حاجیانزاده: برنامه پنج ساله ستاد همکاریها فصل نوینی از همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش است
تهران (پانا) -دبیر ستاد همکاریهای حوزه و وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که برنامه پنج ساله این ستاد فصل نوینی از همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش را رقم میزند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ستاد همکاریها، علیرضا حاجیانزاده در دومین نشست اعضای قطب یک کشوری ستاد همکاریها با اشاره به ظرفیتهای بیبدیل حوزه برای تعلیم و تربیت اسلامی گفت: «تصویب برنامه پنج ساله حوزه و ابلاغ سریع رؤسای عالی ستاد ،یعنی وزیر آموزش و پرورش و مدیر حوزههای علمیه، بیانگر اهمیت موضوع و نیت خیرخواهانه هر دو نهاد جهت تحقق تعلیم تربیت مبتنی برآموزههای دینی و اخلاقی اسلام ناب است.»
حاجیانزاده با اشاره به برنامه پنج ساله همکاری حوزه و آموزش و پرورش گفت: «حوزه علمیه بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید به دنبال اثرگذاری در بدنه و متن نظام جمهموری اسلامی است و کمک به نظام را از وظایف خود میداند و از طرفی آموزش و پرورش نیز برای تحقق سند تحول بنیادین نیازمند مشارکت نهادهای مهم است، بر این اساس هر دو نهاد برای تحقق این امر پیشقدم هستند و باید از این ظرفیت و فرصت به نفع تعلیم و تربیت اسلامی بهرهبرداری کنیم.»
توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس وابسته به حوزه
دبیر ستاد همکاریها گفت: «همکاری در توسعه کمی و ارتقای کیفی مدارس وابسته به حوزههای علمیه، ایجاد و توسعه پیشدبستانی و مدارس غیردولتی، ایجاد و توسعه مدارس خرید خدمت به منظور حضور فعال حوزه در خصوص آموزش مبتنی بر دین و اخلاق، بخشی از برنامههای پیشبینی شده و مصوب با بهرهگیری از سند چشمانداز حوزه و نیز سند تحول بنیادین است.»
ایجاد زیرساختهای حقوقی و قانونی
او همکاری در ایجاد زیرساختهای حقوقی و قانونی، استفاده بهینه و هدفمند از ظرفیت حوزههای علمیه و آموزش و پرورش را از دیگر مفاد برنامه پنج ساله ستاد همکاریها دانست و گفت: «اصلاح فرایند شناسایی، سازماندهی، توانمند سازی و بکارگیری روحانیون شاغل در آموزش و پرورش در امر تبلیغ، پژوهش و برنامهریزی درسی و نیز بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات جذب منابع انسانی جهت جذب طلاب علوم دینی نیز مد نظر این برنامه است.»
تقویت رشته مشاوره با رویکرد دینی در دانشگاههای وابسته به آموزش و پرورش
مشاور عالی وزیر ادامه داد: «ایجاد شرایط لازم برای طلاب مستعد علوم دینی جهت شرکت در رشتههای گروه علوم انسانی - اسلامی آزمون استخدامی ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، تقویت رشته مشاوره با رویکرد دینی در دانشگاههای وابسته به آموزش و پرورش در دورههای تحصیلات تکمیلی با استفاده از ظرفیت حوزههای علمیه را نیز از دیگر عرصههای برنامه دانست.»
همکاری در تولید، نقد و بررسی برنامههای درسی
دبیر ستاد همکاریها در ادامه به آموزش و برنامه درسی با استفاده از ظرفیت حوزههای علمیه اشاره کرد و گفت: «همکاری در تولید، نقد و بررسی، اعتبارسنجی و ارزشیابی برنامههای درسی و مواد رسانههای آموزشی و تربیتی و مطابقت آن با نظام معیار اسلامی، عضویت صاحبنظران حوزوی به نمایندگی از مرکز مدیریت حوزههای علمیه در گروههای برنامهریزی درسی و همکاری در اجرای برنامه درسی ملی و ۱۱ راهنمای حوزه یادگیری هم از تصمیمات خوبی است که در برنامه پنج ساله مورد تاکید است.»
بهسازی منابع انسانی با رویکرد آموزشهای اثربخش
او با اشاره به ظرفیت فضلای حوزه در عرصه آموزش، گفت: «همکاری در تألیف، بازنگری و اصلاح برنامههای درسی تربیت معلم و بهسازی منابع انسانی با رویکرد آموزشهای اثربخش و تقویت شایستگیهای معلمان در ابعاد اعتقادی، تربیتی، حرفهای و ساحتهای ششگانه تعلیم و تربیت تلاش خواهیم کرد و نهایت استفاده را از این ظرفیت ببریم.»
حاجیانزاده گفت: «بر این اساس در برنامه پنج ساله همکاریها با استفاده از داشتههای حوزه تلاش خواهیم کرد، نیروی انسانی آموزش و پرورش را از لحاظ اعتقادی و دینی و اخلاقی توانمند کنیم تا همه بدنه آموزشی دستگاه تعلیم و تربیت مبلغ مکارم دینی و اخلاقی باشند.»
او افزود: «در این راستا توانمندسازی مدیران و معلمان، کارشناسان و اعضای کمیتههای همکاری با برگزاری نشستهای تخصصی، همایشهای علمی و کرسیهای آزاد اندیشی و نظریهپردازی در قالب آموزشهای ضمن خدمت، آموزش و تربیت مبلغان معلمان، توانمندسازی و نهادینهسازی رفتار اولیای دانشآموزان برای ایجاد رفتار پایدار و التزام عملی به سبک زندگی اسلامی بهویژه حجاب و عفاف را پیشبینی کردهایم.»
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «برای جذب نیروی کارآمد حوزوی، تأسیس مرکز مبلغ معلم با همکاری حوزه و دانشگاه فرهنگیان را نیز مد نظر داریم که این مرکز هماکنون فعالیت خود را از قم آغاز کرده و به مرور در دیگر استانهای مستعد توسعه خواهیم داد.»
ارسال دیدگاه