سفیر بریتانیا در تهران: رسمااعلام کردیم که از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کنیم

تهران (پانا) - سفیر بریتانیا در تهران می گوید که این کشور از سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ایران حمایت نمی‌کند، و به ائتلافی علیه ایران نمی‌پیوندد با این حال طرحی که ارائه کرده اند برای حفاظت از امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز به دلیل اتفاق‌هایی است که اخیرا در این منطقه رخ داده است.

کد مطلب: ۹۴۱۸۴۷
لینک کوتاه کپی شد
سفیر بریتانیا در تهران: رسمااعلام کردیم که از سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران حمایت نمی‌کنیم

آنچه جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا درباره «کشتیرانی آزاد» و طرحی برای تأمین امنیت تنگه هرمز بعد از توقیف نفتکش این کشور در تنگه هرمز مطرح کرده است در روزهای اخیر بسیار جریان ساز شده است.

جرمی هانت، نمونه‌ای از یک طرح آمریکایی را مطرح کرد که ایران پیش از این نیز بارها مخالفت سرسختانه خود را با آن اعلام و تأکید کرده بود که تأمین امنیت تنگه هرمز مانند همه سال های گذشته با ایران است.

دیروز رویترز خبری منتشر کرد که برخی از کشورهای اروپایی به صورت ضمنی با طرح بریتانیا موافقت کرده اند. فرانسه، دانمارک و سوئد کشورهایی بودند که این خبرگزاری اعلام کرد نسبت به طرح نامعلوم بریتانیا واکنش مثبتی داشته‌اند.

با این حال بریتانیا همچنان تأکید دارد که این طرح به منظور مخالفت با ایران نیست.

رابرت مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران در پاسخ به اعتماد درباره طرح بریتانیا برای شکل دادن به ناوگان دریایی در خلیج‌فارس می‌گوید: «کشورهای بسیاری نسبت به امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز به دنبال مجموعه‌ای از حوادث که در این محدوده در چندماه اخیر رخ داده ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند. به همین دلیل است که برخی کشورها مانند بریتانیا و فرانسه موافقت خود را با به راه‌اندازی سیستمی که کشتیرانی در خلیج‌فارس را امن‌تر کند، اعلام کرده‌اند. ما اعتقاد داریم که این اقدام می‌تواند به کاهش تنش در این منطقه کمک کند، چرا که تنها زمانی ما می‌توانیم از حوادثی که به تشدید تنش منتهی می‌شود، فاصله بگیریم که نقل و انتقال‌های ایمن کشتیرانی از تنگه هرمز صورت بگیرد.»

سفیر بریتانیا در پاسخ به این سوال که این اقدام می‌تواند منجر به تشدید تنش در منطقه با ایران شود، گفت: «ما همیشه بر آزادی دریانوردی در آب‌های بین‌المللی تاکید داشته‌ایم و این موضع ثابت ما بوده و به همین دلیل است که بسیاری از کشورها خواهان پیوستن به بریتانیا در این طرح هستند.»

مک‌ایر در پاسخ به این سوال که این اقدام بریتانیا عملا به معنای پیوستن به ائتلافی است که واشنگتن درصدد شکل دادن به آن علیه ایران در خلیج‌فارس است، گفت: «ما رسما و علنا اعلام کردیم که از سیاست فشار حداکثری امریکا علیه ایران حمایت نمی‌کنیم، هدف ما کاهش تنش در منطقه است. وزیر خارجه ما جرمی هانت اعلام کرده که ما به ائتلافی علیه ایران نمی‌پیوندیم. طرح ما برای حفاظت از امنیت کشتیرانی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز به دلیل اتفاق‌هایی است که اخیرا در این منطقه رخ داده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار