بردیا صدرنوری: آهنگساز باید بتواند فارغ از کلام آهنگ بسازد

تهران (پانا) - مدیر جشنواره و جایزه موسیقی همایون خرم عقیده دارد آهنگساز خوب باید بتواند بدون حضور کلام آهنگسازی کند و این شیوه مدتی است رو به فراموشی رفته و جشنواره همایون خرم بر تقویت این شیوه آهنگسازی تاکید دارد.

کد مطلب: ۹۷۱۷۱۶
لینک کوتاه کپی شد
بردیا صدرنوری:  آهنگساز باید بتواند فارغ از کلام آهنگ بسازد

بردیا صدرنوری پیانونواز برجسته و مدیر جشنواره موسیقی نوای خرم به مناسبت برگزاری ششمین دوره این جشنواره در آذرماه ۹۸ در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به اهمیت آهنگسازی به عنوان یکی از فاکتورهای داوری در این جشنواره گفت: «متاسفانه بسیاری از آهنگسازان ما بعد از انتخاب شعر و ترانه آهنگسازی می‌کنند در حالی که آهنگساز باید بتواند فارغ از کلام آهنگ بسازد چون موسیقی در واقع زبان مشترک انسانهاست و بدون کمک کلام این ارتباط را برقرار می‌کند. آهنگسازان برجسته موسیقی ایرانی از جمله استاد همایون خرم همیشه آهنگ را می‌ساختند سپس برای آن شعری سروده می‌شد، اما این شیوه امروز کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جشنواره موسیقی نوای خرم تلاش دارد توانایی آهنگسازی بدون کلام را بین موزیسین های جوان تقویت کند. ما در این جشنواره علاوه بر تاکید در بخش نوازندگی درست و اخلاق بر توانایی آهنگسازی شرکت کنندگان تاکید داریم.»

این آهنگساز درباره تفاوت‌های بین جشنواره نوای خرم با سایر جشنواره‌های موسیقی از جمله جشنواره موسیقی جوان گفت: «در مورد جشنواره موسیقی جوان باید بگویم بین این جشنواره و جشنواره خرم تفاوت‌هایی وجود دارد؛ نخست اینکه جشنواره ما خیلی رقابتی نیست البته معتقدیم بین کسی که بهتر می نوازد و بهتر می‌خواند با کسی که در سطح هنری پایین تری است، تفاوت وجود دارد اما بیشتر به دنبال شکل‌گیری فضایی هستیم که بچه‌های این سرزمین، در محیطی شاد و سرزنده حضور داشته باشند و به همین سبب است به همه افراد شرکت کننده، در گام نخست، لوح تقدیر و جوایزی داده می شود و دیگر اینکه در جشنواره خرم پیانو ایرانی و ویولن ایرانی نقش عمده و پررنگ دارند که هنوز به عللی در جشنواره جوان به آن میدان داده نشده است. سازهایی که با موسیقی ایرانی عجین شده است و نوازندگان به نامی مانند مرتضی محجوبی، جواد معروفی و ابوالحسن صبا و شاگردان بنام ایشان این سازها را به زیباترین وجه در موسیقی ما پایه گذاری کرده اند.»

صدرنوری با اشاره به مولفه‌هایی که موسیقی دهه ۴۰ و ۵۰ ایران را تبدیل به دوران درخشش موسیقی ایرانی کرد گفت: «موسیقی اصیل ما که مبتنی بر موسیقی ردیف دستگاهی است و به صورت ارکسترال تنظیم شده و دارای ترانه ها و شعرهای پر محتواست هنوز تازگی در آن احساس می شود در نتیجه موظفیم این موسیقی را به درستی به نسل های بعدی منتقل کنیم. آرزوی ما این است که آن دوران طلایی در موسیقی ایرانی تکرار شود و جوانان موزیسین ما به عنوان وارثان به‌حق اساتیدی چون همایون خرم بتوانند خالق جاودانه‌هایی از موسیقی ایرانی برای نسل خودشان باشند.»
وی درباره تفاوت ششمین دوره از جشنواره نوای خرم با دوره های پیشین گفت: « نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروه‌های موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بی‌کلام ده تن از استادان موسیقی ایران اساتید مرتضی محجوبی، ابوالحسن صبا، روح الله خالقی، مجید وفادار، مهدی خالدی، علی تجویدی،همایون خرم، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی و اسدالله ملک، که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک‌خوانی، تک‌نوازی، هم‌خوانی، هم‌نوازی و گروه‌نوازی، در این جشنواره شرکت می کنند.»

گفتنی است، جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) از جمله رویدادهای معتبر حوزه موسیقی در بخش خصوصی است که طی سال های اخیر با همراهی خانواده مرحوم همایون خرم آهنگساز فقید موسیقی ایرانی با هدف ارتقای سطح هنری و موسیقایی و استفاده از نمونه ها و الگوهای موجود در هنر ایرانی برای هنرمندان گروه سنی زیر ۱۸ سال روزهای ۳۰ آبان و ۱، ۷ ، ۸، ۱۴ و ۱۵ آذر توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» با مدیریت بردیا صدرنوری و دبیری ناصر ایزدی در مجتمع فرهنگی هنری «نور» و فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار