«تعمیر» کولر جای خرید کالای نو نشست
تهران (پانا) ـ با اینکه فصل خرید کولر گازی شروع شده است، اما با توجه به افزایش 40 تا 50درصدی قیمت آن در بازار، مردم ترجیح میدهند کولرهای قدیمی خود را تعمیر و بهروزرسانی کنند تا اینکه مبلغ زیادی صرف خرید کالای جدید شود.
به گزارش روزنامه آرمان، نوسانات شدید ارزی که از نیمه دوم سال ۹۶ آغاز شد و در نهایت در نیمه اول سال ۹۷ به اوج خود رسید، با تغییرات قیمتی در بازارهای مختلف همراه شد. در پی این تحولات، قدرت خرید مردم به نصف تقلیل یافت و در ادامه با کاهش تقاضا برای اجناس نو و دستاول، تمایل برای خرید اجناس دستدوم در بازار افزایش یافت. بهمنماه سال گذشته داوود عبداللهیفرد؛ رئیس اتحادیه سمساران و امانتفروشان ضمن تایید این خبر، در گفتوگو با یکی از خبرگزاریهای رسمی کشور به نکته دیگری نیز اشاره کرده و گفته بود: «با گرانیهای اخیر و افزایش قیمت اجناس و کالاها؛ بسیاری این تصور را دارند که کسبوکار سمساران و امانتفروشان، سکه است در حالیکه اتفاقات اخیر این روزها باعث شده تا بازار اجناس دستدوم ملتهب شود.» حال، سیدمرتضی میری؛ رئیس اتحادیه فروشندگان لوازمخانگی با اشاره به افزایش قیمت کولرگازی در بازار گفته است که «تعمیر و بهروزرسانی کولرگازی و دیگر لوازمخانگی در شرایط فعلی جایگزین خرید کالای جدید شده است.» از سوی دیگر، با توجه به ادامه گرانیهای افسارگسیخته در بازار، اینبار یزدان سیف؛ مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از مردم خواسته تا «کالای گران نخرند.» پیش از این و بهدنبال افزایش قیمت و نوسانات بازار طی سال ۹۷، تعدادی از چهرههای مشهور با انتشار مطالبی در فضایمجازی از مردم خواسته بودند تا بهمدت یکماه خودرو، طلا و هر چیز گرانی که در بازار فروخته میشود را تحریم کنند و به کمپین نخریدن کالا بپیوندند. البته سال ۹۴ نیز کمپینی برای نخریدن خودروهای داخلی بهراه افتاد که با واکنش مسئولان همراه شد. عدهای بر این باورند که نمیتوان نسخه کلی در این زمینه پیچید و عدهای دیگر معتقدند نخریدن درمان گرانی نیست. در همینزمینه، مسعود خیاطزاده؛ نایبرئیس اول کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران به ایسنا گفته بود که «کمپین برای نخریدن کالاهایی که گران میشود، جوابگو نیست و اتفاقا باعث گرانتر شدن آن کالا در آینده میشود؛ تنها راه این است که دولت کنترل و نظارتهای خود را در بازار بیشتر کند تا جلوی این سوءاستفادهها و گرانیهای غیرمنطقی را بگیرد.» با اینحال، روز گذشته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران به ایسنا گفته است: «مردم نباید محصول گران را از گرانفروشان خریداری کنند تا آنها به ادامه دادن تخلفشان تشویق نشوند.»
افزایش ۵۰ درصدی قیمت کولرگازی
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان افزایش قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصدی کولرگازی در یک سال گذشته گفت: تعمیر و بهروزرسانی کولرگازی و دیگر لوازمخانگی در شرایط فعلی جایگزین خرید کالای جدید شده است. سیدمرتضی میری؛ در گفتوگو با ایسنا، در مورد وضعیت بازار کولرگازی و میزان عرضه و تقاضا در سالجاری افزود: میزان تولید کولرگازی در کشور محدود است و بههمین دلیل ممنوعیت واردات این محصول به کشور در ماههای گذشته لغو شد. او ادامه داد: نیاز سالیانه کشور در حوزه کولر گازی ۷۰۰ تا ۸۰۰هزار دستگاه است که حجم قابل توجهی از مصرف کولرگازی در مناطق شمالی و جنوبی ایران است که در سالهای اخیر در شهرهای مرکزی و تهران نیز خرید کولرگازی رشد کرده است. میری تاکید کرد: حجم قابل توجهی کولرگازی از طریق بازارچههای مرزی به کشور وارد میشود که بسیاری از این محصولات کالای اصل و دارای خدمات پس از فروش نیستند بنابراین با توجه به شرایط بازار و اقتصاد خانواده پیشنهاد میشود کولرگازی از شرکتهای رسمی و دارای خدمات پس از فروش مورد تایید خریداری شود.
مردم کالای گران نخرند
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز روز گذشته اعلام کرد که گرانفروشی محصولات و کالاهای مختلف در بازار وجود دارد و دستگاههای نظارتی باید با آن برخورد لازم را انجام دهند و مردم هم نباید محصول گران را از گرانفروشان خریداری کنند تا آنها به ادامهدادن تخلفشان تشویق نشوند. یزدان سیف در پاسخ به سوالی مبنیبر اینکه هماکنون گرانفروشی محدود به یک یا چند کالا و یک یا چند نقطه از شهر نیست؛ بهنظر شما مشکل این بازار در کجاست؟ گفت: هماکنون هیچمشکلی برای تامین کالاهای اساسی مانند شکر، برنج، گندم و… نداریم و اگر تخلفی در نقطهای از شهر و برای کالای خاصی میشود مسئولان دستگاههای نظارتی و مردم باید رفتارشان را نسبت به این مساله تغییر دهند. او افزود: از یکسو انتظار میرود که دستگاههای متولی امر نظارت مانند سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیراتحکومتی با گرانفروشی و گرانفروشان با دقت و حساسیت بیشتری برخورد کنند که البته این دستگاهها امروز ساعات کاری بسیار شلوغی دارند و روزانه و هفتگی صدها پرونده در اینزمینه تشکیل میدهند. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: مردم هم باید این فرهنگ را در خود نهادینه کنند که سزای گرانفروشی؛ نخریدن است و اگر کالای گران را از فروشنده نخرند، او ترغیب به ادامه گرانفروشی نمیشود. از سوی دیگر نیز مردم باید بدانند که بهترین و امینترین ناظر خود آنها هستند و باید بهمحض دیدن گرانفروشی متولیان و ناظران را در جریان قرار دهند تا نسبت به شناسایی و برخورد با آنها اقدام شود.
ارسال دیدگاه