بخشی از بهداشت روانی کودکان به شرایط تحصیل آنها مربوط می شود
کاشان (پانا) - یک کارشناس مدیریت و برنامه ریزی درسی گفت: بخشی از عوامل موثر بر بهداشت روانی کودکان علاوه بر خانواده به درس و شرایط تحصیل آنها مربوط می شود.
سید ابوطالب فاطمی در آیین گرامیداشت هفته سلامت روان در مدرسه شهید فخار کاشان اظهار کرد: آنچه که سازمان بهداشت جهانی بر آن تاکید دارد تعریف سلامتی به عنوان حالتی از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است و محدود به نبود بیماری و یا ناتوانی نمی شود.
وی افزود: سلامت روان حالتی از رفاه است که در آن شرایط، فرد تواناییهایش را میشناسد و قادر است با استرسهای معمول زندگی، سازگاری پیدا کند و به عبارتی توانایی فرد برای سازگاری دیدگاههای خود با دیگران و رویارویی با مشکلات روزمره زندگی است.
وی تصریح کرد: همه فعالیتهایی که از بروز بیمارىهاى روانى جلوگیرى نماید و سلامت کلی افراد را تأمین کند که ایجاد فضاى فیزیکی، فردى و اجتماعى آرام و مناسب میتواند به ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان و دیگر افراد کمک کند.
وی تاکید کرد: شواهد بسیاری رابطه بین سلامت روان و عملکرد موفق تحصیلی دانش آموزان را ثابت کرده است. همچنین کودکانی که از سلامت روان و سلامت اجتماعی برخوردار هستند، احساس رضایت بیشتری را در ارتباط با خانواده و همسالانشان دارند.
وی گفت: کودکانی که در حوزه سلامت روان دچار اختلال هستند، بیشتر در معرض اُفت تحصیلی، و ترک تحصیل قرار دارند که این موضوع آن ها را در معرض آسیب های دیگری مثل اشتغال به کار غیرقانونی، مصرف مواد، بزهکاری، خشونت و بیکاری در آینده قرار می دهد.
این کارشناس برنامه ریزی افزود: از جمله ارزش های اساسی در مدارس سلامت روان محور می توان به رسمیت شناختن تفاوت ها، پرورش اعتماد به نفس، ایجاد و شکل دهی روابط بین فردی، تامین امنیت، تشویق به مشارکت جمعی، شکل گیری و تقویت استقلال، اشاره نمود.
هفته بهداشت روان از ۱۸ تا ۲۳ مهرماه نامگذاری شده است. حافظ خوانی و پرواز بادبادکها بخشی از برنامه هفته سلامت در مدرسه شهید فخار کاشان بود.
ارسال دیدگاه