در بازدید از دبیرخانه سیوهفتمین دوره مسابقات فرهنگی هنری
کاظمی: معرفی دانشآموزان نخبه فرهنگی از مهمترین اهداف مسابقات فرهنگی هنری است
برنامههای اوقات فراغت در ۳۳ هزار پایگاه تابستانی در هفته اول تیر ماه افتتاح میشود
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در بازدید از دبیرخانه سیوهفتمین دوره مسابقات فرهنگی هنری که در کانون سمیه شهرری مستقر است، هدف از این مسابقات را ارتقای توانمندی دانشآموزان در رشتههای مختلف بیان کرد.
در این بازدید که محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستانهای تهران،زهرا مظفر مدیرکل اداره ارزیابی و عملکرد وزارت آموزش و پرورش، علی رمضانی مدیر کل اداره فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی نیز حضور داشتند، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، گفت: مسابقات فرهنگی هنری به لحاظ فرایندی که در طول سال تحصیلی طی میکند از مدرسهای، منطقهای، استانی و کشوری فرایندی طولانی است که دانشآموز باید این چهار مرحله را پشت سر بگذارد.
او با اشاره به قابل توجه بودن ابعاد مسابقات فرهنگی هنری ادامه داد: بُعد اول شکوفایی استعدادهای دانشآموزان خارج از برنامه درسی است؛ در برنامه درسی مدرسه، دانشآموز فرصت ندارد به علاقه درونی خود بپردازد و توانمندیهای خود را رشد بدهد، این مسابقات زمینه رشد دانشآموزان را در اوقات فراغت در محضر اساتید توانمند فراهم میکند.
کاظمی با اشاره به اهمیت نشاط در دانشآموزان گفت: بُعد دوم ایجاد شادی فردی و گروهی است، دانشآموز وقتی به فعالیت مورد علاقه خود میپردازد یا یک اثر هنری تولید میکند لذت برده و شاد میشود بهخصوص فعالیتهایی که به صورت گروهی انجام میشوند باعث نشاط و سرور بیشتری میشوند.
او ادامه داد: بُعد سوم که مهمتر است، این است که این مسابقات به مشخص شدن مسیر زندگی آینده و زندگی شغلی بچهها کمک میکند و از لحاظ این که دانشآموزان را با مهارت های نرم که مورد اقبال جامعه هستند آشنا میکنند و میتوانند از نظر اقتصادی هم ارزش و آورده داشته باشند هم قابل توجه است، همچنین مسابقات فرهنگی هنری مثل یک اجتماعی است که در مراحل مختلف، بچهها در کنار هم از تجربیات یکدیگر استفاده میکنند و زمینه انسجام ملی و تقویت هویت ملی در آنها فراهم میشود
این مقام مسول ادامه داد: امسال در مرحله مدرسهای ۱۰ میلیون نفر رشته شرکت کننده داشتیم که از بین آنها حدود ۵ هزار و ۵۰ اثر به مرحله کشوری رسیده که از این میان۴ هزار به بخش هنری و هزار اثر بقیه به بخش فرهنگی مرتبط است؛ در این مسابقات حدود۶۰ رشته در اختیار دانشآموزان قرار دارد که این ویترینی که برای دانشآموزان در این مسابقات طراحی شده می تواند پاسخگوی اکثر علایق دانشآموزان در بخشهای مختلف فرهنگی هنری باشد و از این نظر چیزی از زاویه دیده طراحان و سیاست گذاران در این حوزه پنهان نمانده است.
کاظمی با اشاره به قول سال گذشته خود جهت معرفی دانشآموزان نخبه فرهنگی به نهادهای مختلف گفت: در این مورد اقدامات و مکاتباتی با بخشهای مختلف انجام دادهایم که امتیازات ویژهای برای این بچهها در نظر گرفته شود و امیدواریم این اتفاق صورت بگیرد؛مثلا سال گذشته بچههای شرکتکننده در بازیهای رایانهای را به بنیاد ملی بازیهای رایانهای معرفی کرده و آنها در آنجا با اساتید برجسته کشوری آشنا شده و به شرکتهای دانش بنیان در این حیطه معرفی شدند. در این مسابقات ما بچه ها را در مسیر شکوفایی قرار میدهیم که این مسیر برای آنها ادامه دارد مهمترین وظیفه ما ارتقاء توانمندی های آنها و ایجاد انگیزه که بتوانند مسیر را ادامه دهند، همچنین در نظر داریم برای ایجاد ارتباط بین مهارتهای نرم و چرخه اقتصادی زمینه فروش آثار بچهها را فراهم کنیم.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در پایان و در خصوص برنامههای وزارتخانه برای اوقات فراغت در مناطق محروم گفت: برنامههای اوقات فراغت در ۳۳ هزار پایگاه در کل کشور پیشبینی شدهاند و در هفته اول تیر ماه افتتاحیه آن را در یکی از مناطق استانهای سیلزده خواهیم داشت، همچنین اعتبار ویژه ای برای اوقات فراغت دانشآموزان در مناطق سیل زده در نظر گرفته شده است البته برنامه اوقات فراغت اعتباری به صورت ویژه ندارد و با مشارکت دانشآموزان اولیا و ادارات و همکاران در کل کشور اجرا میشود.
ارسال دیدگاه