قیمت ۷ قلم خوراکی نزولی شد
تهران (پانا) - بررسی روند تغییرات نرخ کالاها و خدمات در خرداد نسبت به ماه قبل نشان میدهد که نرخ ۷ قلم کالا با روندی کند به سمت نزولی شدن حرکت میکند.
گزارش مرکز آمار از تورم منتهی به خرداد نشان میدهد، نرخ گروه خوراکیها و آشامیدنیها، نسبت به اردیبهشت کاهش ۰.۲ درصدی داشته در حالی که نسبت به خرداد سال قبل رشد ۷۴.۱ درصدی یافته است.
در این گروه، رشد نرخ کالاها نسبت به اردیبهشت برای نان و غلات ۴.۵ درصد، ماهیها و صدف داران ۲.۶ درصدی، روغنها و چربیها ۲.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۱.۷ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۳.۱ درصد بود.
در این گروه نرخ گوشت قرمز و سفید و فرآوردههای آنها ۰.۲ درصد، خوراکیها ۰.۳ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۰.۶ درصد، میوه و خشکبار ۲.۲ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۰.۳ درصد و سبزیجات ۷.۱ درصد با کاهش مواجه شده است.
البته نرخ کالاهای این گروه نسبت به خرداد سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) با رشد چشمگیری مواجه بوده است؛ به گونهای که به ترتیب برای خوراکیها ۷۴.۱ درصد، نان و غلات ۴۱.۷ درصد، گوشت قرمز و سفید و فرآوردههای آنها ۹۶.۴ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۹۵ درصد، ماهیها و صدف داران ۱۰۷ درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ ۴۳.۸ درصد، روغنها و چربیها ۵۳.۷ درصد، میوه و خشکبار ۷۸.۸ درصد، سبزیجات ۱۰۹.۳ درصد، شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی ۸۵.۷ درصد و چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه ۶۶.۳ درصد رشد را شاهد بودیم.
از سوی دیگر، نرخ دخانیات نیز نسبت به اردیبهشت ۰.۹ درصد و نسبت به خرداد سال گذشته، ۱۰۹.۶ درصد رشد داشته است. همچنین بخش پوشاک و کفش نیز با رشد ۲.۵ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه سال جاری و رشد ۶۱.۳ درصدی نسبت به خرداد ماه سال گذشته مواجه بوده است.
گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها به طور کلی رشد ۱.۳ درصدی نسبت به ماه قبل و رشد ۲۶.۶ درصدی نسبت به خرداد سال گذشته داشته است؛ در این گروه، بخش مسکن ۱.۴ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۲۶ درصد نسبت به خرداد سال گذشته با رشد قیمت مواجه شده است.
قیمت مبلمان و لوازم خانگی نیز نسبت به اردیبهشت سال جاری و خردادسال گذشته به ترتیب با رشد ۲.۶ درصدی و ۸۳ درصدی رو به رو بوده است. در عین حال، بخش مربوط به بهداشت و درمان و حمل و نقل نیز به ترتیب ۱.۴ و ۰.۴ درصد نسبت به اردیبهشت ماه و ۲۹.۶ و ۶۰ درصد نسبت به خرداد ماه سال گذشته رشد داشته است.
همچنین گروه تفریح و فرهنگ و ارتباطات به ترتیب با رشد ۲.۱ درصد و ۰.۵ درصد نسبت به اردیبهشت و ۷۵.۶ درصد و۳۵.۹ درصد نسبت به خرداد سال گذشته مواجه بوده است.
ارسال دیدگاه