کاظمی: مهمترین استراتژی معاونت پرورشی و فرهنگی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش مهمترین استراتژی این معاونت را توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز برشمرد و تاکید کرد برای تحقق این امر باید برنامههای مختلفی را طراحی کنیم.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی، علیرضا کاظمی در مورد اهداف و روند برگزاری جشنواره فرهنگی هنری گلدستههای سرو گفت: «از استان گلستان که میزبانی جشنواره فرهنگی و هنری گلدستههای سرو که یک برنامه فرهنگی مهم و اثربخش است را پذیرفت باید قدردانی کنیم و بههرحال این جشنواره قبل از بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز با عنوان «نماز و مدرسه» در این استان برگزار میشود.»
او گفت: «در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی مهمترین استراتژی ما توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز است که به مصداق آیه ۴۱ سوره حج که خداوند میفرماید «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» به این معنا که (آنان که خدا را یاری میکنند) آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا میدارند و زکات میدهند و امربهمعروف و نهی از منکر میکنند و (از هیچکس جز خدا نمیترسند چون میدانند که) عاقبت کارها به دست خداست. طبیعتاً برای اینکه بخواهیم این استراتژی را محقق کنیم باید برنامههای مختلفی را طراحی کنیم.»
ایجاد میل در دانشآموزان و عموم جامعه به نماز یک مهارت و هنر است
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش گفت: «البته اصل برنامه اجرای فرمان مقام معظم رهبری برای دعوت سراسری به نماز و مهارتهای دعوت به این واجب الهی است و باید بدانیم ایجاد میل و گرایش دانشآموزان و عموم جامعه به نماز خود یک مهارت و هنر است و به نظر میرسد امروز در ساحتهای تربیتی زمانی موفق هستیم و میتوانیم آموزه تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی را بهخوبی در دانشآموزان نهادینه کنیم که از ابزار هنر بهدرستی استفاده کنیم.»
جشنواره گلدستههای سرو استفاده از ابزار هنر برای دعوت دانش آموزان به نماز است
او افزود: «ابزار هنر جذابیتهای لازم برای جامعه را دارد و گاهی اوقات یک پوستر و یک عکس میتواند فضای عمومی یک شهر را تغییر دهد و نگاه عمومی جامعه را متحول سازد و حتی یک تئاتر و فیلم میتواند بهاندازه صدها کلاس آموزشی برای یک جامعه اثربخش باشد. به هر حال نمیتوانیم تأثیر عمیق و مؤثر ابزار هنر در همه آموزههای تربیتی را نادیده بگیریم. ما هم طبیعتاً به این موضوع فکر کردیم و به این نتیجه رسیدیم که جشنواره گلدستههای سرو را طراحی کنیم و از ابزار هنر برای دعوت دانش آموزان به نماز استفاده کنیم.»
کاظمی گفت: «جشنواره گلدستههای سرو در ۱۱ رشته مختلف نظیر سرود، عکس، نقاشی، فیلم، داستان و سایر رشتههای مرتبط طراحی شد و به همه دانش آموزان و فرهنگیان کشور برای حضور در این جشنواره فراخوان داده شد و بر اساس آمار و اطلاعاتی که در اختیارداریم تعداد قابلتوجهی از دانش آموزان و فرهنگیان در این جشنواره حضور پیدا کردند و ازاینجهت اختتامیه جشنواره فرهنگی و هنری گلدستههای سرو قبل از اجلاس سراسری نماز در استان گلستان برگزار میشود که بتواند اثربخشی خود در این حوزهها را داشته باشد.»
معتقدیم ساحت تربیت هنری یکی از ساحتهای مهم تعلیم و تربیت است
او یادآور شد: «معتقدیم ساحت تربیت هنری که یکی از ساحتهای مهم تعلیم و تربیت است؛ هم هدف است و هم ابزار برای رسیدن به هدف است. به همین منظور باید دانشآموزان را بهگونهای تربیت کنیم که بتوانند زیباییها را در نظام هستی ببینند، درک کنند، تحلیل کنند و از آن لذت ببرند و هم زیباییهایی خلق کنند تا دیگران از آن لذت ببرند خلق یک تابلو یا اثر هنری مانند سرود، موسیقی، تئاتر و داستان زیبا اثرات خود را بر جامعه مخاطب دارد.»
او ادامه داد: «خلق اثر هنری باعث لذت خود انسان میشود. فرد با خلق این اثر هنری این لذت را به دیگران نیز منتقل میکند که این خود یک بُعد از ساحتهای تربیت هنری است و از بُعد دیگر ابزاری در اختیار سایر ساحتهای تربیتی است یعنی برای تقویت ساحت اعتقادی به هنر نیاز داریم و باید از ابزار هنر استفاده کنیم و اگر دانشآموز این ابزار هنری را نشناسد نمیتواند از سایر ساحتها بهخوبی بهرهمند شود.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: «بنابراین ما برای توسعه و ترویج مناسک و مراسم علاوه بر کار و تلاش باید از همه ظرفیتهای موجود استفاده کنیم و ظرفیت استفاده از فضای مجازی و ابزارهای هنری یکی از اهداف ما است که جشنواره گلدستههای سرو با این رویکرد طراحیشده است.»
او خطاب به فرهنگیان گفت: «همه معلمان و همکاران خودم را دعوت میکنم با استفاده از ابزار هنر دانشآموزان را متوجه نیاز درونی الهیشان کنند تا دانش آموزان با میل، رغبت و بهصورت آگاهانه و مختار به این احساس برسند که نظام زیبای هستی خالقی دارد و ما بهعنوان مخلوق باید این خالق بیهمتا را عبادت کنیم و از این عبادت و نمازی که به پا میکنیم لذت ببریم. بههرحال ابتداییترین تحلیلی که میتوانیم از نماز داشته باشیم این است ما از طریق نماز مراتب شکر و سپاس خودمان را به خالق هستی ابراز میکنیم و این سادهترین تحلیل از نماز است در کنار آن انسان با به پا کردن نماز نیازهای درونی خود را برطرف میکند.»
معلمان میتوانند با استفاده از ظرفیتهای هنری دانشآموزان را به نماز که یک واجب الهی است دعوت کنند
کاظمی ادامه داد: «طبیعی است که به پا کردن نماز خواسته انسان است و معلمان بهعنوان الگوها و راهبران تربیتی مدرسه بالاترین نقش را در این زمینه ایفا میکنند و میتوانند با استفاده از ظرفیتهای هنری دانش آموزان را به نماز که یک واجب الهی است دعوت کنند.»
او گفت: «زمانی که معلمان بهعنوان پرچمدار اقامه نماز در مدرسه باشند دانش آموزان نیز خودبهخود به نماز گرایش پیدا میکنند. اگر یک مدیر مدرسه و یک معلم در صف اول نماز جماعت مدرسه حاضر شود یا به زمان برگزاری نماز حساس باشد خودبهخود همکاران و دانش آموزان زیرمجموعهشان نیز به نماز گرایش پیدا میکنند.»
نماز بهعنوان بالاترین ذکر انسان را به مسیرهای درست سعادت و سلامت هدایت میکند
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش گفت: «این سخن من نیست بلکه سخن قرآن، پیامبر(ص) و ائمه اطهار (ع) است که نماز تضمینکننده سلامتی انسان است. نماز بهعنوان بالاترین ذکر انسان را به مسیرهای درست سعادت و سلامت هدایت میکند خداوند درآیات ۱۶ و ۱۷ سوره مائده میفرمایند « ...قَدْ جَاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ * یَهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ ...» یعنی (بی تردید از سوی خدا برای شما نور و کتابی روشنگر آمده است خدا به وسیله آن [نور و کتاب] کسانی را که از خشنودی او پیروی کنند به راه های سلامت راهنمایی میکند.) در حوزههای مختلف اینچنین است همانطور که قرآن در آیه ۴۵ سوره عنکبوت میفرماید «إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ ۗ » یعنی همانا نماز است که (اهل نماز را) از هر کار زشت و منکر بازمیدارد. واقعاً همینطوری است امروز بزرگترین مشکل جامعه دور شدن از فرهنگ قرآن و فرهنگ اقامه نماز است و اگر میخواهیم سلامت جامعه را تضمین کنیم باید به نماز بازگردیم و به همه ابعاد آن توجه کنیم و به معنای واقعی به اقامه نماز در سطح جامعه بپردازیم.»
تلاش میکنیم از ابزار هنر در ارتقای فرهنگ نماز و اقامه نماز در سطح کشور استفاده کنیم
او در مورد اینکه آیا این جشنواره برای سالهای بعد ادامه خواهد یافت یا خیر گفت: «بعد از برگزاری این جشنواره حتماً یک آسیبشناسی میکنیم و تلاشمان این است که این جشنواره را در سالهای بعد نیز ادامه دهیم و ممکن است دوستان نظراتی در این زمینه داشته باشند و باید این قضاوت را که آیا این جشنواره را ادامه بدهیم یا خیر را به بعد از آسیبشناسی که در این زمینه داریم موکول کنیم. شاید مدل جشنواره را تغییر دادیم اما حتماً تلاش میکنیم از ابزار هنر در ارتقای فرهنگ نماز و اقامه نماز در سطح کشور استفاده کنیم.»
کاظمی در مورد تجلیل از برگزیدگان این جشنواره گفت: «همواره تجلیل ما از دانشآموزان و فرهنگیان بهصورت معنوی بوده است زیرا تجلیلهای مادی در مقابل کار هنری و ارزشمندی که دانشآموزان و فرهنگیان دارند قابلبیان نیست صرف اینکه دانشآموزی را از یکی از نقاط کشور دعوت میکنیم و برای او ارج و منزلت قائل شدیم و او را تکریم میکنیم. این بالاترین نوع تقدیری است که میتوانیم از یک دانشآموز وهمکار فرهنگی انجام دهیم اما در کنار آن تمهید مقدماتی فراهمشده است تا در حد بضاعت، توان و شرایط موجود اقتصادی تقدیر مالی هم از دانش آموزان و فرهنگیان شرکتکننده در این جشنواره انجام شود.»
ارسال دیدگاه