بیماری هاری یقه چه کسانی را می‌گیرد؟

تهران (پانا) - به‌گفته مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان، بزاق حیوانات هار عامل اصلی ابتلای بیماری هاری است.

کد مطلب: ۹۶۱۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
بیماری هاری یقه چه کسانی را می‌گیرد؟

به‌گزارش ایسنا، حسین معصومی، در رابطه با بیماری هاری، اظهار کرد: هاری نوعی بیماری ویروسی سیستم عصبی مرکزی، صد درصد کشنده و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک و قابل انتقال بین انسان و حیوان است که طبق بررسی‌های به‌عمل آمده، ۹۵ درصد بیماری هاری از طریق سگ انتقال می‌یابد.

او در رابطه با راه‌های انتقال بیماری هاری به انسان، افزود: معمولا ویروس بیماری هاری از طریق بزاق حاوی این ویروس در حیوان مبتلا به انسان یا حیوان دیگر و گاز گرفتن توسط حیوانات هار به فرد سالم منتقل می‌شود و در مواردی نیز ویروس هاری می‌تواند از طریق تماس بزاق حیوان هار با غشاهای مخاطی (چشم، دهان و غیره) و یا پوست خراشیده شده و یا خراشیده شدن پوست به‌وسیله پنجه آغشته به بزاق حیوان هار، به انسان منتقل شود.

این مسئول در رابطه با راه‌های پیشگیری و درمان بیماری هاری، تصریح کرد: افرادی که حیواناتی مانند سگ، گربه و غیره نگه‌داری می‌کنند باید این حیوانات را واکسیناسیون کرده و از قلاده استفاده کنند و این افراد باید از تحریک و نزدیک کردن کودکان به حیوانات خودداری کنند.

معصومی با اشاره به لزوم مراجعه سریع افراد حیوان گزیده به مراکز درمانی در جهت پیشگیری از بیماری هاری، ادامه داد: افرادی که دچار حیوان گزیدگی و تماس پوست خراشیده، زخم با بزاق حیوان شده‌اند باید هر چه سریع‌تر در جهت پیشگیری از بیماری هاری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

او با تاکید بر لزوم واکسیناسیون هاری افرادی که با حیوانات برخورد بیشتری دارند، افزود: افرادی که برخورد بیشتری با حیوانات دارند از جمله چوپانان، دامپزشکان، ماموران محیط زیست، افرادی که در کشتارگاه‌ها و باغ‌وحش کار می‌کنند باید پیش از گزش حیوانات، اقدام به واکسیناسیون خود کنند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت زنجان در رابطه با انجام خدمات مراکز درمانی استان زنجان در جهت پیشگیری از بیماری هاری، خاطرنشان کرد: خدمات درمانی که در مراکز درمانی استان برای پیشگیری بیماری هاری انجام می‌شود شامل تزریق واکسن، شست‌وشو و ضدعفونی محل زخم، سرم ضد هاری و غیره است که این خدمات در همه مراکز درمانی استان انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار