فریبا همتی*

خشونت نوجوانان را جدی بگیریم

خشونت در نوجوانان 4 دلیل دارد. نخست استرس‌های اجتماعی مانند فقر و بیکاری است. خشونت ارتباطی در جایگاه دوم قرار دارد که شایع‌ترین خشونت در گروه‌های سنی پایین بخصوص نوجوانان است که اگر به شکل عادت درآید منجر به پرخاشگری نسبت به یکدیگر خواهد شد که به تدریج شکل بدتری به خود می‌گیرد و به نقطه‌ای می‌رسد که به قتل می‌انجامد.

کد مطلب: ۹۶۳۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد

نوع دیگر خشونت در نوجوانی خشونت تجاوزگرانه است. رفتارهای بزهکارانه‌ای مانند زورگیری، باجگیری و حملات باندی که ابتدا به ساکن ممکن است ببینند چه کسی زورش بیشتر است و بخواهند قلدر مآبانه رفتار کنند. چهارمین مورد نیز خشونت مرضی است که بر اثر بیماری‌های روانی بوجود می‌آید بخصوص در نوجوانان که علت عمده‌اش افسردگی است و آن را به شکل خشونت ابراز می‌کنند.
در پرونده این پسر 17 ساله باید بررسی کرد که کدام یک از این عوامل باعث چنین رفتاری شده است؟

آیا در خانواده‌ای بوده که موقعیت اجتماعی ضعیف یا فقر و بیکاری داشته است؟ یا درگروه سنی قرار گرفته که رفتارهای خشونت‌آمیز به صورت عادت درآمده است آیا افسردگی شدید داشته که با یک حرف دوستش آنقدر ناراحت و خشن شده که نمی‌تواند خودش را کنترل کند؟
ممکن است در خانواده‌ای زندگی می‌کند که رفتارهایشان پر از خشونت است. یا اینکه با استرس‌های اجتماعی مواجه شده باشد.
این را هم باید در نظر گرفت که این دانش‌آموز بعد از جنایت پشیمان شده است و این موضوع ناشی از این است که او فردی نبوده که بخواهد قتل انجام دهد بلکه عواملی دست به دست هم داده تا او مرتکب قتل شود. همچنین باید بررسی کرد و از افراد گروه تلگرامی تحقیق کرد که چه عاملی باعث این اتفاق برای آنها شده است.‌‌

*روانشناس کودک و نوجوان

منبع: روزنامه ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار