دعوای تعزیرات با شرکتهای هواپیمایی
بالاخره مرجع قیمتگذاری بلیت هواپیما کیست؟
تهران (پانا) - در حالیکه دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی چند روز پیش با اشاره به آزادسازی نرخ بلیت هواپیما گفته بود که بر اساس ماده ۱۶۱ قانون پنجم توسعه مرجع تصمیمگیری درباره قیمت بلیت هواپیما، شرکتهای هواپیمایی هستند، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی صریحا اعلام کرد که انجمن شرکت های هواپیمایی نمیتواند قیمت بلیت هواپیما را اعلام کند؛ زیرا خود ذینفع است و گذشته از آن، هیچ ضمانت اجرایی در اینخصوص ندارد.
به گزارش خراسان، آذر سال گذشته و پس از افزایش شدید نرخ دلار، ایرلاینها نرخ بلیت پروازها را افزایش دادند و نرخهای جدید در قالب جدول دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی منتشر شد. اواسط تیر امسال نیز پس از گذشت تنها هفت ماه، شرکتهای هواپیمایی مجدد سقف نرخ بلیت پروازهای داخلی را افزایش دادند. پس از آن انتقادهای فراوانی از سوی مردم و بعضی دستگاههای اجرایی درباره این موضوع مطرح و اعلام شد با توجه به کاهش و تثبیت نرخ دلار، قیمت بلیت هواپیما نیز باید کاهش یابد که بهتازگی سقف نرخ بلیت هواپیما در مسیرهای مختلف حدود ۱۰ درصد کاهش یافت و نرخ های جدید از پنج شنبه گذشته ۲۱ شهریور ۹۸ اجرایی شده است.
سیدیاسر رایگانی مدیرکل روابط عمومی و تشریفات و سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی دیروز در گفتوگو با خراسان درباره نرخهای جدید پروازها که به تازگی از سوی انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام و از پنج شنبه گذشته اجرایی شده است، افزود: نظر سازمان تعزیرات حکومتی درباره نرخ بلیت هواپیما این است که انجمن شرکتهای هواپیمایی نمیتواند قیمت بلیت را اعلام کند؛ زیرا خود ذینفع است و گذشته از این که ذینفع است؛ هیچ ضمانت اجرایی در اینخصوص ندارد. وی افزود: بهعنوان مثال اگر الان یک شرکت هواپیمایی نرخگذاری را رعایت نکند، انجمن شرکتهای هواپیمایی چه برخوردی میتواند بکند و طبق کدام قانون اختیار دارد که قیمت را اعلام و برخورد کند و ضمانت اجرایی این برخورد چیست؟
مرجع کارشناسی ما هستیم
سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به این سوال که مرجع قیمتگذاری بلیت هواپیما کیست؟ اظهار کرد: مرجع قیمتگذاری ستاد تنظیم بازار است و مرجع کارشناسی آن هم سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است که این موضوع هم توسط رئیسجمهور ابلاغ شده است.وی در پاسخ به این سوال که افرادی که طی تیر تا شهریور امسال بلیت گران خریدهاند، برای دریافت اضافه پرداختی خود چه باید بکنند؟ نیز گفت: مبنای این که درباره بلیتهای هواپیمایی گران فروشی انجام شده یا خیر، نظر کارشناسان سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است و در انتظار گزارشهای آنها هستیم و بررسیهای مشترکی هم در این زمینه انجام شده که به محض این که نتیجهای حاصل شود اطلاع رسانی میشود. او همچنین گفت: در نرخهای بلیت هواپیما که بهتازگی از سوی انجمن شرکتها اعلام شده است، فاصله میان کف و سقف قیمت بسیار زیاد بوده و این فاصله گاهی تا نزدیک به چهار برابر نیز میرسد.
سازمان هواپیمایی چه گفت؟
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نیز دیروز با تاکید بر اینکه ایرلاینها ملزم به رعایت نرخهای جدید بلیت پروازهای داخلی هستند، گفت: در موضوع تخلفات احتمالی قیمت و گرانی با سازمان تعزیرات حکومتی هماهنگ هستیم. رضا جعفرزاده عنوان کرد: شرکتهای هواپیمایی ملزم به رعایت این نرخها هستند و سازمان هواپیمایی کشوری بر عملکرد ایرلاینها نظارت مستمری خواهد داشت و با گرانی بالاتر از سقفهای اعلام شده قیمت بلیت برخورد میشود.
ارسال دیدگاه