معاون صنایع دستی آذربایجان شرقی خبر داد: برگزاری نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز در تیر ماه 98

تبریز (پانا) - معاون صنایع دستی آذربایجان شرقی پیرامون آیین برزگداشت روز جهانی صنایع دستی، از برگزاری نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز در تیر ماه 98 خبر داد.

کد مطلب: ۹۲۰۶۳۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون صنایع دستی آذربایجان شرقی خبر داد: برگزاری نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز در تیر ماه 98

فرشاد به آفرین در آیین برزگداشت روز جهانی صنایع دستی با اشاره فعالیت مستمر و موثر واحدهای تولیدی صنایع‌دستی و تاثیر بسزای آن ها در رونق اقتصادی استان، گفت: طی سال 97 شاهد صدور 752 پروانه تولید انفرادی، 41 پروانه تولید کارگاهی از سوی معاونت صنایع دستی استان در راستای فراهم سازی بستری مناسب برای ارتقای سطح تولید و رونق اقتصادی استان به دست هنرمندان بودیم، همچنین طی سال گذشته، 495 فقره کارت شناسایی هنرمندان صنایع دستی نیز صادر و به هنرمندان ارائه شده است.

به آفرین برپایی جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را یکی از مهم ترین اقدامات در راستای معرفی و همچنین فروش آثار هنرمندان چیره‌دست استان، اعلام کرد و گفت: قطعا معرفی و ایجاد فرصتی مناسب برای عرضه محصولات هنری و صنایع دستی هنرمندان استان، از مهم ترین اقداماتی است که پس از آموزش در اولویت های نخست معاونت صنایع‌دستی استان قرار گرفته است که در این راستا نمایشگاه ها و جشنواره های تخصصی مختلفی با حضور هنرمندان استان و کشور برگزار شده است.

وی در این خصوص افزود: برگزاری نمایشگاه ملی و بین المللی صنایع دستی تبریز ۲۰۱۸ در سال 97 از مهم ترین رویدادهای فرهنگی استان بود که نقشی موثر در ارائه و ترویج صنایع دستی استانی و ملی داشت، در این نمایشگاه که از 220 غرفه تشکیل شده بود، هنرمندان ۳۰ استان و دو کشور خارجی مبلغی بالغ بر ۱۱ میلیارد ریال از فروش نقدی صنایع دستی را به ثبت رساندند.

وی در ادامه به بخش تسهیلات بررسی و اعطاء شده در زمینه صنایع دستی، اشاره کرد و گفت: یکی از حمایت‌های دولت در بخش هنرهای سنتی و صنایع‌دستی اعطای تسهیلات بانکی برای پشتیبانی از این هنر است که در این راستا مبلغی بالغ بر یک میلیارد و 985 میلیون تومان برای ایجاد اشتغال 397 نفر از محل طرح تسهیلات مشاغل خانگی و مبلغی بالغ بر 6 میلیارد و 435 میلیون تومان برای ایجاد اشتغال 419 نفر از محل طرح تسهیلات روستایی جهت اخذ تسهیلات به اداره کار معرفی شده است.

به آفرین با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در طول یکسال گذشته در بخش آموزش رشته های صنایع دستی دارای 2168 نفر هنرجو حوزه هنرهای دستی بوده است، از مشارکت هنرمندان روستایی در ترویج صنایع‌دستی مختص منطقه و سایر رشته ها ابراز امیدواری کرد و گفت: در طول یکسال اخیر، آذربایجان شرقی دارای 2168 هنرجو حوزه صنایع دستی بوده است که از این میان، 1324 هنرجوی شهری و 1294هنرجوی روستایی تحت آموزش رایگان مراکز خصوصی مورد قرارداد با معاونت صنایع‌دستی قرار گرفته اند، همچنین در راستای ارتقا سطح دانش هنرمندان صنایع دستی تعداد 340 نفر از شاغلین در این حوزه در دوره های دانش افزایی شرکت کردند.

معاون صنایع دستی استان در ادامه به چاپ و نشر کتابچه های صنایع دستی در 2000 جلد در راستای آشنایی و ترویج رشته های صنایع دستی در بین عموم مردم اشاره کرد.

وی در ادامه سخنان خود، برپایی بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی را یکی از مهم ترین اقدامات در راستای معرفی و همچنین فروش آثار هنرمندان چیره دست استان، اعلام کرد و گفت: قطعا معرفی و ایجاد فرصتی مناسب برای عرضه محصولات هنری و دستی هنرمندان استان، از مهم ترین اقداماتی است که پس از آموزش در اولویت های نخست اداره کل قرار گرفته است که در این راستا نمایشگاه ها و جشنواره های تخصصی مختلفی با حضور هنرمندان استان برگزار شده است.

به آفرین برگزاری بازارچه های موقت فروش صنایع دستی را فرصتی مناسب برای ارائه محصولات هنری در مکان های پرمخاطب شهری، دانست و گفت: بازارچه های موقت فروش صنایع دستی فرصتی مناسب است تا در مکان های پر تردد و پر مخاطب شهری، زمینه ارتباط و آشنایی بیشتر مخاطبان را با صنایع هنری دستی فراهم سازد، لذا اداره کل میراث فرهنگی در این راستا طی سال گذشته 40 بازارچه موقت را در شهرستان های استان برپا کرد.

معاون صنایع دستی استان همچنین در ادامه به انعقاد تفاهم نامه با دو شهرک صنعتی استان، قزلجه میدان و بعثت جهت ایجاد بازارچه دائمی صنایع دستی به میزان 200 و 250 واحد اشاره کرد.

وی با اشاره به مستندنگاری و تکمیل پرونده های مربوط به حقوق مالکیت معنوی و همچنین اخذ نشان مرغوبیت یونسکو توسط هنرمندان استان ، گفت: در راستای تکمیل پرونده های مربوط به حقوق مالکیت معنوی طی سال 97، تعداد 2 نشان اخذ گردید، همچنین در سال 97 شاهد اخذ 2 نشان مرغوبیت یونسکو توسط هنرمندان استان در رشته های ورنی و تولیدات چرمی دست دوز بودیم.

معاون صنایع دستی استان از باززنده سازی هنر جاجیم در سال 97 نیز خبر داد و گفت: در راستای حفظ و احیا صنایع دستی، رشته جاجیم در روستاهای شهرستان های بستان آباد و خداآفرین باززنده سازی شده است.

به آفرین در خاتمه به اهم فعالیت های پیش بینی شده برای سال 98 اشاره کرد و گفت: ادراه کل میراث فرهنگی استان در نظر دارد طی نیمه دوم تیر ماه 98 نهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز را با حضور هنرمندان کشور برگزار کند. همچنین طی سال 98 شاهد برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی در بیش از 100 روستای سطح استان، برپایی بازارچه های موقت صنایع دست، پیگیری امور ایجاد بازارچه های دائمی، معرفی هنرمندان جهت اخذ نشان ملی و همچنین تهیه اطلس صنایع دستی استان خواهیم بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار