مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی: تربیت دانشمندان آینده مهمترین رسالت پژوهش سراها
بیرجند (پانا ) ـ مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: پژوهش سراهای دانش آموزی باید با تقویت روحیه پرسش گری، نقادی، پژوهشگری و ارتقای قدرت تجزیه و تحلیل مسائل در دانش آموزان به دنبال تربیت نسل جدیدی از دانشمندان ایرانی در رشته های مختلف باشند.
محمد علی واقعی، در گردهمایی مدیران پژوهش سراهای دانش آموزی استان اظهار کرد: پژوهش سراهای دانش آموزی به منظور شناسایی، شکوفایی استعدادها، ارتقای شایستگی های دانش آموزان و ایجاد شرایط رشد و پرورش خلاقیت ها و ارتقای دانایی و توانایی دانش آموزان به تناسب استعدادها و علایق آنان، تأسیس شده اند.
او، اجرای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند راهبری در امور نخبگان را یکی دیگر از اهداف تأسیس پژوهش سراهای دانش آموزی دانست و تصریح کرد: ۱۲ پژوهش سرای دانش آموزی استان در چارچوب اهداف و در زمینه های علمی، پژوهشی و آموزشی از جمله آموزش روش های مبتنی بر پژوهش، طراحی و انجام پروژه های تحقیقی، پژوهشی و فناوری دانش آموزی و برگزاری جشنواره ها و مسابقات علمی و پژوهشی و فناوری، فعالیت دارند.
مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بر تغییر فرایند تعلیم و تربیت از روش های سنتی به روش های نوین مبتنی بر پژوهش و تحقیق تأکید کرد و افزود: این روزها پژوهشسراهای دانشآموزی یکی از مهمترین قطبهای علمی استان هستند و نقش بسیار مهمی در روند پژوهش دانشآموزان ایفا می کنند.
معاون آموزش متوسطه ی آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در این آیین گفت: پژوهش سرا فرصت مناسبی برای یادگیری علمی و عملی دانش آموزان است.
رضا یکه خانی، با بیان این که حضور دانش آموزان در پژوهشسراها و استفاده از امکانات پژوهشی، جزئی از حقوق آنان است، ابراز داشت: بازتعریف نقش علمی و پژوهشی در رابطه با تحقق اهداف سند تحول، پاسخ به نیازهای متنوع یادگیری و یاددهی و ایفای نقش موثرتر در برنامه درس ملی از جمله مهمترین وظایف پژوهش سراهای دانش آموزی است.
او، پرورش دانش آموز پژوهنده، اهل تحقیق و صاحب ایده های نو و خلاقانه را مهم ترین وظیفه ی پژوهشسراهای دانش آموزی برشمرد و افزود: لازمه ی تولید و توسعه علمی استان توجه و نهادینه کردن دو مقوله ی تحقیق و پژوهش در ذهن و اندیشه ی دانش آموزان و جلب توجه آنان به خلاقیت و پرسش گری است .
ارسال دیدگاه