مدیرکل کارودانش آموزش‌وپرورش: خبر داد

۳۴درصد دانش‌آموزان وارد رشته‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای می‌شوند

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: مجلس به دنبال تغییر شرایط کنکور به نفع رشته‌های مهارتی است 

تهران (پانا)‌ - سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خبر داد مجلس از طریق مرکز پژوهش‌ها به دنبال تغییر شرایط کنکور به نفع رشته‌های مهارتی است.  

کد مطلب: ۹۴۷۳۵۴
لینک کوتاه کپی شد
34درصد دانش‌آموزان وارد رشته‌های کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای می‌شوند

مصطفی آذرکیش، مدیرکل آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه صبح و گفت‌وگو با موضوع کنترل ورود به رشته تجربی به چرایی کنترل ورود به رشته تجربی اشاره کرد و گفت: «دانش‌آموزان طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نظام برنامه درسی ملی، پس از پایان دوره آموزشی عمومی پایه نهم وارد یکی از سه شاخه تحصیلی نظری، فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش می‌شوند.»

او افزود: «ورود دانش‌آموزان به این رشته‌ها و تنوع آن‌ها براساس برنامه درسی ملی، متناسب با نیاز جامعه و اقتضای زمان و امکان قابل اجراست.»

مدیرکل آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: «آموزش و پرورش در حال مدیریت حوزه هدایت تحصیلی است. در حال حاضر ۲۸.۴۲ صدم درصد دانش‌آموزان وارد رشته تجربی، ۲۶.۳۱ صدم درصد وارد رشته علوم انسانی، ۱۰.۱۳ صدم درصد نیز در ریاضی فیزیک و کمتر از یک درصد وارد رشته معارف و ۳۴.۶۲ صدم درصد دانش‌آموزان نیز وارد رشته فنی و حرفه‌ای و کار و دانش شده‌اند.»

آذرکیش ادامه داد: «تا زمانی که فرهنگ کار و کارآفرینی و بستر رونق تولید در کشور ایجاد نشود فرزندان ما فقط به تحصیل در رشته‌های پزشکی و نظری فکر می‌کنند.»

او راه برون‌رفت از این معضل را عمل به سند تحول بنیادین دانست و گفت: «طبق این سند بالادستی، آموزش و پرورش مهم‌ترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی و متولی فرآیند تعلیم و تربیت شناخته شده است اما در عین حال بر مشارکت خانواده‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی و مشارکت اثربخش و موثر همه نهادها برای اصلاح این وضعیت تاکید دارد. براساس فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مشارکت جدی همه دستگاه‌ها و نهادها و به ویژه رسانه ملی ضروری است.»

مصطفی آذرکیش ورود دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و مهارتی و هنرستان و بازار کار را مستلزم تقویت زیرساخت‌های حقوقی، اقتصادی و فنی کشور دانست و گفت: «ما نیازمند تسهیلات و مشوق‌هایی برای مشارکت اثربخش همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و خانواده‌ها هستیم.»

در ادامه این برنامه میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی هم گفت: «همه ما از زمانی که فرزندمان متولد می‌شود شغل خاصی را برای او آرزو می‌کنیم و به دنبال دروس مرتبط با مهارت فرزندان نیستیم. شرایط به گونه‌ای شده که همه علاقه‌مند ورود به رشته پزشکی و تجربی شده‌اند که البته بخشی از آن، به دلیل شأن اجتماعی پزشکی و بخشی هم به خاطر مزایا و حقوق است. همه این مسائل دست به دست هم داده و ما را به جایی رسانده که با خیل عظیم پشت کنکوری‌های غیرعلاقه‌مند به رشته تجربی مواجهیم.»

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی گفت: «حل این مشکل از عهده وزارت آموزش و وزارت علوم به تنهایی ممکن نیست و همه ارگان‌ها و خانواده‌ها باید در این مسیر همکاری کنند.»

میرازده افزود: «آموزش و پرورش باید مشاوره تحصیلی را از دوره ابتدایی جدی بگیرد اما متاسفانه ما مشاوره به دانش‌آموزان از دوره ابتدایی را رها کردیم و دقیقا بعد از اینکه خانواده‌ها تصمیم‌گیری کردند تازه وارد مشاوره می‌شویم.»

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تشکیل شورای عالی مهارت اشاره کرد و گفت: «همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که آموزش مهارتی می‌دهند در قالب شورا و زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور و دبیرخانه در وازت کار انجام وظیفه می‌کنند. مجلس هم از طریق مرکز پژوهش‌ها به دنبال طرحی است که شرایط کنکور را به نفع رشته‌های مهارتی تغییر و مهارت را به مدرک اولویت دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار