سید جمال هادیان: ۹۸ درصد از محتوای فضای مجازی برای کودکان بدآموزی دارد
میخواهیم وب سریها را به کسب و کار تبدیل کنیم
تهران(پانا)- دبیر نخستین جشنواره کودک آنلاین میگوید کمتر از دو درصد محتوای فضای مجازی طبق آمار فرهنگی تناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی دارد و ۹۸ درصد دیگر برای کودکان مناسب نیست.
سید جمال هادیان دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم کوتاه و وبسری کودکآنلاین در گفتوگو با خبرنگار پانا درباره این جشنواره گفت: «حالا که جشنواره کودک آنلاین به اتمام رسیده باید نگاهی به روزهای پایانی جشنواره داشته باشیم، هدفی که کودک آنلاین به دنبال دارد بسیار بزرگتر از یک جشنواره است. جشنواره کودک آنلاین یک هدف اصلی دارد و آن راه اندازی نهضت تولید محتوای مناسب با فرهنگ ایران اسلامی در فضای مجازی به ویژه برای کودکان تا سن ۱۸ سالگی است.»
دبیر جشنواره کودک آنلاین با اشاره به نقش آموزش و پرورش در این جریان گفت: «آموزش و پرورش متولی حضور بچهها در مراکز آموزشی است زیرا دانش آموزان روزانه وقت زیادی را در فضای مجازی به وسیله دیوایسها مانند تبلت، تلفن همراه یا کامپیوتر میگذراند و فرهنگی که در فضای مجازی ترویج میشود بر طرز تفکر آنها اثر میگذارد.»
وی ادامه داد: «کمتر از دو درصد محتوای فضای مجازی طبق آمار فرهنگی تناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی دارد و ۹۸ درصد دیگر برای کودکان مناسب نیست، لذا نهضت محتوایی باید راه بیفتد تا دیگر نگران کودکان نسل جدید که با فضای مجازی آشنا هستند و در این فضا بزرگ شدهاند نباشیم.»
هادیان درباره وظیفه آموزش و پرورش تصریح کرد: «اگر آموزش و پرورش در تولید و معرفی محتوا همکاری نکند پس چه کسی این کار را میکند؟ به نظرم دغدغه اصلی آموزش و پرورش باید تولید محتوای مناسب در فضای مجازی باشد. اولین وظیفه آموزش و پرورش همراهی با نهضت تولید محتوا است و باید این موضوع را درک و آن را همراهی کند و در این راه از همه امکاناتش کمک بگیرد. یکی از این حمایتها معرفی جشنواره کودک آنلاین به مراکز آموزشی، حلقه معلمان، مربیان و والدین است که محصولات را دیده و به تولید آن کمک کنند.»
هادیان با اشاره به برگزاری جشنواره کودک آنلاین و هدف اصلی آن عنوان کرد: «اینکه کودکان در روزهای برگزاری جشنواره برای تماشای مجموعههای تولید شده در جشنواره به باغ کتاب آمدند خاصیت کوچکی داشت اما هدف اصلی ما این بود که محصولات تولید شده بهخصوص وب سریها را به عنوان گونهای جدید از تولید محتوا که برای اولین بار در این جشنواره رخ داده است تبدیل به کسب و کار کنیم و توسط وی او دیها و تلویزیون اینترنتی در کل فضای مجازی به نمایش در آیند و همه کودکان در تمامی نقاط کشور به آن دسترسی داشته باشند.»
وی ادامه داد: «هدف غایی جشنواره فیلم کودک پس از اختتامیه قرارداد بستن این مجموعهها و آثاری که بعد از آن تولید خواهند شد با سکوهای توزیع و پخش برای دسترسی همگانی مردم در تمامی نقاط است.»
دبیر نخستین جشنواره کودک آنلاین همچنین درباره نقد وارد شده از سوی کارگردانان به فدا شدن کیفیت به کمیت در جشنواره کودک آنلاین همچون دیگر جشنوارهها تصریح کرد: «جشنوار کودک آنلاین در دو بخش برگزار شده است، ابتدا بخش فیلم کوتاه که در آن تولیدی صورت نگرفته بلکه فیلمهای تولید شده در مسابقه شرکت کرده و از بین ۴۰۰ فیلم کوتاه ۹۰ فیلم به مرحله بعدی راه یافتند و به نمایش در آمدند.»
وی افزود: «در بخش دیگر جشنواره که تولید کسب و کار بود ایده خریداری کردیم. ۱۱۲۰ ایده به جشنواره آمد که ۲۵ تای آنها برتر اعلام شدند. برای این ایدهها فضای کار اشتراکی، تجهیزات، سرور مناسب و منتور آموزشی تهیه کردیم که درنهایت تبدیل به ۲۰ گروه ۱۰ نفره شدند. ایدهها تبدیل به محصول شدند و اکنون تقریبا از هر ایده ۱۰ قسمت تولید شده و به کسب و کار رسیده همچنین بعضی از این وب سریها در همین مدت قرارداد محصولات فرهنگی بستهاند.»
بزرگترین دستاورد جشنواره کودک آنلاین نمونه سازی نوعی از شتابدهنده برای تولید محتوای ویژه کودکان بود
هادیان با اشاره به نو بودن این جشنواره و آغاز راه وب سری در ایران گفت: «این کار برای اولین بار در ایران رخ داده و جریان جدیدی راه انداخته است. کسی تا بهحال کار شتابدهنگی در حوزه محتوای کودک انجام نداده بود، ما در این مدت نمونه سازی کردیم و بزرگترین دستاورد جشنواره کودک آنلاین نمونه سازی نوعی از شتابدهنده برای تولید محتوای ویژه کودکان بود.»
وزارت ارتباطات وظیفهای در تولید محتوا ندارد
دبیر جشنواره کودک آنلاین با اشاره به وظیفه وزارت ارتباطات در این جشنواره عنوان کرد: «وزارت ارتباطات وظیفهای در تولید محتوا ندارد و نمیخواهد که داشته باشه، این وزارتخانه یک وظیفه ظریفی دارد و آن شناسایی حلقههای مختلف در حوزههای کسب و کار و شناخت این ایدهها است.»
وی ادامه داد: «وزارت ارتباطات در این بخش تنها فضای کار اشتراکی را برای صاحبان ایده فراهم کرد و بقیه سرمایهگذاریها اعم از منتورها و تجهیزات موردنیاز برای تولید و سایر موارد توسط بخش خصوصی انجام شد. هر گروه به کمک مالی نیاز داشت که درنهایت به هر ایده معادل ۲۰۰ میلیون تومان کمک شده برای اینکه جشنواره کودک آنلاین را از حالت نهال دربیاوریم به آن آب دادیم و بستر مناسبی برای رشد آن فراهم کردیم و حالا به محصول هم رسیدهایم و باید میوههایی که درآمدهاند را بچینیم، قطعا درصورت نگهداری درست از این نهال در آیندهای نه چندان دور به درختی تنومند دست پیدا خواهیم کرد.»
هادیان در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به اینکه تولید وب سری برای کودکان محدودیت خاصی ندارد و در هر زمینهای میتوان دست به تولید زد توضیح داد: «در روزهای برگزاری جشنواره کودک آنلاین برای نوزادان تا بچههای ۱۶ ساله وب سری پخش شد و استقبال خوبی هم از طرف مخاطبان به عمل آمد، حتی گاهی شاهد بودیم بچهها هنگام خروج از سالن برای تماشای مجموعههای تولید شده پایشان را به زمین میکوبند یا گریه میکنند که بیشتر فیلم ببینند.»
وی با اشاره به نبود محتوای مناسب برای کودکان در فضای مجازی گفت: «جشنواره کودک آنلاین برای اولین بار مفهوم وب سری را به عنوان یک گونهای از تولید محتوا در فضای مجازی ایران خلق کرد و این رودخانه راه انداخته شده به دریایی از تولید محتوا تبدیل خواهد شد. بچههای ایران واقعاً در فضای مجازی بی پناه هستند، به محض اینکه وارد جستجوگر شوند به محتوای غیر بومی میرسند.»
باید جنبه تجاری محصولات تولید شده را بسنجیم
وی ادامه داد: «برای تولید محتوا و ادامه این نهضت هنوز راه بسیاری در پیش داریم، باید سلایق مخاطبان را بشناسیم و جنبه تجاری محصولات تولید شده را بسنجیم. گاهی محصولی تولید کردهاید و فکر میکنید که حالا شما بهتریند اما تا زمانی که جنبه تجاری پیدا نکند و مخاطبان جذب نشوند نمیتوانید به نتیجهای درست دست پیدا کنید.»
امیرحسین اشرفی/
ارسال دیدگاه