در گفت‌وگو با پانا

مجابی: 44 درصد گونه‌های گیاهی شناخته‌شده در ایران در جنگل‌های هیرکانی قرار دارند

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام : فقط ۱۲ سایت و ۱۵ پهنه از جنگل‌های هیرکانی ثبت شده است

تهران (پانا) - رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید تمام عرصه جنگل‌های هیرکانی ثبت تاریخی نشده است و اکنون باید سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست طوری برنامه‌ریزی کنند که بتوانند این میراث ارزشمند را حفظ کنند.

کد مطلب: ۹۲۷۹۰۳
لینک کوتاه کپی شد
مجابی: 44 درصد گونه‌های گیاهی شناخته‌شده در ایران  در جنگل‌های هیرکانی قرار دارند

سیدمحمد مجابی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به ثبت جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث جهانی یونسکو اظهار کرد: «11 تیرماه امسال مصادف با دو جولای 2019 میلادی این ثبت در یونسکو صورت گرفته است که اتفاق خوبی در حفظ عرصه‌های طبیعی است.»

وی با اشاره به تلاش دولت برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در یونسکو گفت: «آنچه اهمیت دارد این است که با تلاش جمهوری اسلامی ایران این عرصه‌های ارزشمند در چهل و سومین اجلاس یونسکو به نام کشور ایران ثبت شده است و این دومین بار است که این اتفاق افتاده است و پیشتر بیابان لوت به ثبت رسیده که به عنوان دومین میراث طبیعی جهانی در جهان شناخته می‌شود.»

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی به عنوان یکی از ارزشمندترین اکوسیستم‌های جنگلی زمین محسوب می‌شود، گفت: «قدمت این جنگل‌ها به دوران سوم زمین‌شناسی و باقی‌مانده دوره چهارم یخ‌بندان برمی‌گردد و سن آنها به بیش از 25 میلیون سال قبل می‌رسد. این جنگل‌ها بعد از عصر یخ‌بندان در دنیا دیده نشدند و فقط لکه‌های پراکنده‌ای از آنها باقی مانده است که بیش از 95 درصد این لکه‌های جنگلی در ایران قرار دارد و بالغ بر 1.8 میلیون هکتار در داخل مرزهای ایران است و حدود 50 هزار هکتار از این جنگل‌ها هم در کشور آذربایجان قرار دارد.»

قسمت سخت حفاظت از جنگل‌های هیرکانی مربوط به جایی است که نه در محدوده مدیریتی سازمان محیط زیست قرار دارد و نه در محدوده سازمان جنگل‌ها.

وی ادامه داد: «جنگل‌های هیرکانی در راستای جنگل‌های پهن‌برگ خزان‌کننده است و طول آن از دریای خزر حدود 800 کیلومتر و عرضش تا 70 کیلومتر در نوسان است. گسترش جنگل‌‌های هیرکانی از سطح دریا تا ارتفاع 2800 متر ادامه پیدا می‌کند. جنگل‌های هیرکانی به لحاظ تنوع گونه‌ای بسیار ارزشمند هستند و تعداد گونه‌های درختی و درختچه‌ای آن زیاد است به طوری که حدود 80 گونه درخت و 50 گونه درختچه به صورت طبیعی در جنگل‌ها رویش می‌کند.»

مجابی اضافه کرد: «44 درصد گونه‌های گیاهی شناخته‌شده در ایران یعنی از 8 هزار گونه گیاهی، حدود 3200 گونه گیاهی در این منطقه وجود دارد. از طرفی به لحاظ زیستگاهی گونه‌های ارزشمندی از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی در این منطقه زیست می‌کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «به محض اینکه ثبت یک اثر در فهرست جهانی یونسکو صورت می‌گیرد همه اعضای کنوانسیون حمایت از میراث‌های فرهنگی و طبیعی متعهد می‌شوند با مشارکت جهانی به حفظ آن عرصه‌ها بپردازند و کمک‌های فوری هم برای احیا و بازسازی این میراث قرار بدهند. به ویژه در کشورهای در حال توسعه که دستیابی به صندوق میراث جهانی باید داشته باشند.»

رئیس کمیته محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه کل جنگل‌های هیرکانی در ایران ثبت جهانی یونسکو نشده است، گفت: «فقط 12 سایت و 15 پهنه از جنگل‌های هیرکانی ثبت شده است. تعدادی از این پهنه‌ها و سایت‌ها در مناطق چهارگانه حفاظت شده محیط زیست قرار دارد به عنوان نمونه در گلستان یک سایت و دو پهنه است. همچنین بخشی از آن در مجموعه تحت مدیریت سازمان جنگل‌ها قرار دارد و بخشی از آن نیز خارج از محدوده مدیریتی این دو سازمان است.»

مجابی تأکید کرد: «وقتی منطقه‌ای ثبت جهانی می‌شود تمامی مواردی که باید در یک پارک ملی رعایت شود، باید انجام شود یا وقتی عرصه‌ای در سازمان جنگل‌ها ثبت جهانی می‌شود طبق ماده 1 قانون حفاظت باید از هر گونه قطع درخت در این منطقه جلوگیری شود. قسمت سخت حفاظت از جنگل‌های هیرکانی مربوط به جایی است که نه در محدوده مدیریتی سازمان محیط زیست قرار دارد و نه در محدوده سازمان جنگل‌ها. بنابراین برای اینکه این ثبت جهانی تداوم یابد باید مسایل حقوقی و قانونی از لحاظ داخلی انجام شود و هم این موارد به عنوان عرصه میراث جهانی مورد توجه قرار بگیرد.»

وی در پایان گفت: «ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، تجربه جدیدی است و اکنون باید سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط زیست برنامه‌های خود را طوری تنظیم کنند که بتواند این میراث ارزشمند را حفظ کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار