اساس کار آموزش و پرورش دوره ابتدایی است
شیراز(پانا) _مدیر کل آموزش و پرورش فارس ، راهبران آموزشی را آیینه عملکرد یک مدرسه دانست و افزود: اگر بخواهید عملکردها خوب باشد باید برای انتخاب راهبران آموزشی حساسیت داشته باشیم.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس در جمع اعضای شورای راهبردی کیفیت بخشی به فرایندهای آموزشی و تربیتی کلاسهای چند پایه و راهبران آموزشی آموزش و پرورش، گفت: دوره ابتدایی دوره ای بسیار مهم ، حساس و سرنوشت ساز است و اساس کار آموزش و پرورش همین دوره است .
دکتر علی عسکر نجفی با بیان اینکه اگر بتوانیم مشکلات دوره ابتدایی را کمتر کنیم قطعا در دوره های بعد با مشکلات کمتری مواجه خواهیم شد.
نجفی افزود: در حال حاضر فعالیتها در حوزه آموزش ابتدایی استان با شتاب بیشتر و با انگیزه بیشتری در حال پیگیری هستند و مباحث کیفیت بخشی ، امور مربوط به حوزه نیروی انسانی، توانمند سازی و برگزاری کارگاههای آموزشی تخصصی به خوبی دنبال می شوند که جای تقدیر دارد.
او برنامه محوری را یکی از ویژگی های حوزه معاونت آموزش ابتدایی بیان کرد و ادامه داد: ما بدنبال کمال گرایی و ارتقای هر چه بیشتر تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم هستیم .
دکتر علی عسکر نجفی طرح راهبران آموزشی را بسیار کارآمد توصیف کرد و اظهار داشت: سابقه این اقدام به تلاش های مرحوم بهمن بیگی باز می گردد که با ابداع این شیوه مؤثر توانست یک روح تازه در کالبد تعلیمات عشایری دمیده و از قبال آن یک نظام آموزشی کارآمد را طراحی کند و با تاثیری که این ادقام در ارتقاء شاخص با سوادی در کشور داشت بتواند جایزه یونسکو را دریافت نماید.
مدیر کل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: باید دست آوردهای نظام آموزشی عشایری در ایران را مورد بررسی قرار داد تا بفهمیم خدمات ماندگار و دست آوردهایی همچون راهنمایان آموزشی که در این حوزه کسب شده است چگونه به دست آمده است.
او همچنین یادآور شد که رمز توفیق در آموزش عشایر نظارتی بود که از طریق راهنمای تعلیماتی انجام می شد و اگر هم توفیقاتی تا کنون کسب شده بدلیل این بوده که نگذاشته ایم چراغ نظارت خاموش بشود.
نجفی با تاکید بر اهمیت نظارت گفت: شاهرگ حیاتی آموزش و پرورش عشایری همین معلم راهنما ها بودند و این راهبران آموزشی هستند که می توانند به خوبی سیستم را به جلو ببرند، لذا اگر در بازدید از مدرسه ای شاهد موفقیت آموزشی و پرورشی مدرسه بودیم؛ بدانید راهبر آن مدرسه خوب است .
مدیر کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه یک راهبرآموزشی سمبل عملکرد آموزشی و تربیتی است ،اضافه کرد : راهبر آموزشی آیینه عملکرد یک مدرسه است، بنابر این اگر بخواهید عملکردها خوب باشد باید برای انتخاب راهبران آموزشی حساسیت داشته باشیم.
نجفی بر این باور است که پوشش تحصیلی در آموزش ابتدایی، انسداد مبادی بیسوادی وکاهش نرخ تکرار پایه از جمله خط قرمز های آموزش و پرورش استان است که باید مورد توجه قرار گیرد و از آنها عبور نشود چرا که ممکن است در سراشیبی افول بیافتیم .
وی در بیان اهمیت دوره پیش دبستانی نیز گفت: این دوره اکنون به عنوان یکی از خط قرمز های ما در سطح استان مطرح گردیده چرا که نحوه و کیفیت آن بر روی نرخ تکرار پایه ، شخصیت و هویت بخشی به دانش آموز ، انسداد مبادی بیسوادی و انسجام اجتماعی تاثیر دارد ، لذا باید کسانی به عنوان راهبر انتخاب شوند که این خط قرمز ها برایشان اهمیت داشته باشد.
نجفی افزود: باید از همه ظرفیت های موجود برای رفع مشکلات راهبران آموزشی استفاده کنیم و زمینه ای فراهم نماییم تا راهبران آموزشی با انگیزه بیشتری به کار خود بپردازند و رؤسای ادارات نیز لازم است جلسات ویژه ای با راهبران آموزشی داشته و از نزدیک با مشکلات و مسائل آنان آشنا شوند و نسبت به رفع این مشکلات اقدام نمایند .
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس نیز گفت: هم اکنون ۱۶۲ راهبر آموزشی در استان فارس مشغول نظارت بر فعالیتهای آموزشی و پرورشی هستند .
محمد فیاض پور ادامه داد: در استان فارس ۱۸۳۷ مدرسه چند پایه و۱۱۵۶ مدرسه مستقل وجود دارد که در قالب ۲۹۴۳ کلاس چند پایه و ۵۶۶۳ کلاس تک پایه به بیش از ۱۶۲ هزار نفر از دانش آموزان با نظارت بالینی راهبران آموزشی خدمات آموزشی و تربیتی ارائه می نمایند.
او هدف از تشکیل جلسات شورای راهبردی را،کیفیت بخشی به فرایندهای آموزشی و تربیتی کلاسهای چند پایه و راهبران آموزشی استان برشمرد و بررسی مسائل و مشکلات این حوزه و ارائه راهکارهایی مناسب را به منظور کیفیت بخشی به عملکرد راهبران آموزشی و فعالیتهای این مدارس دانست .
فیاض پور افزود: این شورا زیر نظر مدیر کل آموزش و پرورش ضمن بررسی فرایندهای آموزشی و تربیتی کلاسهای چند پایه و راهبران آموزشی و تربیتی ، مقدمات لازم جهت برگزاری کارگاه های آموزشی در سطح استان به ویژه برای معلمان آموزشی چند پایه و راهبران می نماید.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس خواستار حمایت های مادی و معنوی همه جانبه از راهبران آموزشی شده و تامین سوخت وسیله نقلیه، ارائه تسهیلات کم بهره، پرداخت دهگردشی و ... را از مسائلی دانست که باید مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.
ارسال دیدگاه