معاون سواد آموزی آموزش و پرورش هرمزگان:

کسب رتبه چهارم کشوری ناحیه یک بندرعباس در جذب سواد آموز

هرمزگان(پانا)-معاون سوادآموزی استان هرمزگان گفت: ناحیه یک بندرعباس رتبه چهارم کشوری جذب سواد آموز را از آن خود کرد.

کد مطلب: ۹۴۶۶۹۱
لینک کوتاه کپی شد
کسب رتبه چهارم  کشوری ناحیه یک بندرعباس در جذب سواد آموز

به گزارش خبرنگار پانا هرمزگان، دکتر مرتضی آخش جان در همایش آموزش دهندگان سواد آموزی ناحیه یک گفت: با تلاش و همیاری تمام عوامل در ناحیه یک بندرعباس و آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سواد آموزی توانستیم بیش از 100درصد از حجم ابلاغی مرکز را تحت پوشش قرار دهیم .

وی ضمن قدردانی از تمامی فعالان حوزه سواد آموزی استان افزود: امیدواریم بتوانیم با همکاری این قشر در راستای بی سوادی پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

معاون سوادآموزی هرمزگان اظهارداشت: باتوجه به همکاری همه جانبه شورای پشتیبانی سواد آموزی، آموزش و پرورش ناحیه یک و سایر همکاران در بخش نهضت سواد آموزی در سال گذشته توانستیم رتبه چهارم کشوری را در جذب سواد آموز کسب کنیم و جایگاه استان را ارتقا دهیم.

دکتر آخش جان گفت: باید از همه تلاش ها و سخت کوشی هایی که باعث کسب رتبه چهارم کشوری شد ، قدر دانی کنیم.

وی ابراز داشت: برای اینکه امسال هم جایگاه استان را به لحاظ جذب سواد آموزان در کشور ارتقا دهیم نیاز به همکاری همه جانبه سواد آموزان و آموزش دهندگان است که بتوانیم در نهایت به ریشه کن کردن بی سوادی دست یابیم.

این مسئول با اشاره به حجم و تعداد بی سوادان با توجه به آمار و ارقام کسب شده گفت: حجمی که امسال سواد آموزی به ما اعلام کرد در بعضی از دوره ها آمار بالایی داردکه درنتیجه تلاش بیشتر سواد آموزان را می طلبد.

معاون سوادآموزی هرمزگان اظهارداشت: در دوره سواد آموزی استان پنج هزار و 84نفر، ناحیه یک 480 نفر، دوره انتقال 2هزار و 388نفر استان و 235 نفر برای ناحیه یک ،دوره تحکیم 3هزار و 663نفردر استان و برای ناحیه یک 300 نفر است.

وی افزود: این آمار شامل تعداد و حجمی از بی سوادان است که سازمان آموزش و پرورش اعلام کرده و ما نیز به بخش سواد آموزی در ناحیه یک بندرعباس اعلام کرده ایم.

دکتر آخش جان تاکید کرد: برای ریشه کن کردن بی سوادی با حجم یاد شده همه گروه ها باید تلاش کنند تا بتوانیم انشاالله بیشتر از این هم جذب کنیم .

وی ادامه داد: در گروه سنی 10 تا 49 سال یعنی از 458هزار و 799نفر جمعیت هرمزگان 13هزار و 752نفر بی سواد هستند که شهرستان بندرعباس بالاترین میزان بی سواد را در خود جای داده است .

فعال سازی کمیته ی سواد آموزی در روستاها

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: برای این که امسال بتوانیم به اهداف خودمان برسیم برنامه ای را تدوین کرده که یکی از موارد فعال سازی کمیته ی سواد اموزی در روستاها است.

آخش جان افزود: سال گذشته در شورای پشتیبانی طرح کمیته سواد اموزی روستا را مطرح نموده و پس از مصوب شدن طرح کمیته ای را تشکیل دادیم که در جهت جذب سواد آموز بسیار موثر و مفید بوده.

معاون سوادآموزی هرمزگان یادآورشد: مزیت عمده این نوع کمیته ها این است که از اعضای دولتی، دهیاران، مدیران، پایگاه های بسیج و معتمدان محل برای جذب سواد آموز استفاده شده است.

وی خاطر نشان ساخت: عمده مشکلات در جذب سواد آموز این است که بسیاری از بی سوادان، حاضر به آموزش پذیری نیستند که در این موارد کار را مشکل می کند اما اگر بتوان آن‌ها را از مزایای سواد آموزی آگاه ساخت همکاری بیشتری را خواهند داشت که این امر فقط توسط مدیران مدارس تحقق خواهد یافت.

این مسوول اظهارداشت: اگر مدیران اولویت خود را در شناسایی و جذب سوادآموز قرار دهند برای خودشان بهتر است چون والدین هم مشارکت بیشتری را در مدرسه و پیشرفت شاگردان خواهند داشت و اگر مدیران مدارس که در این امر همکاری نمایند به نحوی مورد تشویق قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: هرچقدر بی سوادی گسترش بیشتری داشته باشد مشارکت والدین بی سواد در تربیت فرزندانشان و همکاری با مدرسه کمتر خواهد بود.

طرح توانمند سازی زنان روستایی

معاون سوادآموزی هرمزگان اظهار داشت: طرح توانمند سازی زنان روستایی در استان با همکاری مدیرکل امور بانوان استانداری به مدت سه سال در حال اجرا است.

دکتر آخش جان بیان داشت: این طرح ابتدا از شهرستان میناب آغاز شد، سال بعد در شهرستان های بندرعباس (ناحیه یک و دو) جاسک و رودان ادامه پیدا کرد و امسال نیز در سیریک، بشاگرد، رودخانه (رودان) و سندرک (میناب) درحال اجرا می باشد.

این مسئول در خصوص تبصره 10 ماده 17 تعیین تکلیف استخدام اموزش دهنده ها و حق التدریسان نهضت سوادآموزی گفت: آموزشیا رانی که از سال 79 تا 92 با نهضت سواد آموزی همکاری داشتند و تعداد شاگردان آن‌ها 2نفر و یا بیشتر بوده ، برای آن‌ها پرونده تشکیل شده است.

وی ادامه داد: برای آموزش دهندگان تک دوره نیز سواد اموزی به دنبال گرفتن مصوبه از هیئت دولت است که بتوان با برگزاری آزمون از آن‌ها در مدارس نیز استفاده کرد.

وی در پایان از زحمات همه کسانی که در ریشه کنی بی سوادی نقش داشته و دارند، تشکر و قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار