مینو خلفی دانش آموز مولف در گفت و گو با پانا

من هم می توانم نویسنده باشم !

اهواز (پانا) - مینو خلفی دانش آموز دبیرستان متوسطه اول پاینده ناحیه یک اهواز و مولف 4 عنوان کتاب بهمراه مادرش که دکترای روانشاسی است ، در خصوص فعالیت هایش برای ما سخن گفت .

کد مطلب: ۹۲۵۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
من هم می توانم نویسنده باشم !

ادبیات کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از شاخه های مهم ادبیات در جهان و به ویژه در کشورمان روز به روز مورد توجه بیشتری قرار می گیرد . در این بین تالیف کتاب داستان توسط نوجوانان برای همسال خودشان از اهیمت بسیاری برخوردار است که برخی از دانش آموزان از جمله مینو خلفی دانش آموز پایه هفتم دبیرستان متوسطه اول پاینده به این موفقیت دست یافته اند .


مادر مینو که همراه اوست دکتر روانشاساست ودر خصوص فعالیت های او اینگونه می گوید:
از کلاس دوم دبستان و با خواندن کتابی تحت عنوان " موش نویسنده " به نویسندگی علاقه مند شد و با دنبال کردن موضوعاتی که زمانی مفهوم آنها برایش سوال بود ، شروع به نوشتن کرد .
مینو نیز درباره شروع نویسندگی خود می گوید : زمانی که سن کمتری داشتم سوالات زیادی در ذهنم درباره اطرفم ، مثل اینکه چرا جاده هایی مانند حدفاصل اهواز تا تهران دارای تونل های متعدد است ویا اینکه علت احداث پمپ بنزین چه چیزی است ؟ و خیلی سوالات دیگر .... وجود داشت و من دائما در جستجوی جواب هایی بودم که همیشه از پدر و مادرم می پرسیدم ! یکبار با خودم گفتم که می شود از طریق داستان هایی مثل همان موش نویسنده ، پاسخ همه ی این سوال ها را داد ...


این دانش آموز مولف در حالی که نخستین جلد از مجموعه 4جلدی " ماجراهای سنا " را در دستانش ورق میزد ، افزود : من علاقه زیادی به نوشتن داستان داشتم ؛ اما واقعا جراتش را نداشتم که چیزی بنویسم ! تا اینکه دختر عموی مادرم برایم کتاب موش نویسنده را خرید ! کم کم باور کردم که بله ! من هم می توانم نویسنده باشم ! یک کودک نویسنده !!! و ایطور شد که سنا و ماجراهایش را نوشتم و با کمک والدینم زمانی که 8 سالم بود اولین جلدش را منتشر کردم !


مادر مینو خلفی که با دقت به صحبت های دختر نویسنده اش گوش میدهد و گاه گداری با گوشی همراهش از او تصویر می اندازد ، می گوید : مینو از همان بچگی خیلی کنجکاو بود و همیشه سوالات خودش را مطرح می کرد و من هم با حوصله به همه ی آنها پاسخ می دادم! این خیلی مهم است که والدین نسبت به سوالات فرزندانشان حوصله بخرج داده و کنجکاوی های آنان را نه با تمسخر بلکه با سخنان مهربانانه و دلنشین پاسخ بدهند !


او که خود مدرس کارگاه های آموزش خانواده نیز هست با تاکید بر لزوم حمایت والدین از استعداد های فرزندانشان ، افزود : مینو هم اکنون در حال تالیف کتابی با موضوع ضرب المثل های متداول است که امیدوارم این کتاب هم همانند کتاب های قبلی او مورد توجه قرار بگیرد .

دانش آموزان نویسنده اما خلاقیت هایی نیز داشته که مورد توجه مسئولان قرار گرفته است ، او در زمانی که در تهران حضور داشت شاهد موضوع تفکیک پسماند و زباله های شهری به دو قسمت زباله های تر و خشک بود و این موضوع سبب شد که یکی از داستان هایش را به موضوع تفکیک زباله از مبدا اختصاص دهد و در قالب همان داستان نامه ای به شهردار نوشته و تقاضای خود را مطرح می کند !

مینو خلفی عکس خودش و شهردار وقت کلانشهر اهواز را که در همان کتاب چاپ شده را نشان می دهد و میگوید : وقتی نسخه ای از کتابم به دست شهردار رسید او مرا به دفترش دعوت کرد و از این پیشنهادم استقبال کرد و به من هدیه ای هم تقدیم کرد و قول داد در چاپ کتاب به من کمک کند که البته بعد از گذشت مدت زیادی ، بخشی از آن قول ها عملی شد .


نویسنده کوچک اما توصیه هایی به همسالان خودش دارد و تاکید می کند که کتاب خواندن باعث کشف استعداد ها میشود و اضافه میکند : همیشه سعی کنند که کتاب خواندن به کلمات بیشتری مسلط شوند و برای نوشتن آن چیزی که در ذهن دارد ، با دل و جرات باشند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار