در نشست اجرای نظام آموزشی دانشگاههای نسل چهارم
تاکید بر آموزشهای مبتنی بر نیازهای بازار کار به دانش آموزان
تهران (پانا) - قائممقام دانشگاه شیراز میگوید یکی از بحثهای مهم در انقلاب صنعتی چهارم توجه به دانشآموزان است باید برای دانشآموزان برنامههای آموزشی وجود داشته باشد تا مهارتهایی به آنها آموزش داده شود که نیازهای آتی جامعه و بازار کار است.
جلسه اجرای نظام آموزشی دانشگاههای نسل چهارم با حضور برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و رؤسای سه دانشگاه آلمانی برگزار شد.
در این نشست پروفسور اریک شوپ استاد و صاحب کرسی در دانشگاه درسدن آلمان، پروفسور رالف زونتاگ معاون آموزشی دانشگاه علمی و کاربردی آلمان و رؤسا و نمایندگان سازمانها و تشکلهای صنعتی و معدنی حضور داشتند.
مهدی امینیان، مشاور سازمان صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه روند تحول دانشگاهها و صنعت در دنیا نشان میدهد که چهار مسیر تاکنون دنبال شده است گفت: «دانشگاههای نسل اول آموزش محور بودهاند اما اکنون در نسل چهارم دانشگاهها مأموریتگرایی در دستور کار قرار گرفته است به این معنا که دانشگاههای صنایع و معادن به سمت دانشگاههایی مأموریتگرا که نسل چهارم دانشگاهها هستند حرکت خواهد کرد.»
وی افزود: «روند تحولات صنایع نیز نشان میدهد انقلاب صنعتی اول بر بخار و انقلاب صنعتی چهارم بر سایبر و آی او تی دنبال میشود، ما برای پیوستن به انقلاب صنعتی چهارم معضلات زیادی داریم. صنایع همچنان به دنبال تولید با سبکهای گذشته هستند اما ما میخواهیم دانشگاهها به سمتی پیش روند که براساس نیازهای بخشهای صنعتی و معدنی در کشور به تربیت نیروی انسانی بپردازند.»
مشاور سازمان صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه جامعه باید آماده اشتغال زایشی شود گفت: «طرحی که برای دانشگاه صنایع برنامهریزی شده است در دو بخش آموزش و پژوهش فنآورانه است و باید برخی از آموزشها میان رشتهای دنبال شود و بهطور مثال چند رشته مهندسی با اتصال بههم یک رشته میانرشتهای را ایجاد کند.»
وی با بیان اینکه سازمان مدیریت صنعتی در حال اجرای دورههای حرفهای آموزشی است گفت: «آموزشهای کوتاهمدت برای بهبود عملکرد شاغلان صنعت در دانشگاه صنایع و معادن نیز دنبال خواهد شد.»
بهکارگیری نتایج پژوهشها در صنعت
امینیان اظهار کرد: «در وضع کنونی پژوهشها باید مهندسی شوند تا بتوانند بصورت حرفهای نیازهای صنعت را برآورده کنند.»
وی تأکید کرد: «مأموریت ما پیوستن صنایع کشور به انقلاب چهارم صنعتی است و در این مسیر آموزشها باید مدیریت شده باشند.»
در ادامه این نشست پروفسور صفوی قائممقام دانشگاه شیراز نیز گفت: «یکی از بحثهای مهم در انقلاب صنعتی چهارم توجه به دانشآموزان است باید برای دانشآموزان برنامههای آموزشی وجود داشته باشد تا مشاغلی به آنها آموزش داده شود که نیازهای آتی جامعه و بازار کار است.»
وی ادامه داد: «محیطهای کار اکنون در جهان با تجارب و ملیتهای مختلف اداره میشوند و این مسیر باید کشور ما نیز پیگیری شود.»
صفوی خاطرنشان کرد: «دانشگاههای علمی و کاربردی باید به مسیر اصلی خود برگردند و آموزشها بهگونهای باشد که دانشجویان پس از اتمام تحصیل آمادگی لازم را برای ورود به بازار کار داشته باشند.»
پروفسور اریک شوپ استاد و صاحب کرسی در دانشگاه درسدن آلمان نیز در ادامه این نشست با تأکید بر اینکه علاوهبر آموزشهای تئوری نیاز به تجارب عملی نیز وجود دارد گفت: «برای اینکه تحصیلات به مرحله عمل برسد چهار سال آموزش پیگیری میشود و پس از آن نیز دو سال باید این تجارب علمی به تجارب عملی بدل شوند تا افرادی که آماده ورود به بازار کار هستند بتوانند با مسائل و مشکلات محیطهای کاری روبرو شوند.»
وی ادامه داد: «جامعه باید از جامعهای اطلاعاتی به اجتماع دانشی حرکت کند تفاوت دانش و اطلاعات در این است دانش اطلاعاتی است که باید با آن برای حل مشکلات راهکارهایی عملی و قابل اجرا تهیه کرد.»
اریک شوپ تأکید کرد: «باید بتوان دانش را بهصورت مدیریت یادگیری تغییر داد و سازمانها باید مکانهایی باشند که در آنها پروسه یادگیری وجود داشته باشد.»
وی ادامه داد: «یادگیری و آموزش تنها رفتن به سمت دانشگاه نیست بلکه یادگیری وقف دادن با پیرامون جامعه است، محیطهای کاری بهطور دائم در حال تغییر هستند و باید بتوان خود را با تغییرات به روز کرد بنابراین احتیاج است تا از تئوری به سمت راهکارها حرکت شود.»
پروفسور رالف زونتاگ معاون آموزشی دانشگاه علمی و کاربردی آلمان نیز در این نشست گفت: «برای کنترل بهرهوری در حوزه صنعت باید مهارتهای فنآورانه و حل مسئله وجود داشته باشد مهارتهای قدیمی در حال تغییر هستند و به کارها و تصمیمهای خلاقانه بیشتری نیاز هست. نیروهای کار باید یادگیریهای دیجیتالی داشته و قدرت حل مسائل در محیطهای کاری را داشته باشند.»
وی با اشاره به تفاوتهای محیطهای کاری و آموزشی در ایران و آلمان گفت: «باید تلاش کنیم از ابزارها به درستی استفاده شود تا بهرهوری افزایش یابد. تغییرات آتی در جهان بسیار شگرف خواهد بود و مدلها و فرآیندهایی که باید برای این تغییرات بوجود آید آموزش داده شود، بهعبارتی باید از تئوری به عمل شیفت داشته باشیم.»
زونتاگ تأکید کرد: «آموزشهای فردی باید به آموزشهای عمومی تغییر مسیر دهند و فرهنگ کار گروهی در محیطهای کاری تقویت شود، مهارتهای کم باید کنار گذاشته شود و مهارتهای حرفهای جایگزین آن شوند در کنار آن نوآوریها و خلاقیتها بهجای داخل سازمانها باید از مشتری و محیطهای بیرون نیز گرفته شوند.»
وی ادامه داد: «رهبری صنعتی نیازمند حمایت است به این معنا که برای داشتن نیروهای متخصص رهبر صنعتی باید بتواند این نیروها جذب کند و بهرهوری لازم را از آنها بهعمل آورند. همچنین کمپانیها، دانشگاهها و دانشجویان باید در اقدامی مشترک تجارب را باهم تبادل کنند.»
معاون آموزشی دانشگاه علمی و کاربردی آلمان تأکید کرد: «نقش توسعه دهندههای منابع انسانی بسیار مهمتر از مدیریت منابع انسانی است و با توجه به میزان تخصصی که مشاغل در آینده دارند باید بحث آموزش تخصصی را بهخوبی پیگیری کرد.»
ارسال دیدگاه