خدابنده: آموزش و پرورش باید مدرسه محور، معلم محور و دانش آموزگرا باشد
سرخس (پانا)- با حضور مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اجلاس روسای ادارات آموزش و پرورش استان در شهرستان سرخس برگزار شد.
قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این جلسه گفت: آموزش و پرورش در جامعه یک سیستم باز محسوب می شود و دائما با اطراف خود کنش و واکنش دارد و هر اقدامی در آن انجام می دهیم باید در راستای اهداف کلی سیستم باشد و این یک تفکر سیستمی است و در این صورت بازخوردی که از جامعه می گیریم کل نظام آموزشی را در بر می گیرد و قابل استناد است.
وی افزود: جامعه یکسری انتظارات از آموزش و پرورش دارد از جمله آماده کردن دانش آموز در دنیای جدید برای زیستن، فراگرفتن علم و دانش، ارتقاء خرد تحلیلی، احیا خلاقیت و مهارت ها در دانش آموز، ارتقاء هوش عاطفی و کمال آن ها و ارتقاء هوش اجتماعی، مهارت های زندگی و فرهنگ شهروندی و بطور خلاصه رشد همه جانبه موزون و پایدار اتفاق افتد.
خدابنده تصریح کرد: ما یک جامعه تمدن ساز و فرهنگی هستیم و مدرسه مسئولیت انتقال میراث فرهنگی متنوع به نسل های بعدی را برعهده دارد و اگر قرار است یک دانش آموز آگاه و توانا پرورش دهیم آموزش و پرورش باید مدرسه محور، معلم محور و دانش آموز گرا باشد و انتظارات جامعه باید در کلاس درس و مدرسه عملیاتی شود آنگاه است که اهداف محقق خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: تئوری پنجره شکسته اشاره به این موضوع دارد که اگر در جامعه نارسایی وجود داشته باشد و درمان نشود قطعا فراگیر می شود، تئوری تسامح صفر نیز به این موضوع اشاره دارد که اگر قرار است جلوی ناهنجاری ها را بگیریم باید همان اول شدیدا برخورد کنیم و اگر بتوانیم در آموزش و پرورش این دو تئوری را باهم تلفیق و پیاده کنیم نتیجه خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: طبق تئوری های جدید اگر بتوانیم دیوار فرضی بین مدرسه و جامعه را برداریم و ارتباط بین مدرسه و جامعه افزایش یابد، مدرسه تبدیل به یک اجتماع کوچک می شود و دانش آموز در مدرسه تمرین زندگی می کند و این مهم در صورتی اتفاق می افتد که دیوار بین خانواده و مدرسه برداشته شود و جزء با مشارکت این تعامل و ارتباط بوجود نخواهد آمد.
خدابنده با اشاره به اینکه نظریه آشوب در سیستم ها به مثابه نظم در بی نظمی است افزود: بی نظمی از این جهت وجود دارد که نتیجه قابل پیش بینی نیست و قطعیت در نتیجه سیستم منجر به نظم خواهد شد و سیستم های اداری و جامعه نیز همین گونه است و سیستم باید در کنار انعطاف پذیری به دنبال کسب نتایج قطعی باشد کما اینکه روزی کسب رتبه های کنکور مهم بود اما امروز تاکید بر تعلیم و تربیت تمام ساحتی است پس حتما باید با انعطاف پذیری تمرکز را بر تصمیم گیری های کوتاه مدت و میان مدت قرار دهیم تا با رویکردهای جامعه منطبق شود و برنامه ریزی اقتضایی صورت گیرد و واقع بینانه تصمیم گیری کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در نظریه آشوب چند اثر دیده می شود و یکی از آن ها اثر پروانه ای است و به این موضوع اشاره دارد که در هر پدیده و سیستمی یک سری نقاط عطف وجود دارد که اگر در آن نقاط عطف مداخله داشته باشیم یک تغییر کوچک در آن نقطه عطف باعث نتایج شگرف و عمیقی خواهد شد و ما در سیستم آموزشی از این نقاط عطف فراوان داریم و اگر تاثیر پروانه ای را در برنامه ها داشته باشیم و مرکز و نقطه ثقل را پیدا کنیم نتایج خوبی رقم خواهد خورد.
خدابنده در رابطه با انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آموزش و پرورش باید در زمینه انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوگیری به نفع یا بر علیه نماینده ای خاص خودداری کرده و ما به عنوان کارکنان دولت اصل بی طرفی را در انتخابات رعایت کنیم و تلاش بر مشارکت و حضور حداکثری مردم باشد و مردم خودشان انتخاب کنند و ما برای کسی تصمیم گیری نکنیم و به هیچ عنوان از امکانات دولتی و بیت المال، وقت اداری و مسئولیت حقوقی در زمینه انتخابات مجلس استفاده نشود.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰ درصد مدارس استان با مشارکت و کمک خیرین مدرسه ساز ساخته شده است و تکریم این خیرین نیک اندیش مورد اهتمام است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: انجمن اولیاء و مربیان را در مدارس باید جدی گرفت و این یک فرصت بی بدلیل است و انجمن ده ها کارکرد دارد و در برنامه ریزی ها، نظارت و کنترل و اجرا نقش دارند و حضور انجمن اولیاء و مربیان در مدارس به رفع بسیاری از مشکلات کمک خواهد کرد.
خدابنده افزود: در زمینه ساخت و سازهای فضاهای آموزشی در حال حاضر ۳۰۰ مدرسه در استان وجود دارد که بر اثر مهاجرت روستائیان به شهرها بلا استفاده مانده و فاقد دانش آموز است و همزمان ۳۰۰ کلاس کانکسی نیز در استان وجود دارد که کلاس درس در آن ها برگزار می شود پس حتما ساخت و سازهای فضاهای آموزشی باید اصولی و با برنامه انجام شود و مدارس در مکان ها و نقاطی ساخته شود که نیازسنجی شده و قابلیت استفاده را داشته باشد.
وی در پایان در مورد مسائلی همچون انتصابات، صدور صحیح ابلاغ ها و پرهیز از صدور ابلاغ صوری، لزوم رعایت شرایط احراز رتبه و طبقه شغلی در احکام حقوقی، نظارت مالی بیشتر بر مدارس، توجه و تکریم خیرین مدرسه ساز، بکارگیری نیروهای حق التدریس، طرح رتبه بندی معلمان، لزوم توجه و پیگیری دانش آموزان بازمانده از تحصیل در ادارات، توزیع کتب درسی توسط مدرسه با توجه به رشد پنج برابری قیمت کاغذ، طرح خرید خدمات، پایان بخاری های نفتی در روستاهای دارای انشعاب گاز و در نهایت تخریب و نوسازی شش مدرسه خشت و گلی در جمع روسای ادارات آموزش و پرورش استان مطالبی را ایراد نمود.
ارسال دیدگاه