حسینی: سند " سی هشت" مشهد مسیری تازه برای بالندگی و توسعه آموزش و پرورش استثنائی خواهد بود
مشهد (پانا)- معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی در مشهد ، مصوبات سند "سی هشت" را تشریح کرد.
سیدجواد حسینی در پایان این اجلاس یک روزه که در مجتمع فرهنگی و تربیتی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد، با بیان اینکه یکی از سیاست های راهبردی و اهداف اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ایجاد فرصت تحصیل و تحت پوشش قرار دادن همه دانش آموزان بانیازهای ویژه است افزود: طرح سنجش سلامت وآمادگی تحصیلی گام بسیار خوبی است که به پوشش ۹۸ درصدی رسیده و باید تلاش شود این پوشش به ۱۰۰ درصد نزدیک شود .
وی با اشاره به اینکه مداخله بهنگام در دوران طلایی تحت عنوان مداخله طلایی محسوب می شود تصریح کرد: باید طرح سنجش زودتر انجام گیرد تا مداخلات موثرتر واقع شود، با همت مدیران و همکاران سازمان آموزش و پرورش استثنائی بازماندگان از طرح سنجش باید به صورت دقیق شناسایی شده و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.
حسینی همچنین افزود: همچنین افزایش پوشش سنجش پیش دبستانی به صورت پلکانی از ۵۰ به ۱۰۰ درصد و مداخلات بهنگام تر و نزدیک کردن این مداخله ها به ۳ سال از دیگر اهداف مهم ماست ، همچنین باید بر فقر آزمونی که ناشی از عواملی مانند کمبود اعتبارات، کمبود نیروی انسانی و کمبود آزمون های مورد نیاز می باشد، غلبه کنیم .
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص غلبه بر فقر آزمونی و شناسایی دقیق و به هنگام دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: باید آزمون های به روز، جامع و دقیق را در سطح دنیا شناسایی و هنجاریابی نماییم که در این راستا رویکرد ما ایجاد پایگاه و بانک اطلاعاتی جامع آزمونی است که در انجام آن همت خواهیم گمارد که این آزمون ها به شکل دیجیتالی و فیزیکی در این بانک قرار خواهند گرفت.
حسینی در همین خصوص ادامه داد:این پایگاه و بانک جامع آزمون ها برای دانش آموزان با نیاز های ویژه حتی باید منبع و مرجعی ، برای موسسات و دانشگاه ها باشد، ضمن این که باید در مراکز مشاوره راهنمایی و توانبخشی، بخش ثابتی را را تحت عنوان "تشخیص" راه اندازی کنیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود کلید واژه «قنات» که ترکیبی از قرآن، نماز، امام شناسی و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است را مسیری موثر و اثربخش برای تربیت اخلاقی دانش آموزان و رشد آن ها در ساحت دینی در حوزه تعلیم و تربیت عنوان کرد و در همین زمینه گفت: مدارس استثنایی همانگونه که در سه حوزه قرآن، نماز و امام شناسی، فعالیت گسترده ای انجام می دهند ، در حوزه توسعه فرهنگ ایثار و شهادت نیز باید این فعالیت ها را گسترش دهند.
وی در ادامه ایجاد مرکز مشکلات ویژه یادگیری و توسعه کمی و کیفی آنها را یکی دیگر از محورهای عملیاتی و برنامه ای این سازمان عنوان کرد و افزود: شعار راهبردی ما "هر منطقه یک مرکز" با توسعه کمی و کیفی است که به لحاظ استاندارد سازی فضا و تجهیزات، کیفیت، توجه به نیروی انسانی و توسعه خدمات معلمین مرجع باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین در بحث اعتبارات نیز توزیع عادلانه اعتبار براساس شرایط استان ها باید اجرا شود همچنین سهم سازمان از اعتبارات دولت و وزارت آموزش و پرورش باید بررسی و کارگروهی شاخص ها را رصد و پیگیری کند تا بتوان از سازمان امور اداری استخدامی و برنامه وبودجه، دولت و وزارت آموزش و پرورش این اعتبار یا تخصیص را افزایش دهیم.
وی افزود: با ایجاد کارگروه اقتصاد آموزش و پرورش می توان با در نظر گرفتن راهکار هایی نظیر استاندارد نمودن شاخصهای بودجه ای در آموزش و پرورش و افزایش سهم آموزش و پرورش از اعتبارات ملی در طول برنامه توسعه ملی از ۱۳ به ۲۵درصد ،رتقا شاخص های Gdp که همه عوامل موثر در پیشرفت را در نظر می گیرد،تصحیح نسبت هزینه های جاری به کیفیت بخشی که در حال حاضر نسبت آن ۹۸ درصد به ۲ درصد است، تصحیح نسبت اعتبارات جاری به عمرانی،تدوین نظام نامه مشارکت دولت و بخش عمومی و مردمی با آموزش و پرورش،تلاش در جهت آزاد سازی ظرفیت های درونی آموزش و پرورش، مدیریت صحیح بر منابع و مصارف،تلاش جهت تدوین و تصحیح قانون خاص برای وزارت آموزش و پرورش بر مشکلات مالی و بودجه ای نظام تعلیم و تربیت قائق آمد.
معاون وزیر آموزش و پرورش وی در ادامه تدوین نظام جامع آمایش سرزمینی نیروی انسانی بادر نظر داشت مولفه های مختلفی از جمله جنسیت، مقطع، پوشش طیف های مختلف دانش اموزان شرایط بومی و...، اختصاص دو پردیس دانشگاه های فرهنگیان برای معلمان استثنایی در دو بخش دختران و پسران با همکاری رئیس دانشگاه فرهنگیان و یا تاسیس قطب های پردیس استثنایی در نقاط مختلف کشور، استفاده از ایده و طرح ایجاد بانک زمان برای تامین نیروهای توانبخشی ، حضور در کمیته های برنامه ریزی شهرستان ها برای جذب مشارکت و حمایت بخش های دولتی برای جذب مشارکت بخش خصوصی و عمومی کشور و حمایت استانداران و فرمانداران از دانش آموزان با نیازهای ویژه و فعال نمودن کارگروه خیرین استثنایی و تهیه بانک جامع خیرین، تقویت حوزه مهارت آموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه و پیوند آنها با جامعه به وسیله تدوین سند جامع توسعه آموزش های حرفه ای و کارافرینی و ایجاد پیوند بین آموزش حرفه ها و بازار کار برای بهره گیری از دانش آموزان دارای مهارت با نیازهای ویژه، ظرفیت سازی مشارکتی با تصویب نظام نامه مشارکت وزارتخانه های دولتی و بخشهای عمرانی به منظور پیوند ارگان های دولتی و بخش های عمومی با آموزش و پرورش و مدیریت بر منابع و مصارف و تجاری سازی ظرفیت های آموزش و پرورش برای تولید و خلق ثروت را از دیگر راهکارهای توسعه ای در این بخش دانست.
حسینی در خصوص مشکلات ناشی از تجمیع سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم بااشاره به سه راهکار که در این حوزه می توان آن ها را اجرایی کرد اظهار داشت : راهکار نخست اجرای دستورالعمل ابلاغ شده از سوی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۵ است، راهکار دوم این است که ادارات آموزش و پرورش استثنایی به عنوان یکی از مناطق آموزش و پرورش در استان ها با تمام اختیارات از جمله صدور ابلاغ ، امور کارگزینی و حسابداری و ... در نظر گرفته شوند راهکار سوم هم منطقه بندی چند استان با ساختار مدیر کل و روسای استثنایی هر استان به عنوان منطقه ویژه با اختیارات خاص خود است.
ارسال دیدگاه