کارشناس حوزه صادرات: شبکه پول مجازی مشترک میان شرکتهای ایرانی و عراقی ایجاد شود
تهران (پا نا) - مشاور معاونت فرهنگی ، اجتماعی وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صادرات و رونق بازار جهش و ثبات رونق تولید را همراه میکند میگوید برای صادرات خدمات فنی مهندسی دو فرایند مهم از جمله اراده دولت ، آگاهی بخش خصوصی باید تقویت شود.
محمد تقی دباغیان مشاور معاونت فرهنگی، اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه صادرات و رونق بازار جهش و ثبات رونق تولید را همراه خ واهد داشت اظهار کرد: تکلیف دولت با بیانات مقام معظم رهبری در حوزه رونق بازار مبنی بر صادرات از کشورهای همسایه افق روشنی را پیش چشم تمام مسئولین حاکمیتی گذارده است و بر همین اساس مقام عالی وزارت ICT دستور صادرات ما را در کشورهای همسایه صادر کردند، دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی مصمم به حمایت از شرکتهای دانش بنیان و خلاق و فناور در این حوزه شدند .
وی افزود: برای صادرات خدمات فنی مهندسی دو فرایند مهم از جمله اراده دولت ، آگاهی بخش خصوصی باید تقویت شود. تکلیف دولت با بیانات مقام معظم رهبری در حوزه رونق بازار مبنی بر صادرات از کشورهای همسایه افق روشنی را پیش چشم تمام مسئولین حاکمیتی گذارده است و بر همین اساس مقام عالی وزارت ICT دستور صادرات ما را در کشورهای همسایه صادر کردند، دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری نیز با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی مصمم به حمایت از شرکتهای دانش بنیان و خلاق و فناور در این حوزه شدند .
وی افزود: اما این پایان موضوع و تمام کار نیست .دولت باید خدمات بانکی و معافیت های مالیاتی و گمرکی را گسترش و مشوق های صادراتی را در حداقل زمان ممکن به شرکتهای موفق صادرکننده بپردازد و از صدور بخش نامه کوتاه مدت بپرهیزد.
این کارشناس صادرات با بیان اینکه در بخش شرکتهای خصوصی میزان آگاهی باید تقویت شود گفت: شرکت ها باید از شرکتهای مدیریت صادرات مشاوره بگیرند ، از شرکتهای برتر صادراتی الگو برداری کنند، در مجامع بینالمللی بواسطه هیات تجاری و تورهای تجاری و سمینارها بیشتر حضور داشته باشند و حقوق خود را مطالبه کرده و فرایند ضمانت نامه های بانکی را دقیق مدیریت کنند.
این استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری اولین نمایشگاه بینالمللی ارتباطات و فناوری اطلاعات کربلا- عراق که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری از شرکتهای دانشبنیان و فنآور درتاریخ نهم تا دوازدهم مهرماه سال جاری در کربلا برگزار می شود و همچنیننمایشگاه ملزومات فرهنگی کربلا عنوان کرد : نمایشگاه صادراتی کربلا طبق مجوز سازمان توسعه تجارت و درخواست مدیر کل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه گذاری از مدیر کل عربی آفریقایی وزارت صمت در دستور کار قرار گرفت .
دباغیان گفت: عراق به سبب قرار داشتن در میان سه قاره آسیا، آفریقا و اروپا دارای موقعیت جغرافیایی استراتژیک بوده که همجواری و بیشترین گذرگاه مرزی و نحله های فرهنگی_ مذهبی مشترک و سیاست های دولتمردان عراق برای جلوگیری از کاغذ بازی و فساد اداری و مسایل سیاسی امنیتی برنامه دولت همراه، توسعه دولت الکترونیکی و توسعه خدمات بر بستر تلفن همراه را از اهم برنامههای خود میدانند و اصولا عراقیها به ایرانیها با توجه به مشابهت مشکلات اعتماد بیشتری نسبت به شرکتهای ترکیهای و غیره دارند. لذا شرکتهای ایرانی باید بتوانند در وندور لیست وزارت ICT عراق قرار گرفته و پروژه های حوزه ICT عراق را مدیریت و اجرا کنند و شرکتهای ایرانی باید تلاش کنند با حمایت مسئولین با شرکت مجری طرحهای عراق به نام شرکت « سلام » جهت انجام پروژهها همکاری داشته باشند.
این کارشناس حوزه صادرات اشاره کرد که نمایشگاه کربلا در تاریخ نهم تا دوازدهم مهر سال جاری از امتیاز و مزایای بسیار خوبی برخوردار است. حمایتهای مادی، معنوی، هدفگذاری دقیق و تشنگی بازار عراق و تخریب زیرساختها در عراق بواسطه درگیریهای جنگی و حملات تروریستی که همگی نیاز به بازسازی و ترمیم دارد.
وی عنوان کرد: در مورد عراق نباید نگاه کوتاه مدت داشته باشیم، بازار عراق نیاز به خدمات و توریسم مذهبی گستردهای دارد، در حوزه سختافزار، کلیه خطوط ارتباطی ثابت (ارضی)قدیمی و لزوم وجود کابل نوری و خطوط ثابت برای اینترنت اشیا و پرسرعت آینده نزدیک نیاز به بازسازی دارد و در توان شرکتهای ایرانی است.
وی ادامه داد: همچنین در عراق در مبارزه با تروریسم هزینه کردهایم امروز نباید بازار هدف گسترده عراق را به ترکها واگذار کنیم. چرا که امکان مبادلات در عراق بسیار راحتتر و ارزان است و میتوانیم با پرچم شرکتهای عراقی و پشتیبانی شرکتهای ایرانی در دیگر کشورهای همسایه پروژههای بلند مدت اجرا کنیم.
ارسال دیدگاه