نویدادهم مطرح کرد: لزوم انعطاف و همسویی فضا با آموزش و پرورش امروز
تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به اهمیت و نقش موثر فضای آموزشی در تعلیم و تربیت دانشآموزان اشاره و تاکید کرد فضا اگر انعطاف و همسویی با آموزش و پرورش فعلی را نداشته باشد به نتیجه نمیرسد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، مهدی نوید ادهم در گردهمایی مشترک معاونان وزیر و مدیران کل حوزه ستادی و ادارات کل تابعه سازمان نوسازی مدارس کشور به درگذشت مرحوم حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسهساز اشاره کرد و گفت: «به این شخصیت محترم از زوایای مختلف میتوان نگاه کرد و ایشان توانست تهدید فوت فرزند را به فرصت خیّر مدرسهساز شدن تبدیل کرد. برخی از مدیران فقط به فرصتها میاندیشند و برخی بیشتر فرصت سوزی میکنند اما مدیر باید به موقع از فرصتها برای تحقق آرمانهای متعالی سازمان بهره ببرد. باید تهدیدها و فرصتهای سازمانی در سازمان نوسازی مدارس احصا و مورد بررسی قرار گیرد.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اکنون گفتمان تعالیبخش و توسعهآفرین مبتنی بر سند تحول بنیادین مورد توجه است، گفت: «تغییر عمیق، ریشهای و همه جانبه، نظام مند، آینده پژوهانه، مبتنی بر آموزهها و معارف اسلامی مورد توجه است.»
او ادامه داد: «گامهای تحول آفرینی مانند تولید و تصویب اسناد تحولی، زمینهسازی و تدارک زیرساختها، اجرای راهکارهای تحولی از دیگر ضروریات مورد توجه است. همچنین ضرورت آشنایی با سند تحول بنیادین و دلالتهای آن در طراحی و ساختهای آموزشی باید به درستی مورد استفاده قرار گیرد، گاهی حرفهای دیروز را در پوشش سند به کار میبریم اما اگر زیباییهای سند در دانشآموزان متجلی نشود با تغییرات ظاهری دستاوردی نخواهیم داشت.»
نوید ادهم به مولفه فضای فیزیکی مدارس در سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: «موفقیت در تامین فضا و تجهیزات، موفقیت معلم را رقم میزند و یکی از بحثهای جدی سند توجه به فضا و تنوع بخشی به فضاهای فیزیکی است.»
او گفت: «امروزه تعلیم و تربیت در کلاس درس اتفاق میافتد و مدرسه به معنای کلی نداریم که این حداقل کارکرد نظام آموزشی است اما تنوع در محیطهای یادگیری باید مدیریت شود در غیر این صورت صرفا انتقال دانش اتفاق میافتد.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: «محیط یادگیری باید متناسب با سند تحول پیش رود، فضا به مثابه ظرفی است که تعلیم و تربیت در آن اتفاق میافتد و بین ظرف و مظروف باید تناسبی وجود داشته باشد البته نوع خوراک هم مناسب است.»
نوید ادهم ادامه داد: «الان متاسفانه بسیاری از مهندسان و طراحان با تصویری که از آموزش و پرورش ۵۰ سال پیش دارند مدرسهسازی میکنند اما برای آموزش و پرورش جدید باید ظرف جدید داشته باشیم. آموزش و پرورش امروز ما با آموزش و پرورش زمان دانشآموزی ما تفاوت دارد، فضا اگر انعطاف و همسویی با آموزش و پرورش فعلی را نداشته باشد به نتیجه نمیرسد.»
ارسال دیدگاه