نایبرئیس کمیسیون آموزش مجلس: تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰درصد دانشآموزان به رشتههای فنی هدایت شوند
تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد طبق قانون برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰ درصد دانشآموزان به سمت رشتههای فنی هدایت شوند اما اکنون این رقم ۳۸ درصد است.
قاسم احمدی لاشکی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالشهای آموزشهای مهارتی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت گفت: «در حالحاضر ۱۴ میلیون و ۱۳۴ هزار دانشآموز و ۹۳۰ هزار حقوقبگیر در آموزش و پرورش داریم. از این آمار، هفت میلیون و ۷۲۶ هزار دانشآموز در مقطع ابتدایی، ۲ میلیون و ۹۵۰هزار دانشآموز متوسطه اول و سه میلیون و ۴۵۶ هزار دانشآموز در متوسطه دوم تحصیل میکنند.»
او افزود: «نزدیک به دومیلیون نفر در شاخه نظری و حدود ۶۱۱ هزار نفر در شاخه کاردانش و ۴۸۲ هزار نفر در شاخه فنی و حرفهای مشغول به تحصیلاند.»
احمدی لاشکی ساماندهی نیروی انسانی و تنوع مدارس را دو چالش آموزش و پرورش دانست و گفت: «ما با تنوع مدارس روبهرو هستیم و در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست. از مجموع پرسنل آموزش و پرورش، ۵۸۹ هزار معلم، ۱۷۶ هزار مدیر و معاون و بقیه کادر اجراییاند. ما ۴۳ هزار مدرسه داریم که زیر ۵۰ دانشآموز دارند.»
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «کره جنوبی جمعیت دانشآموزی ۶ میلیونی و در عینحال بیش از ۵۰۰ هزار نیروی انسانی دارد و در کلاس درس ۲۵ نفره همزمان ۵ معلم حاضرند.»
لاشکی به نتایج کنکور امسال اشاره کرد و گفت: «۶۰ درصد رتبه برترها مربوط به تهرانیها و ۴۰ درصد مربوط به مدارس خاص شهرستانها چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی یا هیئت امنایی است. پس جایگاه مدرسه دولتی کجاست؟»
او درباره وضعیت آموزشهای مهارتی هم گفت: «وقتی فرد در کاردانش آموزش داده شد دیگر نباید دنبال مدرکگرایی برود، این غلط است. در جوامع توسعه یافته امروز، وقتی فرد یک رشته را انتخاب کرد، شغلش از ابتدای راه مشخص است. اما در جامعه ما، دانشگاه و مدرک ارجحیت پیدا کرده است.»
لاشکی گفت: «کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ما در مشاغل مرتبط با تحصیلشان مشغولاند. بیکاری پنهان از مهمترین دغدغههای فعلی است. آنچه امروز مهم است عدمتناسب عرضه نیروی کار با نیاز بازار کار است. همه چیز را هم نباید گردن آموزش و پرورش بیاندازیم، اقتصاد و تولید و صنعت هم باید با آموزش هماهنگ پیش برود. وقتی رسالتی برای کاردانش و فنی و دانشگاههای فنی تعریف میشود باید هماهنگیهایی هم ایجاد شود که اثرات آموزش را ببینیم. بودجه در حوزه فنی بسیار کم است و هنوز در کارگاه مکانیک روی پیکان تمرین میکنند.»
او افزود: «طبق قانون برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۰ باید ۵۰ درصد دانشآموزان به سمت رشتههای فنی هدایت شوند اما اکنون این رقم ۳۸ درصد است و باید دولت این مهم را در دستورکار قرار دهد و آموزش و تجهیزات و امکانات باید بروز شود.»
ارسال دیدگاه