهایی شوند که همه دانشآموزان با پژوهشسراها ارتباط داشته باشند. ارتباط همه دانشآموزان با پژوهشسراها از آرمانهای ما است و باید پژوهشسراها به مکانی تبدیل شود که همه دانشآموزان بتوانند علایق پژوهشی خود را در این عرصه تمرین کنند و به توانمندی دست پیدا کنند که خوداتکا شوند و از شخصیت خود دفاع کنند و در اقتصاد جامعه مشارکت مؤثرتر و فعالتری داشته باشند.»
باید پژوهشسراها توسعه پیدا کرده و فرهنگ واکاوی و پژوهش در مدارس نهادینه شود
سورنا ستاری هم در پاسخ به خبرنگاران گفت: «بیش از شش سال است که با محسن حاجیمیرزایی در دولت همکاری داشتهام و امیدوارم در دوره جدید همکاریهای خوبی صورت بگیرد. در معاونت علمی و فناوری، آموزش و پرورش همیشه در حوزههای مورد علاقه ما بوده است و خصوصاً در بنیاد ملی نخبگان که به صورت تاریخی با سمپاد همکاری داشتهایم.»
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری افزود: «امیدوارم بتوانیم در حوزههای پژوهشسراها، فرهنگ پژوهش و توسعه زیرساختها همکاری داشته باشیم تا پژوهشسراها به جایگاه خود برسند. حمایت از سمپاد با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسعه استارتاپها در بدنه آموزش و پرورش، الگوسازی، کمکهایی که شرکتهای دانشبنیان میتوانند در حوزه نوسازی مدارس داشته باشند و... مجموعه موارد متعددی است که باید در داخل آموزش و پرورش پیگیری کنیم.»
او گفت: «با دید مثبت وزیر آموزش و پرورش و مسئولان آموزش و پرورش که برای پیگیری زمینه همکاری معرفی میشوند، مطمانم در دوره جدید دستاوردهای قابلتوجهی خواهیم داشت.»
سورنا ستاری به استارتاپها و مراکز کارآفرینی اشاره کرد و گفت: «به بیش از ١٠٩ پژوهشسرا را در حوزه تجهیزات کمک کردهایم که میتوان به نانو، بیوتکنولوژی، سلولهای بنیادی و هوافضا اشاره کرد. با توجه به توافقنامه صورت گرفته در جهت تجهیز پژوهشسراها، ۷۰ درصد معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و ٣٠درصد را آموزش و پرورش و خیرین بر عهده میگیرند.»
او ادامه داد: «آموزشهای لازم برای استفاده از تجهیزات داده میشود زیرا تجهیزات عمدتا گران هستند که مهمترین نکته در استفاده از این تجهیزات این است که ساخت داخل کشور هستند و دانشآموز از همان ابتدا عادت میکند که با تجهیز ایرانی کار میکند.»
معاون علمی و فناوری رئیسجمهوری با بیان اینکه باید جایگاه پژوهشسراها در آموزش و پرورش با نظر مسئولان آموزشوپرورش ارتقا پیدا کند، گفت: «پژوهشسراها باید توسعه پیدا کنند و مهم است که فرهنگ واکاوی و پژوهش در مدارس نهادینه شود تا دانشآموزان به کار در این حوزهها علاقهمند شوند.»
ارسال دیدگاه