نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس: بهدلیل برخوردار نبودن مناطق از امکانات فناوری تصحیح اوراق امتحانی الکترونیکی نشد
تهران (پانا) - نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد آموزش و پرورش قول داده بود تصحیح اوراق را الکترونیکی کند اما این موضوع صورت نگرفت چون همه مناطق یک دست از امکانات فناوری برخوردار نیستند.
قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش درباره مصوبه شبکه ملی اطلاعات در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر گفت: «متاسفانه دولت نتوانسته این را عملیاتی کند و دو هفته گذشته یکی از نمایندهها سوالی را از وزیر ارتباطات برای آماده نشدن زیرساختها مطرح کرد. وزیر قولهایی داده اما هنوز محقق نشده است.»
او افزود: «موضوع این است که اولویت دولت، آموزش و فناوری نیست. درباره هوشمندسازی مدارس نیز محتوا را حتماً باید آموزش و پرورش فراهم کند و امیدوارم زیرساخت هم نهایی شود. آموزش و پرورش قول داده بود تصحیح اوراق را الکترونیکی کند اما این موضوع صورت نگرفت چون همه مناطق یکدست از امکانات فناوری برخوردار نیستند.»
علی معینی دبیر شورای راهبردی فناوری وزارت علوم نیز در این برنامه گفت: «اکنون دانشگاهها در استفاده از فضاهای فناورانه پیشرو بوده و نظام آموزشی ما دچار عقب ماندگی در این زمینه نیست.»
او افزود: «نقش دانشگاه را بدرستی در عرصه صنعت تبیین نکردهایم. ایجاد پتانسیل و ظرفیتهای لازم برعهده سیستم آموزشی و بالفعل کردن این توانمندی و ظرفیتها، برعهده بخش صنعت است.»
معینی افزود: «امکان دارد ضعفهایی در اجرا در بخش آموزش داشته باشیم ولی کلیت موضوع آموزش در وزارت علوم انطباق با استانداردهای جهانی است وظیفه دانشگاهها آموزش و ایجاد پتانسیل است تا دانشجو بعد از فارغالتحصیلی با آموزش دو سه ماهه خودش را با محیط کار تطبیق بدهد. مطالب کلی نهادینه میشود تا بتواند پس از ورود به بازار کار خودش را سریعتر تطبیق بدهد.»
او ادامه داد: «۴.۵ میلیون دانشجو داریم. ساختار موجود سلسله مراتبی است و اگر بخواهیم رشته جدیدی ایجاد کنیم که بین رشته ای باشد و هر دانشکده ای یک مبحث را ارائه دهد ساختارها بسختی اجازه آن را میدهند. ساختارها مانع اجرای برخی نوآوریها هستند. فناوری اطلاعات میتواند نقش خوبی در این زمینه بازی کند.»
دبیر شورای راهبردی فناوری اطلاعات وزارت علوم ادامه داد: «فناوری اطلاعات در بخش محتوا و اجرا میتواند کمک کننده باشد. مثلاً اگر تصمیم گرفتیم تخته هوشمند برای همه کلاسها در مدارس بگذاریم یا e-learning را پیاده کنیم باید بدانیم ساختارها چیست، دستورالعملها و روندهای اجرای آن چیست.»
او افزود: «ساختار فعلی در دانشگاهها از این حیث مطلوب نیست، درباره متصل بودن دانشگاهها به سامانههای مرتبط با دولت الکترونیک عمده دانشگاهای مهم ما به سامانه وصل هستند. به دنبال اتصال همه دانشگاهها هستیم و وزارت علوم حداکثر تلاش خود را بکار بسته و در حال تکمیل آن است. البته برخی مسائل هم در اختیار ما نیست و دانشگاهها مشکلاتی دارند که باید کمک کنیم حل شود.»
ارسال دیدگاه