علیرضا کاظمی خبر داد: ۳۵ منطقه آموزش و پرورش تحت پوشش طرح نماد قرار دارند
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر داد ۳۵ منطقه آموزش و پرورش در کشور شامل ۶ هزار و۵۸۷ مدرسه تحت پوشش طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) قرار دارند.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استان هرمزگان، علیرضا کاظمی در ششمین جلسه کمیته تخصصی فرهنگی و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی مواد مخدر استان هرمزگان گفت: «آسیب اجتماعی متعلق به یک دستگاه یا نهاد خاص نیست و مسئول مبارزه و کاهش آن نیز نمیتواند یک دستگاه باشد و به همان اندازه که دستگاه آموزش و پرورش ممکن است از آسیبهای اجتماعی مواد مخدر متضرر شود، به دستگاههای دیگر نیز به همان اندازه آسیب وارد میکند.»
او افزود: «هیچ راهی نیست مگر اینکه با قرار گرفتن در کنار هم و نیز با همافزایی و همفکری در مسیر پیشگیری و کاهش آسیب اجتماعی این معضل جدی جامعه گام برداریم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «حدود ۴۰ سال در حوزه مبارزه با مواد مخدر کار و تلاش شده است که تاکنون هزینه تمامی دستگاهها را نیروی انتظامی داده است. همه دستگاهها در گذشته خود را به نوعی کنار کشیدند و همه کمکاریها و سهلانگاریهای حوزهها و دیگر دستگاهها را نیروی انتظامی متحمل شده است. آسیبهای اجتماعی در جرائم ظهور مییابد و با شکلهای مختلف در جامعه خودش را نشان میدهد که در نهایت لبه برخورد با آن با نیروی انتظامی و دادگستری است. در حوزه مبارزه با مواد مخدر هزینه میکنیم ولی به نتایج مطلوب دست پیدا نمیکنیم بلکه در یک چرخه، شهید میدهیم، دستگیر میکنیم و زندان میبریم و این مسیر ادامه پیدا میکند.»
کاظمی گفت: «به استناد گفتههای کارشناسان و متخصان درمان، درمان قطعی مواد مخدر سخت و زمانبر است. درمان افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر بسیار سخت و زمانبر است. چون با ایجاد شرایط مشابه و مسائل گوناگون، دوباره به مواد مخدر رجوع میکند. پس لازم است ضمن کار کردن در حوزه درمان، استراتژی و راهبرد اصلی ما باید تمرکز بر کار فرهنگی و پیشگیری باشد.»
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش کشور گفت: «وزارت از پس همه معضلات فرهنگی و مسائل اجتماعی جامعه برنمیآید. آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند همه مسئولیت فعالیتهای فرهنگی و پیشگیری را برعهده بگیرد و توانایی انجام کامل این کار خارج از توانایی آموزش و پروش است.»
کاظمی افزود: «مگر چقدر حجم کتاب درسی میتوان داشته باشیم یا چقدر فرصت تربیتی در اختیار معلمان مدارس وجود دارد و مدت زمان حضور دانشآموز در مدارس چقدر است و همچنین چقدر اعتبارات به آموزش و پرورش تزریق میشود که به تنهایی کار فرهنگی، پیشگیری و مبارزه را انجام دهیم؟ در این کار همه دستگاهها در کنار آموزش و پرورش قرار بگیرند و میدانیم که آموزش و پرورش اگر خوب کار کند میتواند آینده خوبی برای جامعه رقم بخورد و سهم درمان و مبارزه به مرور زمان کاهش مییابد.»
او به نداشتن عمق در طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد) به علت نوپا بودن اشاره کرد و افزود: «میتوان با ساختارسازی، نمادسازی، تولید محتوا و تمهید مقدمات به این طرح عمق و معنای بیشتری داد و با تلاش و خرد جمعی به سمتی پیش رویم تا مسیر اثربخشی بهتر و مطلوبتر طرح نماد در جامعه را پیدا کنیم. از طرفی سیکل طرح نماد مانند یه بسته کامل است که اگر به خوبی انجام نشود تمام هزینهها را دور ریختهایم.»
رئیس سازمان دانشآموزی گفت: «هماکنون ۳۵ منطقه آموزش و پرورش در کشور مجری طرح نماد هستند که از مجموع ۱۱۰ هزار مدرسه موجود در این مناطق، شش هزارو۵۸۷ مدرسه تحت پوشش قرار دارند.»
کاظمی بر راهاندازی میز خدمت طرح نماد در مناطق تاکید کرد و گفت: «در راستای طرح نماد، ۱۳ هزار ارجاع در سال گذشته به دستگاههای مربوطه داشتهایم ولی هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها درباره درمان یا حل مشکل آن در اختیار ما وجود ندارد که لازم است یک بانک اطلاعاتی جامع در این زمینه تهیه شود.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تغذیه اطلاعاتی مستمر را مهم دانست و گفت: «الگوی مصرف مواد مخدر در سطح جامعه به گونهای تغییر کرده است که در صورت نداشتن آگاهی، همه افراد ممکن است ناخواسته به آن گرفتار شوند. پس لازم و ضروری است تا آخرین اطلاعات را از ستاد مواد مخدر دریافت و به اطلاع دانشآموزان برسانیم. نباید منتظر اعتبارات دولتی باشیم بلکه باید با تمرکز بر منابع، توانمندیها و ظرفیتهای استانها برنامهریزی کنیم. ۷۵۰ مرکز هسته مشاوره در مدارس به سامانه نماد وصل میشوند تا دانشآموزان با نشانگان اورژانسی را شناسائی و ثبت کنند و سپس خدمات به آنها داده شود که دانشآموزان در معرض آسیب در اولویت قرار دارند.»
ارسال دیدگاه