آموزش و پرورش رکن اصلی توسعه متوازن در کشور

یزد (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد در جمع مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک یزد گفت : آموزش و پرورش رکن اصلی توسعه متوازن و همه جانبه در کشور است.

کد مطلب: ۹۴۲۷۴۹
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش رکن اصلی توسعه متوازن در کشور

عباسعلی دانافر در جمع مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک یزد گفت: توسعه یک فرایند است و کشورهای جهان از نظر درجه توسعه یافتگی بر روی یک طیف هستند و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دارند تا بتوانند رشد و ارتقا پیدا کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد مسیر توسعه کشور را نهاد آموزش و پرورش و سرمایه گذاری بر این نهاد را ضروری دانست و گفت:نگاه ما به آموزش و پرورش باید نگاه سرمایه گذاری بلند مدت باشد که این سرمایه گذاری در سالهای آینده خود را نمایان می کند.
وی به نقش عوامل موثر در آموزش و پرورش اشاره کرد و مهمترین عامل را در بین همه عوامل (فضای آموزشی، محتوا، تجهیزات و دانش آموز و ...) نیروی انسانی دانست و گفت: در این بین مهمترین رکن معلم است .
مدیرکل آموزش و پرورش اذعان داشت: مدیریت ، هنر ، علم و تجربه است که هنر به صورت ذاتی در وجود هر کسی است و علم به صورت اکتسابی است و نیاز به تلاش دارد و تجربه را باید پله به پله و در کنار دیگران کسب کرد.

عباسعلی دانافر در بین تمام عوامل نیروی انسانی آموزش و پرورش، مهمترین و اصلی ترین رکن را مدیران مدارس دانست و گفت: تفکر و اندیشه و رفتار شما مدیران حساس است نقش اصلی را برعهده دارید و شما همه کاره نظام تعلیم و تربیت و کدخدایان تعلیم و تربیت هستید.
این مقام مسئول مهمترین رسالت آموزش و پرورش کشور و راه برون رفت از مشکلات آموزش و پرورش را اجرای صحیح سند تحول بنیادین دانست و گفت: سند باید در کف کلاس درس و در دست معلم قرار گیرد،ریز کردن و خرد کردن سند تحول برای اجرای آن وظیفه ماست و اگر می خواهیم آموزش و پرورش متعالی و در مسیر توسعه داشته باشیم باید سند را اجرا کنیم، سلیقه ای عمل نکنیم و چراغ راه ما باید سندتحول بنیادین باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد اظهار داشت:سند تحول بنیادین قانون اساسی آموزش و پرورش است که در برنامه ششم توسعه اشاره شده است که هیچ برنامه‌ای نباید در مدرسه اجرا شود که مغایر با سند تحول بنیادین باشد.
وی با اشاره به اینکه سند یک رویکرد است و راه جدیدی نیست و اگر این رویکردهای ما اصلاح نشود به مسیر واقعی نخواهیم رسید، "مدرسه محوری" را اصلی ترین بخش و رویکرد سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: آشنایی بیشتر با سند تحول بنیادین و حرکت در مسیر آن وظیفه ماست و اساسی ترین چیزی که از دل سند می‌توانیم بیرون بیاوریم مدرسه محوری است.
عباسعلی دانافر مدرسه را کانون تربیت محله توصیف کرد و با اشاره به تعریف سند تحول بنیادین، کار مدرسه را تربیت دانست که معلم در این بین نقش مربی را دارد و تربیت شامل تمام فعالیتهای مدیر است که برنامه ریزی می کند تا بچه ها را در ۶ ساحت تربیت کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد در ادامه اظهار داشت: در راستای سند تحول ما باید کارایی مدرسه را بالا ببریم یعنی هر مدیر با توجه به توانایی، پتانسیل و رویکردهای محلی مدرسه برنامه ریزی کند تا در نهایت به تحقق مدرسه محوری دست یابیم.
عباسعلی دانافر با اشاره به این که بیشترین تلاش ما در مدرسه محوری تربیت تمام ساحتی است خواستار اجرای 6 راه کار برای تحقق مدرسه محوری شد.
دغدغه مدیر جهت داشتن برنامه سالانه،تسلط مدیر به اهداف دوره تحصیلی و داشتن مصداق عملیاتی برای رسیدن به هدف،در گیر کردن همه ذی نفعان از جمله معلمان،اولیا و جامعه محلی با اهداف،داشتن برنامه های توجیهی برای اولیاء،گسترش شورای مدرسه و استفاده از ظرفیت صاحب نظران و خبرگان محلی پیرامون امور مدرسه و اشراف به برنامه درسی از راهکارهای ارائه شده توسط مدیر کل آموزش و پرورش به مدیران بود.
وی بر جایگاه رفیع و موفقیت های آموزش و پرورش استان یزد اشاره و تاکید کرد، ما نه تنها باید این جایگاه را حفظ کنیم بلکه باید ارتقاء هم ببخشیم.
پرسش و پاسخ مدیران مدارس ابتدایی با مدیرکل و معاون آموزش ابتدایی اداره کل از دیگر برنامه های این نشست صمیمی بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار