شرایط آزمون جامع مهارتآموزان ماده 28 اعلام شد
تهران (پانا) - معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با اعلام شرایط آزمون جامع مهارتآموزان ماده 28 از برگزاری این آزمون در مرداد امسال خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، رضا کچوئیان از برگزاری آزمون کتبی مهارتآموزان ورودی ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ برای ۲۳ رشته تخصصی خبر داد و گفت: «این آزمون با در نظر گرفتن نتایج حاصل از آسیبشناسی چند وجهی دو دوره ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای مهارتآموزان ورودی ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ براساس مدل شایستگیهای معلمی و سرفصل دروس منتشر شده دانشگاه طراحی شده است.»
کچوئیان بخشهایی از فرایند ارزشیابی کتبی مهارتآموزان ورودی ۹۶ و ۹۷ را با توجه به تفاوتهای برخی دروس و سرفصلهای برنامه درسی آنها متفاوت دانست و افزود: «هر یک از این دو گروه با مهارتآموزان هم ورودی خود قیاس خواهند شد. این آزمون با حضور حدود ۱۶ هزار شرکتکننده، در ۳۱ استان کشور، مرداد امسال برگزار میشود.»
عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان شرط لازم برای شرکت مهارتآموزان در آزمون را پایان پودمانهای آموزشی برابر با مقررات آموزشی دانشگاه دانست و گفت: «آخرین مهلت ورود نمرات به سامانه آموزشی دهم تیر است.»
کچوئیان گفت: «اسامی مهارتآموزان مجاز به شرکت در آزمون اصلح روز دوشنبه ۲۰ تیر فقط در یک مرحله از معاونت آموزشی دانشگاه دریافت خواهد شد. ناتمام بودن نمرات و وضعیت آموزشی مهارت آموزان، مانع حضور این افراد در آزمون کتبی است.»
او ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای مهارتآموزان این آزمون را شامل دو مؤلفه چندگزینهای و عملکردی دانست و گفت: «مهارتآموزان ورودی سال ۱۳۹۶ در مؤلفه کتبی چند گزینهای ملزم به پاسخگویی به سه مجموعه سؤال هستند. مجموعه اول سؤالات ۳۵ تا ۴۵ سؤال و شامل ۲ تا ۴ درس بر حسب رشته های تخصصی است. مجموعه دوم سؤالات چندگزینهای ورودی ۱۳۹۶ دارای ۱۵ تا ۲۰ سؤال از تحلیل و بررسی کتب درسی مدرسهای رشته تخصصی یا برنامه درسی مدرسهای و آییننامهها و راهنماهای منتشر شده معلمی در رشتههایی غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.»
کچوئیان مجموعه سوم سوالات طراحی شده برای همه رشتهها را مشترک دانست و گفت: «این مجموعه شامل ۱۲ سؤال با موضوع درک و تحلیل موقعیت تربیتی، اخلاقی است.»
او ادامه داد: «مهارتآموزان ورودی ۱۳۹۷ در مؤلفه کتبی چند گزینهای، چهار مجموعه سؤال دریافت خواهند کرد که مجموعه اول دارای ۲۵ تا ۳۵ سؤال با محوریت سواد پایه رشته تخصصی از مفاهیم و مهارتها و توانایی حل مسأله مبتنی بر محتوای کتب درسی مدرسهای رشته تخصصی، یا برنامه درسی مدرسهای و آییننامهها و راهنماهای منتشرشده معلمی رشتههای غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است.»
کچوئیان، مجموعه دوم سؤالات چندگزینهای را شامل ۱۵ تا ۲۰ سؤال از سواد علمی، تربیتی لازم برای تدریس اعلام کرد و درباره مجموعه سوالات سوم گفت: «این سوالات ۱۵ تا ۲۰ سؤال از تحلیل و بررسی کتب درسی مدرسهای یا برنامه درسی مدرسهای و آییننامهها و راهنماهای منتشرشده معلمی رشتههای غیر از آموزش ابتدایی و آموزش متوسطه است. مجموعه چهارم سوالات به صورت مشترک برای تمام رشتهها طراحی شده است و شامل ۱۲ سؤال با موضوع درک و تحلیل موقعیت تربیتی، اخلاقی است.»
معاون دانشگاه فرهنگیان در ادامه گفت: «مؤلفه کتبی عملکردی مهارتآموزان ورودی ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ شامل تعداد ۵ تا ۷ موقعیت عملکردی است، برای هر موقعیت عملکردی، سناریویی در ارتباط با موضوعات چالشی مرتبط با تدریس و یادگیری طراحی شده است، مهارتآموزان با پاسخگویی به برخی پرسشها، ملزم به طراحی بخشی از فرایند تدریس یادگیری یا تفسیر و نقد آن هستند. برای ارائه اطلاعات تکمیلی به مهارتآموزان، توصیفی از موقعیتهای مورد ارزیابی رشتههای مختلف با ملاکهای ارزیابی هر یک از این موقعیتها در قالب اطلاعیه قبل از اجرای آزمون منتشر خواهد شد.»
او تنها مرجع رسمی اخبار و اطلاعیههای مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان را سایت رسمی این دانشگاه و مرکز سنجش، به نشانی https://cfu.ac.ir/Measurement اعلام کرد و گفت: «از تعداد ۱۶ هزار مهارتآموز شرکت کننده در این آزمون، نزدیک به ۵ هزار نفر شامل ورودی ۱۳۹۶ بیش از ۱۰ هزار و ۳۰۰ نفر را جزو ورودیهای سال ۱۳۹۷ و ۷۰۰ نفر دیگر شامل افراد باقیمانده سال ۱۳۹۵ هستند.»
کچوئیان در ادامه برای آن تعداد مهارتآموز باقیمانده از ورودی سال ۱۳۹۵ که تنها در مؤلفه کتبی حد نصاب لازم را کسب نکردهاند شرکت این افراد در تمام فرایند آزمون کتبی همانند مهارتآموزان ورودی ۱۳۹۶ را در دو بخش کتبی چند گزینهای و عملکردی با جزئیات یاد شده ضروری دانست.
او شرط لازم برای این امر را گذراندن پودمانهای آموزشی، کسب نمره کارآموزی و معدل لازم برابر با آییننامههای دانشگاه و معاونت آموزشی، همچنین کسب شرایط لازم برای شرکت در مؤلفههای کتبی اعلام کرد.
کچوئیان آخرین مهلت ورود نمرات مهارتآموزان به سامانه آموزشی را دهم تیر اعلام کرد و گفت: «اسامی مهارتآموزان مجاز به شرکت در آزمون اصلح تنها در یک مرحله، روز دوشنبه ۲۰ تیر امسال از معاونت آموزشی دریافت خواهد شد. ناتمام بودن نمرات و وضعیت آموزشی مهارت آموزان مانع شرکت آنها در آزمون کتبی است. طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، گذران دوره یک ساله برای مهارتآموزان الزامی است چرا که این دانشگاه به عنوان مجری دوره یک ساله مهارتآموزی، نتایج فرایند ارزشیابی صلاحیت حرفهای را که جزئی از فرایند دوره یک ساله است، برای هرگونه تصمیم استخدامی به وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد کرد.»
معاون نظارت دانشگاه فرهنگیان هرگونه تصمیم برای اجرای آزمون کتبی جبرانی را منوط به تصویب در ستاد ماده ۲۸ و هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد و افزود: «از آن جا که پیشبینی میشود در استخدام پیمانی مهارتآموزان ورودی ۱۳۹۷ که حد نصاب لازم را در تمامی چهار مؤلفه ارزشیابی صلاحیت حرفهای کسب نکنند، خلل یا وقفهای به وجود آید توصیه میشود حتی در صورت تصویب آزمون جبرانی، شرکتکنندگان نهایت تلاش خود را برای کسب امتیاز لازم در هریک از چهار مؤلفه ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای به کار بندند.»
کچوئیان در پایان گفت: «تضمین کیفیت نیروی انسانی ورودی نظام آموزش و پرورش، پاسخگو بودن عناصر دانشگاه به عنوان مجری امر تربیت معلم، افزایش انگیزه و حس مطالبهگری دانشجو معلمان و مهارتآموزان، ارزیابی ضمنی فاصله برنامه درسی مصوب و کسب شده، همچنین فراهم آمدن بنیاد دادههای معتبر برای تصمیمسازی کلان دانشگاه از مهمترین اهداف ارزشیابی است و فرهنگسازی برای ارزشیابی شایستگیهای حرفه معلمی به عنوان یک ضرورت در نظام تعلیم و تربیت و تربیت معلم ایران است. امیدواریم با پیگیریهای لازم، امکان اجرای فرایند ارزشیابی صلاحیتهای حرفهای دانشجومعلمان دورههای کارشناسی پیوسته دانشگاه نیز پیش از ورود به حرفه خطیر معلمی فراهم آید.»
در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان آمده است: «تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشتههایی که امکان توسعه آن از طریق «واحد دانشگاهی» وجود ندارد، مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش و از میان دانش آموختگان سایر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور و حوزههای علمیه، با شرط گذراندن حداقل دوره یکساله مهارت آموزی در «دانشگاه فرهنگیان» بلامانع میباشد.»
ارسال دیدگاه