یک روز پر اتفاق؛ از قصهگویی گیتی خامنه تا غافلگیری بهرام شاه محمدلو
تهران (پانا) - بیستودومین جشنواره بینالمللی قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح سهشنبه ۲۶ آذرماه با قصهگویی گیتی خامنه، اجرای قصهگویان و برگزاری جشن تولد بهرام شاه محمدلو آغاز همراه بود.
به گزارش ستاد خبری، بیستودومین جشنواره بینالمللی قصهگویی، صبح سهشنبه ۲۶ آذرماه در حالی آغاز به کار کرد که علیرغم تعطیلی مدارس و آلودگی هوا، استقبال خوبی از این دوره جشنواره شد.
بر این اساس، باران صبحگاهی سبب شده بود که والدین علاقمند به این جشنواره، کودکان خود را همراه بیاورند تا قصههای قصهگویان را از دست ندهند. مصطفی جعفری خوزانی به عنوان اولین قصهگو، اجرای قصه «آلن کوچولو و جعبه ابزار» آغازگر جشنواره بیست و دوم بود و پس از جعفری خوزانی، فاطمه غفاری سروستانی قصه «آرزوی بزرگ» را اجرا کرد.
یکی از نوستالژیهای جشنواره بین المللی قصهگویی، حضور ایرج طهماسب و بهرام شاه محمدلو است که اتفاقاً از اعضای هیات داوران ملی جشنواره به همراه آزیتا حاجیان، رویا نونهالی و حمیدرضا شاهآبادی هستند. بویژه اینکه سالروز تولد بهرام شاه محمدلو که معروف به آقای حکایتی است، همزمان با اولین روز گشایش جشنواره قصهگویی باشد. به همین دلیل دست اندرکاران جشنواره قصهگویی تصمیم گرفتند آقای حکایتی را غافلگیر کنند و جشن تولد ۷۰ سالگی او را در فضایی صمیمی جشن بگیرند. هدیه ای که به این قصهگوی قدیمی اهدا شد، یکی از آثار برگزیده دوسالانه نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که پس از اهدای آن، بهرام شاه محمدلو از برگزاری این جشن خودمانی و این هدیه ارزشمند تشکر کرد.
قصهگویی گیتی خامنه از دیگر اتفاقات جالب توجه در روز اول جشنواره بیست و دوم قصهگویی بود که بسیار مورد توجه و استقبال حاضران در سالن قرار گرفت و همراهی کودکان با این مجری و گوینده باسابقه تلویزیون و رادیو جالب توجه بود. قصه گیتی خامنه فضایی سوررئال داشت و او در این قصه سعی کرد کودکان را با تجربههای بزرگسالان آشنا کند.
یکی از نکات جالب توجه در این دوره جشنواره قصهگویی، حضور داوران نوجوان است و گل سرسبد آنها نیز سجاد اسماعیلبیگی است که سال گذشته نیز حضوری پررنگ در اجراهای جشنواره داشت. علی سلیقه، آتنا چراغی، زحل موذن و سارا پورعبدالله نیز سجاد اسماعیل بیگی را در هیات داوران ملی نوجوان همراهی میکنند.
از جذاب ترین بخش های جشنواره قصهگویی که از سال گذشته طرفدارانی داشت، حرکت کارناوال عروسکی از مقابل در ورودی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سمت پارک لاله است که هر روز در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود. این کارناوال با ۸عروسک غول پیکر و ۶عروسک تن پوش با اجرای موسیقی زنده بومی استان های کشور و پخش موسیقی آثار تصویری برجسته حوزه کودک برگزار میشود. در کارناوال روز اول، جمعیت زیادی با کارناوال همراه شدند و حتی به تصویربرداری کردند.
در عین حال، کودکان به عنوان مخاطبان اصلی این کارناوال، هیجان زده از حرکت عروسک های غول پیکر به همخوانی با موسیقیها سرگرم بودند. این اجرا بر اساس قصه های فولکلور و با پیام همدلی هر روز در پارک لاله اجرا خواهد شد.
در روز اول از بیستدومین جشنواره قصهگویی، ۱۵ قصهگو، قصههای خودشان را اجرا میکنند و یک کارگاه تخصصی و نشست با عنوان «قصه گویی به منظور تحت تأثیر قرار دادن روح و جان افراد» و «قصه گویی مدرن با روش ها و رویکردهای نو» در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در نشست تخصصی «قصه گویی مدرن با روش ها و رویکردهای نو» که توسط پوپک عظیم پور عضو هیات علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران برگزار شد، نقاط ضف و قوت قصه گویی مدرن با روش ها و رویکردهای نو مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست که مخاطبان آن را اولیای تربیتی، دانشجویان و علاقمندان قصه گویی تشکیل میدادند، همچنین در مورد تکنیک های جدید قصه گویی و قصهگوییهای مشارکتی صحبت شد.
کارگاه آموزشی «قصه گویی به منظور تاثیر بر روح و جان» نیز اختصاص به سخنان دکتر ساره قصیر از لبنان درباره این موضوع داشت و او در باب اهمیت قصه گفت: هر کدام از ما حرکات جسم، روح و احساسات مختلفی داریم و هر کداممان باید به قصه های کودکی مان برگردیم. اگر از شما بپرسند که از خودتان بگویید، قطعا به قصه ای می رسیم. قصه باید به دل بنشیند اما هر قصه ای به دل نمی نشیند. قصه و قصه گو باید در نشستن قصه بر جان مخاطب موثر باشد و این مساله مهم به دو عامل قسمت اجرای قصه گو و مضمون قصه برمی گردد.
بیستودومین جشنواره بینالمللی قصهگویی تا ۳۰ آذرماه در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود.
ارسال دیدگاه