در دیدار با مدیران رسانههای کشور
وزیر آموزش و پرورش: در مدرسه به بچهها چیزهایی را یاد میدهیم که نقشی در زندگی آینده آنها ندارند
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش طبقهبندی مدارس را یکی از آسیبهای نظام تعلیم و تربیت دانست و بر رفع آن تاکید کرد.
به گزارش معاونت رسانه و ارتباطات آموزش و پرورش، عصر روز گذشته سیدمحمد بطحایی در نشست با مدیران رسانه که در مدرسه دارالفنون تهران برگزار شد با تسلیت ایام سوگواری امیرمومنان حضرت علی علیه السلام و گرامیداشت ایام لیالی قدر و با تقدیر از حضور مدیران رسانه گفت: «دفاع از سرمایه و پایگاه اجتماعی آموزش و پرورش از اولویتهایم است لذا طبیعی است در برابر هر تهدیدی به کیان نظام تعلیم و تربیت عکس العمل نشان دهم.»
او افزود: «انتشار اخبار ناقص از مصاحبهام درخصوص پخش کلیپهای منتشر شده در فضای مجازی، برداشتهای اشتباهی از سخنانم را به همراه داشت؛ برای همین انتظار میرفت رسانهها بدون حذف ابتدا و انتهای عرایضم، آن را به طور کامل اطلاعرسانی میکردند.»
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «در آن مصاحبه عنوان کردم این که پنهانی از مدرسه دخترانه فیلم میگیرند و در فضای مجازی پخش میکنند، نوعی تخلف است که در تهیه و پخش کلیپ صورت گرفته است لذا باید موضوع توسط پلیس فتا پیگیری شود؛ اما متاسفانه برخی رسانهها سهوا یا عمدا موضوع را طور دیگری انعکاس دادند.»
بطحایی گفت: «بخشی از مشکلات موجود ناشی از عملکرد برخی رسانهها است و بخش دیگر نیز به خود آموزش و پرورش باز میگردد.»
او در بخشی دیگری از مراسم گفت: «آموزش و پرورش نیازمند دو نوع تحول است؛ یکی تحول در بطن تعلیم و تربیت و دیگری تحول در سیستم مدیریتی. امروزه یادگیری در مدارس توام با لذت نیست و یادگیری بدون لذت، یادگیری محسوب نمیشود و این مشکلی است که نیازمند تحول است.»
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: «مدرسهای که دانشآموزان از تعطیلی آن خوشحال میشوند مدرسه مطلوب نیست و اگر این رویه ادامه دارد به این معنی است که هنوز تحولی در مدارس صورت نگرفته است.»
او افزود: «پله اول تحول، تغییر در محتوا است. در مدرسه به بچهها چیزهایی را یاد و بابتش به دانشآموز امتیاز میدهیم که نقشی در زندگی آینده آنها ندارند.»
وزیر آموزش و پرورش گفت: «بچهها در مدرسه باید صبوری کردن، تعامل، کمک به نیازمند و سایر اخلاقیات را بیاموزند نه که صرفا فرمول های فیزیک را یاد بگیرند؛ زیرا این فرمول ها را میتواند در دانشگاه بیاموزد لذا ابتدا باید شخصیت او در مدرسه ساخته شود. دانش آموزان باید در مدرسه، زندگی کردن را یاد بگیرند اما تغییر وضعیت فعلی بسیار مشکل است و با مقاومت بسیار بالا همراه است، بنابراین ابتدا باید محتوای کتاب ها تغییر کند.»
بطحایی در ادامه افزود: «دانشآموز قبل از ورود به مدرسه کاملا آزاد بوده و در بدو ورود به مدرسه آزادی عمل او به شدت محدود می شود و باید طبق قوانین مدرسه رفتار کند.»
وزیر آموزش و پرورش دومین پله تحول را تغییر در سیستم مدیریت آموزش وپرورش دانست و گفت: «اگر مدیر مدرسه، توانمند باشد خیلی از مشکلات قابل حل است.»
او سپس بر نقش مثبت و موثر رسانهها در آموزش وپرورش تاکید کرد و گفت: «ارتباط آموزش وپرورش با رسانهها بسیار ضعیف است. رسانه چشم بیرونی آموزش و پرورش در جامعه است و میتواند نقش مهمی در تشخیص و اصلاح نقایص تعلیم و تربیت داشته باشد.»
او بر ضرورت تقویت مدارس دولتی تاکید کرد و گفت: «آموزش و پرورش نباید در آموزش عمومی بچهها را طبقهبندی کند زیرا این موضوع خروجی خوبی نخواهد داشت.»
بطحایی افزود: «برای ایجاد تحول در نظام تعلیم وتربیت به همراهی همه مردم و رسانهها را نیاز داریم چرا که جامعه باید خواهان تحول باشد. بسیاری از مشکلات را خود ما به وجود آوردیم و به عنوان مثال نباید کتابها به گونهای تالیف شود که به کتب کمک درسی نیاز پیدا کند.»
در این نشست مدیران رسانههایی همچون خبرگزاری دانشجو، روزنامه جهان صنعت، سایت شفقنا، مجله رشد، روزنامه جوان، روزنامه بازار کار، سایت راه دانا، خبرگزاری ایسنا، روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری آریا، روزنامه شهروند، روزنامه آفتاب یزد، روزنامه آرمان، روزنامه عصر ایران، خبرگزاری ایسکانیوز، خبرگزاری برنا، خبرگزاری ایرنا، روزنامه صبح نو، روزنامه جام جم، روزنامه همشهری، روزنامه ایران و سایت پارسینه نظرات خود را درباره موضوعات و مشکلات مربوط به آموزش و پرورش بیان کردند.
آنها درباره موضوعاتی چون دانشگاه فرهنگیان، وضعیت رفاهی و صنفی معلمان، تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی، توجه به منزلت معلمان و تربیت کادر نیروی انسانی برای بدنه مدیریتی جمهوری اسلامی، پاسخگویی روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ساماندهی نیروی انسانی و وضعیت استخدامی وزارت آموزش و پرورش، توجه به علوم کاربردی در آموزش و پرورش، تربیت دانش آموزان، تربیت دانش آموز پرسشگر، خلاق و اهل گفت و گو و... صحبت کردند.
ارسال دیدگاه