حکیم‌زاده: آزمون‌ها و مقایسه‌های نابه‌جا به کرامت ذاتی کودکان لطمه زده است

متاسفانه با تبلیغات صدا و سیما ذهن خانواده‌ها با پیام‌های غلط پر شده است

تهران (پانا) - رضوان حکیم زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان را محلی برای شنیدن صدای کودکان و محلی برای مشارکت خانواده و مدرسه و دانش آموز دانست.

کد مطلب: ۹۵۷۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: آزمون‌ها و مقایسه‌های نابه‌جا به کرامت ذاتی کودکان لطمه زده است

رضوان حکیم زاده در مراسم انتخابات انجمن و اولیا و مربیان شهر تهران که در منطقه 5برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا گفت: شهیدان عزیز، ما متعهدیم نسلی را تربیت کنیم که فداکاری در او نهادینه شده باشد و راه شما را ادامه دهند.
حکیم زاده افزود: امروز انتخابات انجمن اولیا و مربیان سرآغاز فعالیت این نهاد مهم است.
وی افزود: انجمن اولیا و مربیان از موثرترین بسترهای مشارکت والدین است. در فضای آموزشی، مدیریت یعنی تسهیلگری و اصل کار مدیر راهبری است و این مهم با اعتقاد بر مشارکت انجام می شود.
وی افزود: اگر خانواده‌ها به عنوان ذینفعان اصلی، مشارکت موثر داشته باشند. بسیاری از آسیب‌ها کمرنگ می‌شود. البته در مدارس شاهد این هماهنگی را ما بیشتر داریم اما این مهم باید یک الگوی عمومی شود.
وی افزود: مدرسه و خانواده هرچه هماهنگ‌تر باشند تاثیر آموزش بیشتر است. ذینفع اصلی آموزش و پرورش، دانش آموزان ما هستند و هنر ما باید این باشد که صدای کودکان را بشنویم.
وی گفت: متاسفانه سالهاست ما درمورد کودکان بزرگسال پنداری داریم و صدای آنها را نمی‌شنویم. یادمان باشد در شورای مدرسه اگر نماینده دانش آموز حضور نداشته باشند، صدای کودکان ما شنیده نمی‌شود. ما یاد گرفته‌ایم خودمان جای فرزندان‌مان صحبت کنیم. باید رویه مان را تغییر دهیم. اگر ما در برنامه‌ریزی‌ها نشان دهیم به اقتضائات دوران کودکی توجه کرده‌ایم مثل کنجکاوی و خلاقیت یعنی صدای او را شنیده‌ایم.
حکیم زاده گفت: ما چه اندازه به کودکان مان فرصت داده ایم خودشان باشند؟ خانواده ها فکر می کنند اگر فرزندشان برچسب نخبه و تیزهوش بخورد کار بزرگی انجام داده اند. درحالیکه اگر به دانشگاه ها و بازار کار بروند می بینند این ویژگی ها متفاوت است. متاسفانه با تبلیغات صدا و سیما ذهن خانواده ها با پیام های غلط پر شده است. ما کودکی بچه های مان را نابود کرده ایم.
وی افزود: ممکن است کودکان ما نمره های خوبی بگیرند اما این به قیمت شاد نبودن آن هاست.
وی افزود: انتظارات خانواده به دلیل نگرش های نادرست‌شان انتظارات بجایی از فرزندان شان نیست. آزمون ها و رقابت ها و مقایسه های نابجا به کرامت ذاتی کودکان مان لطمه زده است.
حکیم زاده گفت: انجمن اولیا و مربیان یعنی مشارکت خانواده و مدرسه و دانش آموز برای شنیدن صدای کودکان در مدارس. انجمن اولیا و مربیان بستر مناسبی برای موضوع مدرسه محوری است.
وی افزود: ناگفته نماند خانواده و مدرسه هرکدام جای خودشان را دارند. خانواده وظیفه یاددادن به دانش آموز ندارد و این وظیفه مدرسه است و جبران ضعف های یادگیری دانش آموزان برعهده مدرسه است نه خانواده. همانطور که سیاستگزاری در امر آموزش وظیفه نهاد آموزش است و نه نهاد خانواده.
حکیم زاده با اشاره به اینکه نظام خلقت الهی مبتنی بر تشویق است، گفت: در نظام تربیتی خانواده باید در کنار فضای فیزیکی و علمی خوب مدرسه یک فضای روانی و عاطفی خوبی فراهم شود که کودک وقتی وارد مدرسه شود حس کند چقدر همکاران داخل مدرسه دوستش دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار