آغاز اجرای طرح غربالگری اهدا کنندگان بار اولی خون در اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیرکل انتقال خون اردبیل از آغاز اجرای طرح غربالگری برای اهدا کنندگان بار اولی خون در استان اردبیل خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۲۸۷۰
لینک کوتاه کپی شد
آغاز اجرای طرح غربالگری اهدا کنندگان بار اولی خون در اردبیل

شراره دژکام، مدیرکل انتقال خون اردبیل با اشاره به برنامه سازمان انتقال خون برای غربالگری اهداکنندگان بار اول در کشور، گفت: اجرای طرح غربالگری برای اهدا کنندگان بار اولی خون در استان اردبیل آغاز شده است.

او هدف از اجرای این طرح افزود: اهداکنندگان بار اولی خون ابتدا مورد ارزیابی آزمایشگاهی قرار می‌گیرند و بعد از سه ماه که سلامت آن‌ها تایید شد برای اهدای خون فراخوان می‌شوند که این اقدام هزینه‌ها و حجم کار ما را بسیار افزایش می‌دهد، اما بر روی سلامت خون تاثیر مستقیمی دارد.

مدیرکل انتقال خون استان تصریح کرد: در سال ۹۷ بیش از ۴۰ هزار نفر در اهدای خون به بیماران نیازمند در استان اردبیل مشارکت داشتند که طبق آمار جمعیتی ۳۲ در هزار نفر است.

دژکام بیان کرد: طبق آمار ۹۷ خونگیری از اهدا کنندگان مستمر بیش از ۶۲/۷ درصد بود که از لحاظ کیفیت بهترین نوع خونگیری و غربالگری شده محسوب می‌شود.

او افزود: استان اردبیل در رتبه ۷ کشور در مشارکت بانوان برای اهدا خون است و در سال ۹۷ بیش از ۶/۷ درصد از کل اهدا کنندگان بانوان بودند که متوسط کشوری این آمار ۵ درصد است.

مدیرکل انتقال خون استان از کسب رتبه برتری استان در اهدای خون توسط مردم و همچنین به حداقل رساندن ضایعات خونی خبر داد و افزود: ضایعات خونی از ۹/۹ درصد در سال ۹۴ به ۱/۹درصد در سال ۹۷ کاهش یافته است و در این زمینه جزء استان‌های نمونه کشوری شده ایم.

دژکام اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان، روزانه بیش از ۱۲۰ نفر در اهداء خون مشارکت داشتند و حتی عموم مردم در این ماه حضور فعال دارند و قدردان این اقدام خداپسندانه هستیم.

او گفت: تهیه پلاکت و پلاسمای فرزیس از دیگر اقدام‌های توانمند انتقال خون در سال‌های اخیر است که این فرآورده‌های خونی در درمان بسیاری از بیماری‌ها به ویژه ام اس به کار می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار