رئیس مرکز ملی فرش: بازارهای جدیدی جایگزین بازار فرش آمریکا شده است
سی و پنجمین نمایشگاه برندهای برتر فرش و تابلو فرش دستبافت در کاخ نیاوران برگزار میشود
تهران (پانا) - رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه پس از تشدید تحریمها بازارهای دیگری جایگزین بازار آمریکا شدهاند، می گوید این انتظار که مشوقهای صادراتی مانند گذشته برقرار شود حرف درستی است اما بهدلیل محدودیتهای بودجهای در وضع کنونی این امکان فراهم نیست.
فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش در نشست خبری برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه برندهای برتر فرش و تابلوفرش دست باف که ۶ تا ۱۵ آذر در کاخ نیاوران برگزار میشود، با بیان اینکه فرش هنرصنعتی است بوی تمدن ایران را میدهد گفت: «هیچ کالایی مانند فرش نمیتواند اولویت صادرات صنایع دستی ایران باشد. با تمدن غنی ، فرش دستبافت میتواند اشتغال مناسب و ارزآوری بالایی را برای کشور به همراه داشته باشد.»
وی با بیان اینکه حدود دو میلیون نفر در حوزه فرش دستبافت در حال فعالیت هستند گفت: «بیست و نه منطقه برای تولید فرش ایران ثبت جهانی شدهاند و هرگونه کپیبرداری از نقشه فرشهای این ۲۹ منطقه میتواند با پیگیری و شکایت از سوی ایران همراه باشد.»
رئیس مرکز ملی فرش عنوان کرد: «فرش دستبافت، پسته و زعفران سه کالای استراتژیک صادراتی پس از نفت هستند. فرش ارزش افزوده بالاتری نسبت به پسته و زعفران دارد، گاهی برخی فرش ایران را معادل بنز آلمان معرفی میکنند اما من معتقدم فرش ایران از بنز آلمان نیز با ارزشتر است، چون افزایش سن و طول عمر فرش به ارزش و بهای آن میافزاید.»
۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید فرش از بازار داخلی تامین میشود
دستپاک با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد مواد اولیه فرش در داخل تولید میشود، گفت: «بخشی از ابریشم مورد نیاز فرشهای دستبافت از کشورهای ارمنستان و ازبکستان به کشور وارد میشود و مقداری از پشم مورد نیاز نیز از نیوزلند و استرالیا وارد میشود.»
رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد تولیدات فرش کشور تا سال گذشته صادر میشده است گفت: «از این میزان ۳۰درصد به صادرات فرش دستبافت به کشور آمریکا اختصاص داشته است که پس از تحریم این بخش از صادرات از دست رفته است و تلاشها برای بازار جایگزین آن آغاز شده است.»
وی با بیان اینکه در وضع تحریم کشور نیازمند شرایط خاص و ویژهتری است گفت: «کشورهای دیگری در حال جایگزینی برای بازارهای از دست رفته هستند و دولت باید به این سمت و سو پیش رود که تمام ابزارها را برای حمایت از این هنرصنعت ملی بکار گیرد.»
دستپاک افزود: «این انتظار که مشوقهای صادراتی مانند گذشته برقرار شود حرف درستی است اما بهدلیل محدودیتهای بودجهای در وضع کنونی این امکان فراهم نیست.»
وی با بیان اینکه بخش خصوصی دستاندرکار در تولید فرش دستبافت باید برای تبلیغ این کالا در داخل و خارج از کشور دست بکار شوند گفت: «مجموعههای فرش ماشینی اکنون تبلیغات گستردهای را برای برندسازی و گسترش مصرف آغاز کردهاند و بخش خصوصی فعال در فرش دستبافت نیز میتواند این تلاشها را در دستور کار قرار دهد.»
رئیس مرکز ملی فرش تأکید کرد: «دولت بهعنوان سیاستگذار و برنامهریز حوزه فرش دستبافت در وضع کنونی اقتصادی امکان تبلیغات برای صادرات فرش دستبافت را ندارد.»
وی درباره محدودیتهای خروج فرش دستبافت همراه مسافر گفت: «محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و حتی این امکان از ۱۲متر فرش به ۲۴متر افزایش یافته است.»
وی درباره کاهش تولید فرش دستبافت نیز گفت: «طبیعی است وقتی بخشی از بازارهای صادراتی بهدلیل اعمال تحریم از دست میرود تولید نیز کاهش مییابد اما تاکنون آماری درباره کاهش میزان تولید فرش دستبافت گزارش نشده است و ژاپن بازار جایگزین آمریکا پس از تشدید تحریمها است. »
وی با اشاره به تشکیل کارگروههای فرش در استانهای کشور گفت: «کارگروههای فرش جزء پنج کارگروه اول استانها هستند و تولیدکنندگان میتوانند مسائل و مشکلات مربوط به تولید خود را از طریق کارگروههای مستقر در استانها پیگیری کنند.»
رئیس مرکز ملی فرش با بیان اینکه۲۰درصد از تولید فرش دستبافت صرف بازار داخلی میشود گفت: «با استارتآپها، صاحبان ایده و فعالان این بخش مذاکراتی صورت گرفته است تا افرادی که ایدهپردازی در حوزه کسب و کارهای نوین دارند بتواند به رونق تولید کمک کنند.»
وی با اشاره به تفاهمی که با صندوق کارآفرینی امید انجام شده است گفت: «افرادی که تمایل داشته باشند فرش ایرانی خریداری کنند، میتوانند از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید که بهره مناسبی دارد، استفاده کنند.»
وی افزود: «با بانک کشاورزی و صنعت و معدن نیز تفاهمی در حال انجام است تا خریداران با استفاده از تسهیلات این دو بانک فرش را به سبد خانوار وارد کنند.»
وی در ادامه گفت: «از ظرفیت اتاقهای مشترک بازرگانی برای کمک به صادرات فرش دستبافت بهره گرفته میشود و فضا به این سمت و سو در حال حرکت است که بتوان فرصتی برای رشد و صادرات بیشتر فرش دستبافت فراهم کرد.»
تهاتر کالا و ایجاد میز مشترک ایران و چین گامی برای افزایش صادرات فرش دستباف است
وی با اشاره به ایجاد میز مشترک ایران و چین گفت: «این فرصت نیز برای صادرات و تهاتر فرش دستبافت به کشور چین فراهم شده است و پس از آمریکا آلمان دومین کشور هدف صادراتی ما است.»
وی درباره ارتباط دانشگاههای ایران و خارج از کشور نیز گفت: «بهغیر از ترکیه و یکی دو کشور دیگر دانشگاه تخصصی درباره فرش دستبافت وجود ندارد اما در ایران بیش از ۲۰ دانشگاه در این زمینه فعال هستند که ما بهدنبال آن هستیم تا فارغالتحصیلان این دانشگاهها بعنوان سفرای فرش در روستاهای کشور فعال شوند.»
دستپاک درباره عدم حضور ایران در نمایشگاه خارجی فرش نیز گفت: «فرش ایران در نمایشگاههای مهم فرش دستبافت از جمله نمایشگاه دموتکست ایران در آلمان، چین و ترکیه حضور داشتهاند.»
وی افزود: «تنها یک موزه فرش در ایران وجود دارد که مربوط به ۵۰ سال پیش است و طی سالهای گذشته هیچ حرکتی برای این موزه انجام نشده است.»
دستپاک با اشاره به اینکه موزه ملی فرش زیرمجموعه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران است، گفت: « در مذاکراتی که با معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت گرفته پیشنهاد شده است تا مدیریت این مجموعه به صورت هیات امنایی و با مشارکت مرکز ملی فرش صورت گیرد که این موضوع از طریق این مرکز در حال بررسی است.»
رئیس مرکز ملی فرش با تأکید بر ضرورت توجه به توریسم فرش گفت: «باید در حد و اندازهای که توریسم به فرش دستبافت اهمیت میدهد برای جذب گردشگر به کشور استفاده کرد.»
سی و پنجمین نمایشگاه برندهای برتر فرش و تابلو فرش دستبافت برگزار میشود
در ادامه این نشست ازگلی، مدیر برگزاری جشنوارهها و صنایع دستی گفت: «بهمنظور همکاری و ارائه دستآوردهای تولیدکنندگان و توزیع کنندگان فرش دستبافت سی و پنجمین نمایشگاه برندهای برتر فرش و تابلو فرش دستبافت از تاریخ ۶ تا ۱۵ آذر ماه سالجاری در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار میشود.»
وی افزود: «تولیدات تولیدکنندگان در این نمایشگاه عرضه میشود و تلاش میشود تا با استفاده از ظرفیت حضور متولیان فرش مانند مرکز ملی فرش حمایت لازم از تولیدکنندگان صورت گیرد.»
در ادامه این نشست محمد شکاری تولیدکننده و صاحب یکی از برندهای فرش دستبافت گفت: «دنیا ایران را به فرش دستبافت میشناسد و هنوز هم مشتریان فرش ایران را از بهترین فرشهای دستبافت میدانند.»
۷ تا ۱۰ میلیون نفر از فرش دستباف ارتزاق میکنند
وی با بیان اینکه هفت تا ده میلیون نفر از طریق تولید فرش دستبافت ارتزاق میکنند گفت: «تولید فرش دستبافت با مشکلاتی همراه است و از سوی دیگر امکانات لازم برای آنکه مردم توان خرید داشته باشند بهوجود نیامده است.»
شکاری افزود: «فرش دستبافت بهدلیل زنده بودن ضامن سلامتی است اما تبلیغات در این حوزه به گستردگی فرش ماشینی نیست و بخش عمدهای از فروش داخلی از طریق نمایشگاهها انجام میشود.»
وی ادامه داد: «از سوی دیگر در بخش فروش خارجی نیز کمکی به صادرکنندگان صورت نمیگیرد و برای صادرات فرش دستبافت همراه مسافر نیز محدودیتهایی وجود دارد.»
وی از تلاشهای انجام شده برای یکساله شدن پیمانسپاری ارزی تقدیر کرد و افزود: «پیمانها باید به دو تا سه سال افزایش یابد.»
شکاری اظهار کرد: «رونق فرش دستبافت نیازمند تسهیلات و تأمین نقدینگی برای تولیدکنندگان است اما اکنون هفت خان رستم برای استفاده از این تسهیلات وجود دارد.»
همچنین ایرج مرتضوی یکی دیگر از تولیدکنندگان فرش دستبافت نیز گفت: «هر کالای صادراتی مشوق صادراتی میخواهد و میتوان ارسال بارنامههای صادرات فرش را مشمول مشوقهای صادراتی کرد.»
وی توضیح داد: «در گذشته که فرش صادر میشد مشوقهای صادراتی باعث میشد تا صادرات چندباره بر روی فرش صورت گیرد و بهمنظور جلوگیری از این سوءاستفاده میتوان مشوقهای صادراتی را به بارنامههای صادراتی اعمال کرد.»
وی درخواست کرد: «زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات از دوازده ماه کنونی به هجده ماه افزایش یابد.»
مرتضوی گفت: «یکی از مشکلات ما این است که بازگشت فرشهای مرجوعی از نمایشگاهها در یک سیکل اداری دو ماه زمان میبرد و باید این زمان کوتاه شود.»
این تولیدکننده فرش اظهار کرد: «همچنین باید راه برای ورود فرشهایی که به خارج از کشور فرستاده شده اما خریداری نداشته و مرجوع شده است باز شود تا مجبور به انبار آن در کشورهای خارجی نشویم. همچنین میتواند فرشهای آنتیکی که نیاز به تعمیر و رفوع دارند نیز در داخل کشور تعمیر کرد تا از ناحیه آن بتوان ارزآوری مناسبی برای کشور ایجاد کرد.»
صادرات فرش دستباف به نروژ از ۱۰ قلم اول صادراتی این کشور پیشی گرفت
همچنین سلماسی، دبیر کل کمیته مشترک ایران و نروژ در ادامه این نشست گفت: «براساس گزارشی که در فروردین امسال منتشر شده است ۲.۶ میلیون دلار فرش دستبافت به نروژ صادر شده است که از ده قلم اول صادراتی به این کشور پیشی گرفته است.»
وی با اشاره به علاقمندی زیاد به فرش ایران در اروپا گفت: «یکی از اقدامهای مهم در زمینه رونق صادرات فرش دستبافت میتواند ارتباط میان دانشگاههای ایران و خارج باشد، همچنین برگزاری ورکشاپها و فعال شدن رایزنهای اقتصادی در کنار حضور در نمایشگاههای خارجی از دیگر اقدامهایی است که میتواند به رونق فرش دستبافت ایران کمک کند.»
سلماسی گفت: «توریسم فرش نیز از جمله ظرفیتهایی است که بهره لازم از آن گرفته نشده است. اعلام برگزاری نمایشگاهها نیز باید به موقع باشد تا بتوان از ظرفیت توریسم فرش استفاده کرد.»
ارسال دیدگاه