در نشست سینماحقیقت مطرح شد
مداحی گیوی: برای فیلمبرداری از دوربین عکاسی استفاده نکنید
تهران (پانا) - نخستین کارگاه آموزشی سیزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، با حضور ارسطو مداحیگیوی به عنوان مدرس، برگزار شد.
به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، ارسطو مداحی گیوی در ابتدای این نشست که با عنوان «انتخاب دوربین و فُرمت برای مستند» برگزار شد، تصاویری متنوع از روند تکامل دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری را در معرض دید حاضران در سالن قرار داد.
وی توضیح داد: «دوربینهای DSLR (دوربین های مخصوص فیلمبرداری) انقلابی اساسی در فیلمسازی به وجود آوردند. از ماه آگوست سال ۲۰۰۸ که نخستین دوربینهای هیبریدی کمپانی NIKON تحت عنوان D۹۰ به بازار آمدند، ساحت فیلمبرداری دچار تغییرات اساسی شد و پارامترهای جدیدی در عرصه فیلمبرداری به میدان آمد.»
این فیلمبردار سینما در ادامه به تفاوتهایی میان دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری اشاره و بیان کرد: «در دوربین فیلمبرداری ما مجبور به استفاده از فیلترهایی هستیم تا اجازه ورود به اشعههای مادون قرمز را ندهیم، تا رنگها در تصویرمان تغییر نکنند. زمانی که با دوربینهای عکاسی تصویربرداری میشود چون هر پیکسل جزئیات زیادی را در خودش جای میدهد هنگام پخش تصویر رگههایی رنگینکمانی پدیدار میشود. بعدتر فیلترهایی طراحی شد تا این مشکل را برطرف کند.»
مداحیگیوی درباره استفاده از دوربین عکاسی برای فیلمبرداری اظهار کرد: «دوربینهای عکاسی که امروز برای فیلمبرداری از آن استفاده میکنیم در هیچ جای دنیا پذیرفتهشده نیست و استفاده نمیشود، اما متاسفانه ما بسیار از آن استفاده میکنیم.»
وی سپس به برخی تفاوتهای بین دوربینهای فول فِرِیم(نمای کامل) و هاف فِرِیم(نمای نیمه کامل) اشاره کرد و گفت: «بسیاری از افراد برای تصویربرداری از دوربین فول فریم استفاده میکنند چرا که میاندیشند این نوع از دوربین از مگاپیکسل بالاتری برخوردار است در صورتی که ترجیح با دوربینهای هاف فریم است. دوربینهای فول فریم تنها به کار تصویربرداری در فضاهای کم نور میآید. البته اگر هدف تان عکاسی باشد استفاده از دوربینهای فول فریم مناسب است.»
این فیلمبردار سینما ادامه داد: «اگر میخواهید فیلمبرداری کنید دنبال دوربینهای DSLR نروید. به دنبال دوربینی باشید که مگاپیکسلش کوچک باشد. دوربینی که رزولوشنش پایین باشد و البته سنسور بزرگتری برای ثبت تصویر داشته باشد.»
مداحی گیوی در ادامه به ارائه جزئیاتی فنی در مورد دوربینهای مختلفی پرداخت که در مستندسازی قابل استفاده هستند. دوربینهای واقعیت مجازی، تکنولوژی هلی کَم، دوربینهای مینیاتوری و دوربینهای به اصطلاح UVIR یا دوربینهای مادون قرمز و فرابنفش.
وی سپس با ارائه نمودارهایی به طرح مباحثی پیرامون موضوعاتی چون رزولوشن و فرمتهای تصویری مورد استفاده برای مستندسازان مطالبی را عنوان کرد.
ارسال دیدگاه