رئیس زورخانه مالک اشتر بیرجند : منش وروحیه پهلوانی درفطرت و ذات هرفرد موجود میباشد

بیرجند(پانا) ـ رئیس زورخانه مالک اشتر بیرجند گفت :قهرمانان ورزشی یقین بدانند که پهلوان منشی فراتر از قهرمانی و کسب نشان است و آن زمان که قهرمان ورزشی در عرصه پهلوانی مثال زدنی باشد می‌توان گفت که در این مسیر به هدف رسیده ایم.

کد مطلب: ۹۲۳۵۰۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس زورخانه مالک اشتر بیرجند : منش وروحیه پهلوانی درفطرت و ذات هرفرد موجود میباشد

به مناسبت هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای با علی رضا شاعرزاده «،مربی و پیشکسوت باستانی استان که در حال حاضر مسئولیت کمیته های مربیان فدراسیون و فنی شرق کشور را بر عهده دارد در زورخانه مالک اشتر بیرجند که خود موسس آن است به گفتگو نشستیم.

آن طور که می گوید: از سال 53 توسط پدرش که یکی ازفعالان زورخانه بود با این رشته آشنا شده وتا کنون هم از آن جدا نبوده است.

شاعرزاده در مورد تاثیر زورخانه در زندگی اش هم عنوان می کند:این ورزش به دلیل این که با نام خدا وسلام و صلوات شروع می شود و خاتمه می یابد و مسائلی مانند احترام به پیشکسوت و بزرگ تر و دیگر ارزش های اخلاقی در آن رعایت می شودباعث می شود تا فعالین این عرصه ناخود آگاه درخیلی مسائل حتی پوشش شخصی، نه فقط درزورخانه که در اجتماع هم حساس باشند و بر این اساس فعالیت در زورخانه نه فقط در خودم بلکه درخانواده ام تاثیر گذار بوده است،

وقتی از او در مورد آمار افرادی که در زورخانه ها از نظر شخصیتی و رفتاری متحول شده اند می پرسم ، با عنوان "بسیار فراوان" پاسخم را می دهد و می گوید: خیلی از خانواده ها را داشته ایم که به دور از چشم فرزندانشان از کج روی آن ها گلایه کرده و از ما خواسته اند که مشوق آنان برای فعالیت در زورخانه باشیم وبعد از چند سال حضور در زورخانه ، به گفته خانواده هایشان خصوصیات اخلاقی شان تغییرات کلی کرده و در درس هایشان موفق تر شده و در یک کلمه پهلوان شده اند .

شاعر زاده ورزش زورخانه ای را بی خطر ترین و در عین حال پرتحرک ترین ورزش جهانی عنوان و در مورد چگونگی گسترش فرهنگ پهلوانی در جامعه به این نکته اشاره می کند که "پهلوان" واژه ای است که در ابتدا از زورخانه ها بیرون آمد و این افتخاری برای این رشته است و عموم پهلوانان صاحب نام کشور از پوریای ولی گرفته تا تختی همه اهل زورخانه بوده اند .

او ادامه می دهد: فقط یک جنبه از فعالیت های زورخانه مربوط به حرکت های ورزشی است و بقیه آن تمرین ارزش های اخلاقی مورد تاکید در اسلام است و هر کس که پایش را در گود می گذارد سعی می کند زندگی ومنش بزرگان دین به ویژه امیر المومنین علی(ع) را سرلوحه خود قرار دهد.

او شرکت در مراسم گلریزان برای کمک به مستمندان، احترام به بزرگ تر ها ،گذشت ، جوانمردی و تواضع را از جمله آداب و خصلت های ورزشکاران زورخانه ها بیان می کند.

شاعر زاده با بیان این که در شهرهای کوچک تراخلاق پهلوانی را بیشتر می توان در میان ورزشکاران مشاهده کرد،ادامه می دهد: هر چه شهرها بزرگ تر می شود این قضیه کم رنگ تر می شود و در خراسان جنوبی و به ویژه شهرستان بیرجند که برای ما ملموس تر است ورزش باستانی و اخلاق پهلوانی جایگاه ویژه ای در بین مردم دارد.

او با اشاره به اهمیت توجه به پیشکسوتان ازمرحوم غلامحسین قمری به عنوان احیا گر ورزش زورخانه ای در منطقه نام می برد و می گوید: پس از مدت ها رکود دراین رشته توسط ایشان در بیرجند زورخانه احداث شد، و در حال حاضر 10 زورخانه فعال در بیرجندبه طوز رسمی مشغول به فعالیت هستند.

شاعرزاده درادامه از مشکلات ورزش های زورخانه ای می گوید وادامه می دهد : ازمهمترین مشکلات ورزش باستانی که تمامی رشته های ورزشی نیز تقریبا با آن روبه رو هستند بحث مالی وگران شدن وسایل زورخانه ای مانند ضرب ،میل ،کباده،تخته شنوهستند که وسایل مصرفی به شمارمیروند.

رییس زورخانه مالک اشتر بیرجند تعداد ورزشکاران ومربیان حاضر درزورخانه مالک اشتر بیرجندرابالغ بر 200 ورزشکار و حدود 15مربی برشمرد وافزود: درسه دهه گذشته شاهد رشد و پیشرفت این زورخانه بوده ایم به طوری که درمسابقات بین گودی،بین زورخانه ای استانی وشهرستانی ،بین زورخانه ای کشوری،که تقریبا هرماه یک مسابقه برگزارمیشود توانسته ایم رتبه های اول تاسوم را برای زورخانه کسب کنیم.

او از دیگر افتخارات زورخانه مالک اشتر بیرجند راتربیت مرشدان و میانداران ،مدال آوران کشوری دررده های مختلف سنی دانست که توانستند درمسابقات رتبه های بسیار عالی راکسب کنندکه ما این موفقیت ها را مدیون مربیان پیشکسوت وباتجربه هستیم که زیرنظرهیئت نظارت استان وشهرستان درحال فعالیت هستند.

او ادامه داد : یکی از افتخارات بزرگ دیگر این زورخانه کسب بالاترین امتیاز کشوری توسط ورزشکاران وپیشکسوتان این زورخانه به نام امیر حسین کاردان بوده است.

رییس زورخانه مالک اشتر بیرجند استقبال نوجوانان وجوانان از این ورزش را بسیارعالی توصیف کرد وگفت :این زورخانه برای تمام رده های سنی از رده سنی مهدکودک ها گرفته تابزرگسالان کلاس های آموزشی برگزار می کند که علاقه مندان می توانند دراین کلاس ها که زیر نظر بهترین مربیان برگزارمی شود شرکت کنند.

شاعرزاده درپایان گفت : در مورد دیگران نمی توانم قضاوت کنم ولی درمورد خودم هرچه در زندگی دارم،از اعتبار و آبرو گرفته تا خانواده وفرزندان سالم و دوستان خوب، همه آن ها را مدیون حضور خود در زورخانه هستم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار