رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش: انجمن علمی معلمان پژوهنده در دست طراحی است
تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش از طراحی انجمن علمی معلمان پژوهنده خبر داد و تاکید کرد توسعه فرهنگ پژوهش در کشور مستلزم این است که پژوهش در لایه لایهها و ابعاد متفاوت آموزش و پرورش جدی گرفته شود و توسعه یابد.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان مرکزی، فرهاد کریمی در آیین تجلیل از معلمان پژوهنده در اراک که در کانون فرهنگی تربیتی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: «هیچ فعالیت بشری دیگری به اندازه تدریس در کلاس درس مبتنی و متکی بر پژوهش نیست و اساساً ذات آموزش و تربیت و نیز یادگیری و مدیریت کلاس با تحقیق و پژوهش آمیخته است.»
او افزود: «یکی از مفاهیم مهم در حوزه آموزش و پرورش اقدامپژوهی است و همه معلمان ما، معلم پژوهنده در عمل هستند و با ورود به این حوزه، وارد عرصه گستردهایی از تعاملات انسانی، روانشناختی و جامعهشناسی خواهند شد.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «تکنیک اقدامپژوهی به شما کمک میکند براساس تجارب خود در زمینه تدریس، روش مواجه با آن را به طور علمی و مستدل بیان کنید و به کمک این فن درصدد بهبود عمل حرفهایی خود باشید.»
کریمی به اجرای برنامه معلم پژوهنده در سطح کشور اشاره کرد و گفت: «برنامه اقدامپژوهی امسال وارد بیست و سومین سال اجرای خود شده است و در این سالها بالغ بر ۴۰۰هزار معلم در این برنامه مشارکت داشتهاند و امسال نیز ۴۲ هزار نفر از معلمان ما در سطح کشور موفق شدهاند گزارش اقدامپژوهی خود را تهیه و به دبیرخانه برگزاری این برنامه ارسال کنند.»
او افزود: «در سالهای اخیر برای ارتقای کیفی این برنامه اقدام به برنامهریزی برای ایجاد تشکل معلمهای پژوهنده در سطح استانها کردهایم چراکه باور داریم نظام آموزش و پرورش کشور نیازمند تعامل، هماندیشی و بهرهگیری از نظرات مشارکتی معلمان پژوهنده است.»
دبیر ستاد بزرگداشت هفته پژوهش وزارت آموزش و پرورش گفت: «تغییر دادن فرآیندها و محتواها در آموزش و پرورش بسیار دشوار است اما معلمان پژوهنده این ظرفیت را دارند که با تشکیل تشکل معلمان پژوهنده زمینههای حضور و بروز و ظهور زمینه پژوهشی خود را در برنامههای آموزش و پرورش به خوبی به نمایش بگذارند. علاوه بر این تشکل، انجمن علمی معلمان پژوهنده نیز در دست طراحی است که مباحث علمی برای اجرای برنامه معلم پژوهنده در آن مورد بررسی و طراحی قرار خواهد گرفت و زمینه گسترش و تسری اقدام پژوهی به سایر حوزهها را نیز فراهم خواهد کرد.»
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود گفت: «ما در وزارت آموزش و پرورش به طور جدی به دنبال پژوهشمحوری در برنامههای اجرایی هستیم. سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش به منزله میثاق ملی برای تحول در نظام آموزشی کشور است و اجرایی شدن آن مبتنی بر تحقق راهکارهای ۱۳۱ گانه سند بر مبنای پژوهش است، یعنی زمانی که از پژوهشمحوری در برنامه سند تحول بنیادین نام میبریم، برنامههای ما که مبتنی بر زیرنظامهای سند تحول است باید پیوست پژوهشی داشته باشند. توسعه فرهنگ پژوهش در کشور مستلزم این است که پژوهش در لایه لایهها و ابعاد متفاوت آموزش و پرورش جدی گرفته شود و توسعه یابد.»
ارسال دیدگاه