مدیرعامل شرکت پالایش نفت جی خبر داد:

ارز‌آوری 250 میلیون دلاری صادارت قیر از پالایشگاه نفت جی از ابتدای سال جاری

تهران (پانا) – مدیرعامل شرکت پالایش نفت جی می‌گوید از ابتدای سال جاری تاکنون 572 هزار و 233 تن قیر توسط پالایشگاه نفت جی صادر شده است که درآمد ارزی از محل این صادرات 250 میلیون دلار بوده است.

کد مطلب: ۹۶۷۰۴۴
لینک کوتاه کپی شد
ارز‌آوری 250 میلیون دلاری صادارت قیر از پالایشگاه نفت جی از ابتدای سال جاری

مجید اعظمی گفت:‌ از این میزان 187 هزار تن به صورت فله از پالایشگاه بندرعباس صارد شده است که 97 هزار تن آن محصول پالایشگاه بندرعبارس و مابقی از پالایشگاه اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز 400 میلیون دلار درآمد ارزی از محل صادرات قیر از این پالایشگاه صورت گرفته است، گفت:‌ پیش‌بینی می‌شود درآمد ارزی صادرات قیر درسال جاری از رقم محقق‌شده سال پیش بیشتر باشد.

اعظمی درباره اتهام قاچاق وارد شده به این شرکت گفت: سازوکار این کار کاملا مشخص است؛ سازمان توسعه تجارت، سازمان بورس و پخش فرآورده‌های نفتی کاملا بر این عملکرد نظارت دارند و سازوکار بورس قابل تقلب نیست.

وی افزود:‌ برای صادرات به تایید منطقه ویژه اقتصادی گمرک کشور و غیره امکان قاچاق وجود ندارد؛ تصاویر اسکله‌ای که اسکله این شرکت نیست، و کشتی سوخت رسان در حال بارگیری را به قاچاق این شرکت نسبت دادند که صحت ندارد.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت جی با اشاره به گزارشی منفی علیه این شرکت تصریح کرد: ما در بورس خرید کرده و در بورس فروش می‌کنیم پس امکان تخلف وجود ندارد؛ سایت بشکه سازی که نشان داده شد برای این شرکت نبود؛ ما در بندرعباس به صورت حق‌العمل کاری با همیار جی کار می‌کنیم؛ این شرکت قراردادی ۱۲۰ ساله با ما دارد و به ازای هر تن تولید هزینه لازم را دریافت می‌کند.

او درباره مشکلات مجوز این شرکت بیان کرد: مجوز بهره‌برداری و تولید این شرکت در 8 مرداد سال 98 طی نامه‌ای صادر می‌شود که فردای آن روز مخازن این شرکت پلمپ شده و بعد از ۲ روز با ارائه مدارک فک پلمپ می‌شود. نامه‌ای به وزارت سمت استان فرستادیم و درخواست تولید در اسکله را بعد از پی گیری از وزارت صمت مجوز لازم را دریافت کردیم اما هنوز مجوز تولید را دریافت نکرده‌ایم. مجوز‌های خوراک را بهانه کردند اما این مجوز‌ها همه بهانه هستند؛ امروز هم با بهانه قاچاق و از روی تفضیل شخصی مجوز فعالیت را به ما نمی‌دهند.

اعظمی با اشاره تمدید یکساله مجوز‌های استفاده از مخازن و اسکله‌ها گفت: ما قراردادی ۱۵ ساله با بنادر کشور داریم و اتهامات وارد شده در این حوزه را رد می‌کنیم. شرکت جی با گردش مالی خوب در استانی با نرخ بیکاری بالا فعالیت می‌کند اما با کم لطفی‌هایی رو به رو می‌شود.

او درباره کمبود خوراک گفت: یک میلیون و ۱۹۸ هزار تن ارایه شده و حدود ۷۵ درصد ان خریداری شده است. هیچ کس پاسخگوی درصد باقی مانده نیست پس کمبودی در ارائه خوراک وجود ندارد؛ تنها گله ما آن است که باید مدارک و مستنداتی اعلام شود تا از ایجاد آسیب برای یک برند ملی جلوگیری شود.

مدیرعامل پالایش نفت جی با اشاره به اینکه در خرید وکیوم باتوم با پالایشگاه اصفهان قرارداد طولانی‌مدت وجود دارد،‌تاکید کرد: این پالایشگاه سوخت‌رسانی به ۱۶ استان را انجام می‌دهد و اگر خللی در برداشت وکیوم باتوم صورت بگیرد در سوخت‌رسانی مشکل ایجاد می‌شود.

اعظمی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، وکیوم باتوم در بورس کالا عرضه می‌‌شود، گفت: عرضه طولانی مدت اول هر سال انجام شده است و هر خریداری می‌توانست در این رقابت وارد شوند.

وی تاکید کرد: پالایشگاه اصفهان، هر ماه ۴ بلوک ۳۰ هزار تنی عرضه می‌کند و هر هفته نیز عرضه ۸ هزار تن را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت جی با بیان اینکه این عرضه‌ها تاییده شورای عالی بورس و شورای رقابت را دارد، گفت: به دلیل امنیت عرضه سوخت، پالایشگاه اصفهان مجبور به عرضه مستمر وکیوم باتوم است بنابراین رانت در عرضه وکیوم باتوم به نفت جی درست نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار