معاون وزیر آموزش و پرورش: عدالت ترویجی در نظام تعلیم و تربیت اجرا شود
تهران (پانا) - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بر اجرای رویکرد عدالت ترویجی در تمام زمینههای تعلیم و تربیت تاکید کرد.
سیدجواد حسینی در آیین بزرگداشت روز جهانی معلولان (۱۲آذر) در تالار فرهنگ گفت: «ما باید نگاهمان به جامعه، تعلیم و تربیت و دانش آموزان و به خصوص دانشآموزان با نیازهای ویژه داراییمحور باشد، داراییهای انسانها را ببینیم و رشد دهیم.»
او گفت: «با توجه به رویکرد عدالت ترویجی اگر نقصی هم در انسانی باشد زیر پوشش رشد این داراییها محو میشود، این رویکرد اصلیترین نگاه ما به نظام تعلیم و تربیت، دانشآموزان، جامعه، نهادها و سازمانها باید باشد.»
حسینی افزود: «ما حق برچسب زدن به انسانها را نداریم، با این وجود حق داریم داراییهای آنان را ببینیم، توانمندیهایشان را بشناسیم، برجسته کنیم، رشد بدهیم و ترویج دهیم آنگاه جامعه انسانی، تعلیم و تربیت انسانی، شکوفایی، بالندگی انسان و جامعه، تعادلبخشی انسان و جامعه و تکامل آفرینی رقم خواهد خورد.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به سخنان مطرحشده درباره مناسبسازی محیط، محتوا، مواد آموزشی، معلمان برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، اشاره کرد و گفت: «من معتقدم که ما هم باید با دانشآموزان با نیازهای ویژه مناسبسازی شویم چرا که این دانشآموزان، صادقتر، پاکتر، عاطفیتر و سادهتر هستند و امروز جامعه به این ویژگیها نیازمند است.»
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در هیچ آموزه یا آیهای از قرآن، نقص جسم و ذهن به عنوان عارضه منفی یاد نشده است و براساس آموزههای دینی، جهاد در راه خدا، کسب علم و تقوا عوامل برتری انسانها به یکدیگر است.»
حسینی با بیان اینکه معلولیت، محدودیت نیست، افزود: «۳۰۰ نفر از دانشآموزان با نیازهای ویژه در کنکور گوی رقابت را از سالمترین افراد میربایند و در بهترین رشتهها و دانشگاهها پذیرفته میشوند که در عمل نشان میدهند که معلولیت، محدودیت نیست.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: «ما معمولا وقتی از روز جهانی معلولان صحبت میکنیم، معلولیت جسمانی، ناشنوایی، نابینایی، اختلالات جسمی و حرکتی، طیف اتیسم و امثال آن به ذهن میآید در صورتی که اینها هیچ کدام نقص فضیلتی و انسانی نیست.»
او بیان کرد: «این افراد با دارابودن نقصها و محدودیتها به ظاهر میتوانند بر تمام محدودیت و معلولیتهایی که همه انسانها دارند، غلبه کنند.»
حسینی افزود: «اگر در کسب فضایل، کرامتها و حرمت انسانی، بندگی خدا، صداقت، شجاعت، عدالت مشکل داشتیم اینها معلولیت اساسی است و گرنه معلولیت جسمی حتی میتواند فضیلت باشد که در بسیاری از موارد دانشآموزان با نیازهای ویژه اینها را ثابت کردند.»
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: «براساس آموزههای قرآنی کسی معلول است که در مسیر جامعه بازایستد و اهل جهاد نباشد، ایستایی داشته باشد که در ایستایی مرگ است.»
او افزود: «۱۵۳ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه ما ثابت کردند که فصیلتآفرین، تعادلبخش و تکاملآفرین هستند، معلول کسی است که در مسیر دانایی حرکت نمیکند، آن معلولیت خطرناک است.»
حسینی با بیان اینکه معلمان ما تعلیم نمیدهند بلکه تعلیم میبینند، افزود: «به عبارتی معلمان به دانشآموزان هم دانش، آموزش و پرورش میدهند و هم این موارد را از دانشآموزان میآموزند، روحیه معلمان ابتدایی با سایر معلمان سایر مقاطع تحصیلی متفاوت است و از صداقت، آرامش و عطوفت و مهربانی و هیجانهای مثبتری برخوردارند.»
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: «همچنین معلمان استثنایی، پاکی، صداقت و انگیزه و کارآمدی افزونتری دارند زیرا دانشآموزانی پاک، صادق نیز این معلمان را تعلیم و تربیت میکنند.»
افراد دارای معلولیت احترام میخواهند نه ترحم
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران نیز در این آیین با بیان اینکه افراد دارای معلولیت احترام میخواهند نه ترحم گفت: «این افراد نیازمند آموزش، فرهنگ، اشتغال، مشارکت اجتماعی، تفریح، سرگرمی، ورزش و فرصتهای برابر هستند.»
شهناز کریمی گفت: «برخورداری از زندگی طبیعی، مناسبسازی شهر و حمل و نقل شهری برای تردد، مناسبسازی دانشگاهها و اماکن عمومی از حقوق شهروندی آنان است.»
او به برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی معلولان اشاره کرد و افزود: «امروز به این مناسبت گردهم جمع شدیم تا بار دیگر مرور کنیم که معلولان هم جزئی از افراد جامعه هستند.»
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران بیان کرد: «سال ۱۹۹۲، سوم دسامبر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل، روز جهانی معلولان نامگذاری شده است تا معلولان فرصت پیدا کنند استعدادهای خلاق و هنری خود را رشد داده و آن را نه تنها برای خود بلکه برای غنیسازی جامعه به کار گیرند.»
کریمی افزود: «به این منظور باید دسترسی آنان برای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی تسهیل شود.»
او، هدف از نامگذا ی روز جهانی معلولان را ارتقای رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهی افراد جامعه عنوان کرد که باید منجر به پیوستن افراد معلول در تمام جنبههای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در کنار آحاد جامعه شود.
کریمی بیان کرد: «ارتقای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دستیابی به موضوعی فراگیر، عادلانه و پایدار شعار هر ساله و همیشگی و هدف ما در آموزش و پرورش استثنایی است که دستیابی به این هدف نیز نیازمند برنامهریزی و پیگیری در میان همه نهادهای دولتی، سازمانها و انجمنهای مردم نهاد است که همه دست به دست هم بدهند و نقش خود را به درستی و کامل ایفا کنند تا بتوانیم جامعهای مناسب برای معلولان فراهم کنیم.»
رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران افزود: «این نهاد با الهام از اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین و توجه به اجرای عدالت آموزشی در ایجاد فرصتهای یادگیری متناسب با ظرفیتهای این دانشآموزان هر ساله برنامههای خود را تدوین میکند و برای تحقق این برنامهها و اهداف، فعالیتهایی در مدارس اجرا میشود.»
او، برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز در سطح مدرسه، منطقه، استان و کشوری، مسابقات ورزشی، جشنوارههای مهارتی در سطح مدرسه و استان و پیوند آنان با اشتغال در آینده، نمایشگاههای دستسازه های دانشآموزان در طول سال تحصیلی، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری را از جمله این برنامهها عنوان کرد.
کریمی گفت: «ما در برگزاری این برنامهها توانمندسازی دانشآموزان با نیازهای ویژه، دادن اعتماد به نفس به آنان و آگاهی بخشی به افراد جامعه در خصوص معلولان را مدنظر قرر میدهیم.»
در پایان این آیین از فرهنگیان با نیازهای ویژه برتر، دانشآموزان با نیازهای ویژه برگزیده مسابقات و جشنوارههای فرهنگی، هنری و رتبههای برتر کنکور سراسری تجلیل شد.
ارسال دیدگاه