ذوعلم خبر داد:
امکان اضافه شدن زبان چینی به زبانهای مجاز در نظام آموزشی ایران
پیشنهاد کردهایم دو زبان چینی و عربی به فهرست زبانهای مجاز برای آموزش اضافه شود که وزیر آموزش و پرورش آن را به شورای عالی آموزش و پرورش برای بررسی ارجاع داده است
تهران (پانا) - رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد مولفه مهم پژوهشها درآموزش و پرورش باید کمک به تعلیم و تربیت باشد.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، علی ذوعلم، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در سالن جلسات این سازمان برگزار شد ضمن بیان تعیین شعار هفته پژوهش سال ۹۸ با عنوان «پژوهش خلاقیت و زندگی» گفت: «برای امسال شعاری که مطرح شده پژوهش خلاقیت و زندگی است چرا که بدون تقویت عنصر خلاقیت، پویایی فکری و تقویت عقلانیت و تفکر در لایههای مختلف فرایند یاددهی و یادگیری در آموزش و پرورش به آن تحول مورد نظر دست نمییابیم و متأسفانه امروز عنصر خلاقیت هم در برنامه درسی و هم در تعاملات بین معلمان و دانشآموزان و هم در سطح مدرسه و کل آموزش و پرورش به حد کافی مورد توجه قرار نگرفته و از کاستیهای ماست.»
او ادامه داد: «بدون رعایت عنصر خلاقیت و پویایی فکری و تقویت عقلانیت و تفکر به تحول دست نمییابیم. به عنصر خلاقیت در مدرسه و ساختار آمورش و پرورش به قدر کافی توجه نشده است.»
رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در آموزش و پرورش افزود: «بحث اصلی ما نگاهی به کاستیهای زیرساختی است که در امر پژوهش در وزارت آموزش و پرورش داریم؛ هر چند که تلاشهایی همکاران قبلی ما انجام دادند اما همچنان دچار این کاستیها هستیم. معتقدم اگر بخواهیم تحول اساسی در آموزش و پرورش ایجاد کنیم؛ بدون گره خوردن به پژوهش امکان ندارد.»
او با بیان اینکه تحول اساسی در آموزش و پرورش بدون گره خوردن به پژوهش امکانپذیر نیست، گفت: «هفته پژوهش در آموزش و پرورش چند جنبه دارد؛ جنبه اول این است که تلاشهای پژوهشگران، معلمان و دانشآموزان در عرصه پژوهش اطلاعرسانی شود البته گزارش هفته پژوهش را دبیر هفته پژوهش در نشست دیگری اعلام خواهد کرد.»
ذوعلم گفت: «جنبه دیگر این است که یک نگاه کلان به جایگاه و مقوله پژوهش در آموزش و پرورش و کاستیها و بایستگیها شود و رسانهها هم کمک کنند که این بایستگیها محقق شود و ثانیا پیگیری کنید که واقعا انجام شود.»
معاون وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه پژوهش در آموزش و پرورش باید به رشد خلاقیت کمک کند، افزود: «دومین نکته بحث زندگی واقعی است که دانشآموزان دارند؛ برنامه درسی فعلی و کتابهای درسی چقدر با نیازهای واقعی دانشآموزان پیوند برقرار کرده است و ما هم به این نقص اذعان و توجه داریم.»
او با بیان اینکه جهتگیری ما بسیار مهم است و اینکه اسناد تحولی را به طور کامل دنبال کنیم، گفت: «مرحله همسوسازی برنامه درسی با اسناد تحولی را پشت سر گذاشتیم و در مرحله اجرای کامل باید حتما بر اساس کمبودها و کاستیها که در زیرساختهاست، شروع کنیم.»
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ۲۰ عضو هیات علمی دارد
ذوعلم اضافه کرد: «یکی از مهمترین کمبودهای ما زیرساخت ساختاری و تشکیلاتی است و خوشبختانه اصلاحاتی در سازمان پژوهش در حال انجام است در این راستاست که بتوانیم مقوله پژوهش و استانداردسازی را از مقوله تولید بستههای یادگیری جدا کنیم تا تولید بستههای یادگیری در یک نگاه مشارکتی به جامعه عرضه شود و از آن طرف نقد و بررسی و پاسخگویی برنامه درسی خیلی شفافتر انجام شود.»
او ادامه داد: «در بحث پژوهش دارای نقص ساختار امر پژوهش هستیم و فقط یک پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با ۲۰ عضو هیأت علمی داریم که قطعا کافی نیست و نقص فرهنگ پژوهشی داریم که غالباً پژوهشهای ما در پژوهشهای آکادمیک، کلیشهای و ویترینی خلاصه میشود.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «گاهی پژوهشهای ما فقط ابزاری برای پژوهشگر است که فقط بتواند ارتقایی پیدا کند در حالی که پژوهشهای ما باید مدرسهمحور باشد و به پژوهشهای مدرسهای نیاز داریم که بتواند چالشها و مسائل مدرسه ما را شناسایی کند و راهکارهای واقعبینانه و قابل تحقق ارائه دهد.»
کمبود اعتبارات پژوهشی داریم
ذوعلم با بیان اینکه کمبود اعتبارات پژوهشی داریم، گفت: «در حال حاضر فصل بودجه است و درخواست کردیم که افزایش اعتبارات داشته باشیم؛ میدانیم کشور در مضیقه بودجهای است اما تقویت اعتبارات پژوهشی آموزش و پرورش، سرمایهگذاری برای آینده است.»
او گفت: «نیاز داریم پژوهش تا سقف استانها، مناطق و مدارس تسری پیدا کند و این نکته را عرض کنم، سال گذشته نگرشی بود که معاونت پژوهشی در استانها حذف شود که با پیگیریهایی که انجام شد دیگر این دغدغه وجود ندارد و خوشبختانه بیانیه گام دوم انقلاب هم به کمک ما آمد.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: «ما باید بتوانیم پژوهش را به سطح مدرسه و دانشآموز پیش ببریم؛ خوشبختانه کارهای پژوهشی خوبی توسط محققان تعلیم و تربیت در عرصه مدلسازی برای ورود پژوهش به عرصه فرایند یاددهی و یادگیری شکل گرفته است.»
او افزود: «باید بتوانیم با یک نگاه مشارکتی، کل مراکز پژوهشی، دانشگاهی و حوزوی که در کشور وجود دارد و استفاده از دستاوردهای دیگران، به طور واقعی و شعار و تقلیدی و کلیشهای به روند تعمیم پژوهش در آموزش و پرورش بپردازیم.»
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم گفت: «یکی از مهمترین چالشهای نظری ما در امر پژوهش در آموزش و پرورش این است که هنوز مبانی نظری تحولی ما به عنوان مفروضات و پیشفرضها و پارادایم اندیشهای در پژوهشهای ما آنچنان که باید ورود نکرده است؛ در حقیقت بسیاری از پژوهشها بر اساس نگاهها و مبانی غربی و سکولاریستی انجام میشود که چالش جدی ایجاد میکند ولی باید پژوهشهای ما بر اساس اسناد تحولی باشد.»
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در خصوص انحصارزدایی از زبان انگلیسی در مدارس، گفت: «کاری که انجام میدهیم استقرار ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری است و ۳ حوزه آن، یعنی حوزه تربیت و یادگیری زبانهای خارجه، حوزه تربیت و یادگیری زبان فارسی و حوزه قرآن و عربی و معارف اسلامی با زبان مرتبط است و دنبال متناسبسازی محتوای برنامه درسی با نیاز و ظرفیتهای دانشآموزی هستیم.»
او ادامه داد: «یک پیشنهاد هم ارائه دادیم که دو زبان چینی و عربی به فهرست زبانهای مجاز برای آموزش اضافه شود که وزیر آموزش و پرورش به شورای عالی آموزش و پرورش جهت بررسی ارجاع داده است؛ مطالبه نمایندگان مجلس، افزایش کیفیت و از انحصار زبان انگلیسی خارجی شویم.»
ارسال دیدگاه