چرا افزایش نرخ ارز منجر به رونق صادرات نشد
مدیر کل دفتر صادرات محصولات کشاورزی: اگر مواد اولیه به خوبی تامین شود و مقررات حوزه کسب و کار سهولت را برای تولید به ارمغان بیاورد، صادرات میتواند رونق بگیرد
تهران (پانا) - مدیر کل دفتر صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت میگوید افزایش نرخ ارز فرصتی برای بهبود صادرات کالاها و کسب سهم بیشتر در بازارهای هدف صادراتی است؛ فرصتی که توجه به آن میتواند در استفاده از ظرفیتهای خالی صنایع نقش مهم و اساسی داشته باشد.
محمود بازاری در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی پانا گفت: «افزایش میانگین قیمت کالا و خدمات در کشور متاثر از افزایش نرخ ارز است و اکنون بسیاری از حوزههای اقتصادی وضع هزینهای و قیمت تمامشده خود را متناسب با نرخ ارز کردهاند. در برخی از موارد هم این افزایش قیمتها هیجانی بوده است.»
وی افزود: «افزایش نرخ ارز میتواند محرکی برای صادرات و تقویت صادرات غیرنفتی باشد و تجار و صادرکنندگان میتوانند بهتر در بازار صادراتی حضور داشته باشند. این قاعدهای اقتصادی است اما در سال گذشته این نتیجه به دست نیامد و صادرات محرک تولید نشده است.»
بازاری گفت: «تغییر مقررات و ضوابط در کنار اعمال محدودیتها و ممنوعیتها و اصلاح نرخهای پایه موجب شد تا در کمیت و وزن صادرات رشد محسوسی به وجود نیاید این در حالی است که افزایش نرخ ارز در بسیاری از کشورها میتواند مهمترین عامل در تکمیل ظرفیتهای تولیدی و کسب سهم از بازار صادراتی باشد.»
وی افزود: «اگر مواد اولیه به خوبی تامین شود و قوانین و مقررات حوزه کسب و کار سهولت را برای تولید به ارمغان بیاورد، صادرات میتواند رونق بگیرد.»
تکمیل ظرفیت خالی صنایع با استفاده از صادرات
وی با بیان اینکه صادرات پیشران اقتصادی در وضع کنونی است، گفت: «صادرات و کسب سهم از بازارهای صادراتی میتواند ظرفیتهای خالی واحدهای تولیدی را تکمیل کند و نقش مناسبی در رشد ایجاد اشتغال داشته باشد. صادرات کشور نسبت به دو دهه قبل تفاوت اساسی دارد و درونزا و بروننگر شده است.»
بازاری عنوان کرد: «در مورد محصولاتی مانند زعفران بیشترین درآمد ارزی وجود دارد. زعفران میتواند ماده اولیه برای برخی از صنایع مهم غذایی، طبی و دارویی و بهداشتی باشد. در این بخشهای صنعتی زعفران میتواند ارزش افزوده بیشتری را برای محصولات صادراتی به ارمغان بیاورد. بنابراین برای این محصول که از اقلام صادراتی مهم و استراتژیک در حوزه اقتصاد کشاورزی است باید زیرساختهای مهم ایجاد شود تا محصول نهایی از آن تولید شود اما اکنون به عنوان تامینکننده ۹۵ درصدی زعفران دنیا در توسعه صنایعی که ارزش افزوده بیشتر از این محصول را فراهم میکند نقش چندانی نداشتهایم.»
وی افزود: «ایرانیها نقش مهمی در توسعه بازار زعفران داشتهاند و اگر اکنون کشورهایی غیر از ایران زعفران را به ۶۳ کشور دنیا صادر میکنند بازارسازی اولیه آن به وسیله ایرانیها انجام شده است.»
مدیر کل دفتر صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ایجاد ارزش افزوده در بسیاری از کالاها از جمله زعفران نیازمند ایجاد زیرساخت و سرمایهگذاری است، گفت: «انواع و اقسام رزین و موادی که از زعفران تولید میشود نیازمند بازارسازی است. حتی آمریکا، کانادا و کل اروپا بازار بزرگی برای زعفران ایران دارند و برندسازی این محصول نیازمند آن است که تولید مناسبی در حد ۸۰۰ تن صورت گیرد.»
وی با بیان اینکه ارزش زعفران ایران در بازارهای صادراتی افزایش یافته است، گفت: «دنیا زعفران ایران را به خوبی شناخته است و ایجاد بازارهای صادراتی یکی از راههایی است که میتواند ارزشهای ناشناخته زعفران را روشن کند.»
بازاری گفت: «بخش خصوصی باید سرمایهگذاری لازم را انجام دهد و دولت نیز از واحدهایی که ارزش افزوده و ارزآوری لازم را در بازار صادراتی به همراه دارند، حمایت کند.»
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ادامه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع کشور است، گفت: «از زمان ارایه ارز ۴۲۰۰ تومانی به بسیاری از کالاها ازجمله لاستیک داده شده است آنچه مسلم است توزیع این ارز و نحوه استفاده از آن نیازمند مدیریت است. در فضای اجتماعی کشور این پرسش همواره وجود دارد که دولت چگونه این ارز را ردیابی میکند که در نهایت به دست مصرفکننده نهایی برسد و آیا ضرورتی دارد که بازنگری در فهرست کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی تهیه میشوند به وجود آید یا خیر.»
ضرورت داخلیسازی کالاهایی که واردات آن انجام میشود
وی عنوان کرد: «اگر نیاز امروز کشور لاستیک اتوبوس و کامیون و حمل و نقل عمومی است باید واردات آن صورت گیرد اما لازم است که در کنار واردات مواد اولیه تولید این کالاها و داخلیسازی آن نیز مطرح باشد.»
بازاری تاکید کرد: «هرگونه تجدید نظر در ارز کالاهای اساسی باید با تصمیمگیری کارشناسی سران سه قوه صورت گیرد.»
ارسال دیدگاه